XGN Biografie: Avalanche Software

Article
door Limpie
maandag, 26 juli 2010 om 17:30
xgn google image
Het is bijna standaard dat Disney films een eigen game krijgen. Ook in het geval van Toy Story 3 is dit zo. Toy Story 3: The Game is ondertussen alweer anderhalve week te koop en deze week aanleiding om verder te kijken naar ontwikkelaar Avalanche Software.
Niet te verwarren met...
Deze week beginnen we met een korte opheldering voor de vaste lezers, want vier maanden geleden was Avalanche Studios onderwerp in onze Biografie. Deze studio is ontwikkelaar van onder andere Just Cause 2, maar dus niet dezelfde ontwikkelaar als Avalanche Software. Mocht je dus het vermoeden hebben dat de ontwikkelaar van deze week dezelfde is als die van een aantal maanden geleden, dan heb je het mis.
Avalanche Software is in 1995 opgericht door een aantal hoofdontwikkelaars van Sculpture Software. De vier mannen waren van mening dat er meer uit hun kwaliteiten gehaald kon worden dan hoofd van een afdeling. John Blackburn werd aangewezen als CEO, en is sindsdien de directeur van het bedrijf. Het bedrijf werd gevestigd in Salt Lake City.
De eerste game die door Avalanche Software werd ontwikkeld is Ultimate Mortal Kombat 3. De game is één van de vele Mortal Kombat games die er zijn verschenen en ook in dit deel vecht je met de vele karakters tegen elkaar. Hetzelfde jaar verscheen de Mortal Kombat Trilogy. De jaren daarop bracht Avalanche Software overigens nog een aantal Mortal Kombat games uit.
Mortal Kombat
Een zelfstandige ontwikkelaar
De eerste tien jaar was Avalanche Software geheel zelfstandig en bedacht eerst een game en zocht tijdens de ontwikkeling pas een uitgever. Avalanche Software ontwikkelde voor alle platformen en verkende verschillende genres. Zo heeft de ontwikkelaar onder andere NBA- en NFL-games gemaakt, maar ook Prince of Persia voor de DreamCast werd ontwikkeld door Avalanche Software.
In 2000 ontwikkelde Avalanche Software voor het eerst een filmgame. Rugrats in Paris: The Movie was namelijk gebaseerd op de gelijknamige film. In dit spel mocht je aan de slag met de baby's die beland waren in Parijs. Een andere game die bekend is van Avalanche Software is Tak, en de verschillende vervolgen. Dit is ook de eerste en enige eigen franchise die compleet door Avalanche Software bedacht is. In deze platformer ga je aan de slag als Tak om de boze Shaman te stoppen en tegen te houden.
Ook maakte Avalanche Software een Dragon Ball Z game, die net als de Rugrats game, was gebaseerd op een film of tekenfilm. Avalanche Software toonde aan dat het bedrijf goed was in het maken van filmgames en dit trok de aandacht van het toenmalige Buena Vista Games (tegenwoordig Disney Interactive Studios).
Tak
De overstap
In 2005 werd Avalanche Software uiteindelijk overgenomen door Buena Vista Games als ontwikkelaar van verschillende filmgames en al gelijk kreeg de ontwikkelaar een groot project. Er kwam een film aan genaamd Chicken Little en uiteraard wilde Disney ook een game van deze film. Eind 2005 verscheen de game.
De jaren daarop volgden uiteraard nog een aantal filmgames waaronder één van Hannah Montana en één van de film Bolt. De verschillende games werden over het algemeen met een magere zes ontvangen, maar toch verkopen de spellen goed doordat de, vooral jonge, filmkijkers na het bioscoopbezoek het avontuur ook thuis willen beleven.
Bolt
Zolang Disney films maakt...
Het lijkt erop dat Avalanche Software voorlopig nog lang niet klaar is, want Disney is blij met het werk van de ontwikkelaar en de games verkopen over het algemeen goed. Ondanks dat de pers vaak niet te spreken is over de titels, zal dat Disney en Avalanche niet stoppen met het maken van meer filmgames.