Light - Sneak, Hack, Steal Review

Review
door Wouter
maandag, 21 juli 2014 om 16:17
xgn google image
Niet iedere game hoeft gebruik te maken van de meest gedetailleerde graphics om toch leuk te zijn. Als er een ding is dat we hebben geleerd van al die indiegames van de afgelopen jaren dan is het dat wel. Het nieuwe spel Light - Sneak, Hack, Steal probeert daar het levende bewijs van te zijn met diens eenvoudige vormen.
Light - Sneak, hack, steal (we houden het vanaf nu bij Light) is echt een game waarbij je je verbeelding moet gebruiken. Het spel van ontwikkelaar Just a Pixel vertelt een verhaal dat zo uit een actiefilm gehaald kan zijn, maar hier is visueel niet veel van terug te zien. Het uiterlijk van Light komt namelijk niet veel verder dan een aantal vierkante blokken. Dus de vijanden, omgevingen en zelfs het hoofdpersonage moet je er zelf bij verzinnen.
Light kenmerkt zichzelf hierdoor als een klein indiespelletje. (Audio)Visueel maakt het gebruik van het minimale, net genoeg om toch speelbaar te kunnen zijn, waardoor de daadwerkelijke magie plaats moet vinden in de gameplay en het verhaal. In het geval van Light dus het sluipen, hacken en stelen zoals de subtitels doen vermoeden.

Light als kwade organisatie

We zeiden net dat er een verhaal in Light zit. Jazeker, achter het vierkantje blokje dat jij bent, de vierkant geblokte vijanden en de eenvoudige omgeving, zit dus een verhaal. Eén vol clichés, dat dan weer wel. Een waar jij, alsof het nog niet genoeg gedaan is, lijdt aan geheugenverlies.
Je bent gevangen genomen door een kwade organisatie die allerlei rare experimenten op mensen uitoefent. Je weet verder niet wie je bent, maar je weet wel dat je zo snel mogelijk uit het gebouw moet ontsnappen. Wat volgt is een serie aan levels, waarin jij bepaalde opdrachten moet voltooien en uit verschillende gebieden moet ontsnappen.

Snelle actie

Als we kijken naar de gameplay van Light, dan doet het heel erg denken aan een titel als Hotline Miami. Je speelt vanuit een helikopter perspectief en je krijgt de direct controle over jouw personage door middel van de WASD-knoppen. Met een aantal andere knoppen kun je vervolgens acties uitvoeren, zoals het uitschakelen van een tegenstander en het hacken van een computer.
Erg basic dus, maar het werkte bij Hotline Miami en het werkt ook goed bij Light. Het zorgt voor snelle actie waarbij je van kamer naar kamer racet, en je je snel van tegenstanders moet ontdoen. Sleutel hierin zijn de speerpunten sluipen, hacken en stelen, aangezien je zelf niet over een wapen beschikt en de vijanden wel.

Sluipen en hacken

De enige manier om jezelf te verdedigen is door een tegenstander stilletjes van achter neer te slaan, voor zover kubussen kunnen slaan, of door helemaal niet gezien te worden. Die eerste is overigens het makkelijkste om te doen en vaak ook het leukste.
Lichamen moeten bijvoorbeeld verstopt worden anders krijgen andere mensen de misdaad in de gaten en na het uitschakelen van iemand is het ook mogelijk om diens uniform aan te trekken zodat je minder opvalt. Kortom, functies die net even wat interessanter zijn dan alleen het sluipen.
Maar verder is er eigenlijk niet zo veel. Je kunt af en toe nog een computer hacken om zo deuren of camera’s uit te schakelen, maar meer dan dat doe je niet in een level. De missies proberen het nog interessant te maken door je een opdracht te geven zoals het zoeken van een pasje, maar meer dan een muisklik in de kleine levels is hier niet voor nodig.

Kort en eenvoudig

Ons grootste probleem met Light is dan ook dat het allemaal net iets te eenvoudig is. Het spel speelt heel soepel weg, maar je bent constant bezig met hetzelfde riedeltje. Je schakelt wat mensen uit, steelt een uniform, klikt op het voorwerp waar je voor de desbetreffende missie op moet klikken en zoekt de uitgang. That’s it.
Om het nog wat interessanter te maken is er een puntensysteem verbonden aan ieder level dat optelt hoe creatief bezig je bent geweest. Hetzelfde systeem dat we van Hotline Miami kennen. In Light komt het echter niet veel verder dan een aantal standaard bonussen, zoals voor het ongezien blijven en het niet vermoorden van tegenstanders.
Tel daarbij op dat de game minder dan een uur duurt. Op ons dooie gemak, zelfs zonder al te veel moeite, stond de teller bij ons op het einde op 45 minuten. En de drang om levels opnieuw te doen, vanwege een eventuele hogere score is er niet echt omdat de levels met hun inhoud amper verschillen van elkaar.

Light is geen succes

Hoe interessant het spel er ook uit mag zien en hoe mysterieus de naam Light klinkt, gaat dit jammer genoeg niet op voor de daadwerkelijke game. Light is erg eenvoudig in zijn uitvoering en weet nooit echt indruk te maken. De levels lijken sprekend op elkaar en de gameplay is heel repetitief.
Wat wel goed werkt is de soepele besturing en een aantal in-game functies zoals het opruimen van een lichaam en het stelen van een uniform, maar ook dit heb je na een aantal missies wel gezien. Het spel is bovendien in minder dan een uur uit te spelen wat het prijskaartje van twaalf euro niet echt rectificeert. Ons advies is dus om te wachten op een Steam uitverkoop.
Cijfer: 5