Lightyear Review – Pixar’s Star Wars

donderdag, 16 juni 2022 om 16:00
lightyearf1635441899
Pixar komt na twee jaar eindelijk terug op het witte doek. De nieuwe Pixar-film Lightyear is namelijk net verschenen in de bioscoop. Fans kunnen niet wachten om het oorspronkelijke verhaal te zien van een van hun favoriete Space Ranger, Buzz Lightyear.

Waar gaat Lightyear over?

Lightyear is een sci-fi film en gaat over het achtergrondverhaal van Buzz Lightyear (ingesproken door Chris Evans), die bekend is geworden als speelgoedfiguur in de Toy Story-franchise. Lightyear volgt Space Ranger nadat hij samen met zijn bemanning en commandant vast komt te zitten op een vijandige planeet ruim 4,2 miljoen lichtjaar van de aarde. Buzz geeft zichzelf de schuld van de gefaalde missie om ze van deze planeet af te krijgen. Hij blijft proberen om iedereen weer veilig thuis te brengen, zelfs wanneer de rest van de bemanning besluit om zich te settelen op deze vreemde planeet.
De film heeft best een unieke insteek. Zo leer je aan het begin van de film dat dit de film is die Andy keek in 1995, waardoor hij gek werd op Buzz Lightyear en uiteindelijke een pop van hem kocht waar Woody zo jaloers op werd. Door deze opzet voelt het nu alsof wij Andy zijn en nu voor het eerst de film gaan kijken.

Minder kinderachtig

Vergeleken met andere Pixar-films is Lightyear een stuk minder kinderachtig. De toon van de film verschilt ook erg met de Toy Story-franchise. Zo focust de film zich op een volwassen personage met volwassen problemen. Zo leert Buzz in deze film veel nieuwe vrienden kennen, maar moet hij er ook een paar achterlaten. De film zorgt ervoor dat Buzz een meer uitgewerkte en persoonlijkheid krijgt dan dat hij kreeg in Toy Story.
Hoewel Pixar geen animatiefilms maakt voor volwassenen, heeft de studio al meerdere keren laten zien dat verhalen over volwassen personages en problemen van volwassenen, nog steeds toegankelijk zijn voor een jonger publiek. Maar omdat deze film zich op een ouder publiek en wat ‘duisterder’ is, snap ik alleen niet waarom Andy ooit een Buzz Lightyear zou kopen. In het begin van Toy Story was Andy namelijk zes jaar oud, iets te jong lijkt mij om te genieten van deze film.
Of deze film dan ook daadwerkelijk geschikt is voor kleine kinderen valt dus te betwijfelen. Wel heeft de film een komische robotkat genaamd Sox, die ervoor zorgt dat het plot wat nuchter wordt. Sox is een schattige kat wiens taak het is om Buzz emotionele support te bieden. Hij
heeft zijn eigen unieke persoonlijkheid en maakt door de hele film grappige opmerkingen. Samen met het stereotype kattengedrag is Sox zeker één van de beste personages uit de gehele film.

Geweldige animatie

Zoals altijd heeft Pixar niet bezuinigd op het budget, waardoor het animatieteam Lightyear echt tot leven kon brengen. Zo zijn meerdere schepen, faciliteiten en interieur tot in detail uitgedacht, waardoor je het gevoel van klassieke sci-fi-films als Star Wars en Star Trek echt naar voren komen. De karakters zijn ook goed uitgewerkt en hebben mooie details. Dit geldt vooral voor de zwarte karakters in de films zoals Alicia en Izzy. Zo is het haar mooi geanimeerd en kan je zeker zien dat er moeite in is gestoken om het er realistisch uit te laten zien.
lightyear aliciaf1647940434

Stemmencast

Het stemmenwerk van de cast is ook erg goed. Ondanks dat Tim Allen niet de stem van Buzz Lightyear inspreekt, levert Chris Evans goed werk. Zo heeft Evans zijn eigen spin aan het personage gegeven waardoor het personage nog levendiger naar voren komt. De rest van de cast levert ook een sterk stemwerk, waarbij vooral Keke Palmer, Uzo Aduba en Peter Sohn eruit springen.

Diversiteit

Wat opvallend is aan Lightyear is dat dit de eerste Disney-film is die een kus bevat tussen twee vrouwen en ook waarbij beide vrouwen niet wit zijn. Hoewel sommige mensen misschien zullen zeggen dat de film gepolitiseerd is, terwijll het punt van de film is dat iedereen een Space Ranger kan zijn, ongeacht wie je bent of waar je vandaan komt.

Lightyear Review – Een film die je gezien moet hebben

Hoewel sommigen misschien denken dat deze film mogelijk Buzz Lightyear voor hen verpest, is dit zeker een film die iedereen een kans moet geven. Het is tevens ook de film waardoor Andy verliefd is geworden op het karakter.

De film zit boordevol actie, komedie en emotie en een begin dat vergeleken kan worden met de Pixar-film UP. De emotionele scenes zorgen ervoor dat je de personages beter begrijpt. Daarnaast is deze film ook goed los te kijken als je geen (of niet alle) Toy Story-films hebt gezien. Het is een interessante uitbreiding aan de geliefde franchise.
Lightyear is nu te zien in de bioscoop.