LG Optimus G Pro - Gigantisch maar wel volledig Review

zaterdag, 26 oktober 2013 om 15:00
De eerste reactie bij het zien van de LG Optimus G Pro is toch wel een open mond, want het is echt een gigantische smartphone. Ben je hier eenmaal overheen, dan staat je toch wel een mooie telefoon te wachten met veel mogelijkheden om hem eigen te maken. De Samsung Galaxy Note heeft nu een geduchte tegenstander gevonden in de Optimus G Pro.
Ben je eenmaal tot rust gekomen over het 5,5-inch grote scherm en het behoorlijke gewicht van de LG Optimus G Pro, dan kom je erachter dat het best een leuke telefoon is. Het is echter niet mogelijk om de telefoon op een goede manier met één hand te gebruiken door de grootte en gewicht ervan. Op designgebied heeft LG ervoor gekozen om niet een simpel egaal zwart of wit design te gebruiken. In plaats daarvan is de achterkant beschilderd met een blokjesmotief, welke op afstand leuk is om te zien. Bekijk dit motief echter niet van dichtbij, want dan wordt het wat misselijkmakend.
Kleuren springen uit het scherm
Eenmaal opgestart krijg je een prachtig groot scherm te zien van 1080x1980 pixels. Bijzonder hieraan is dat het lijkt alsof het scherm wat meer in de telefoon zit, wat bijna zorgt voor een extra dimensie. Dit valt met name op bij een witte telefoon, omdat de zwarte rand rond het scherm deze illusie opwekt. De schermkwaliteit valt met name op bij het spelen van games met veel kleur, op dat moment springen de kleuren echt uit het scherm.
Intern gezien valt er ook niet veel te klagen, want de quad-core processor met 2GB RAM geheugen weet alles heel makkelijk bij te houden. Zo ook de accu voor mensen die iedere dag hun telefoon opladen. Je kunt games spelen, filmpjes kijken en ga zo maar door, maar de accu houdt dat de hele dag vol. Laad je niet iedere dag je telefoon op, dan loop je misschien tegen een probleem aan. Waar je dan weer niet tegenaan loopt is het geheugen. De LG Optimus G Pro bevat standaard een intern geheugen van 32GB, welke nog extra valt uit te breiden met een micro SD-kaart. Gooi je muziek er maar op en schiet gerust veel foto's, want de ruimte is hiervoor aanwezig.
Als je voor een grote telefoon zoals de LG Optimus G Pro kiest, dan gaat het echt om een bewuste keuze. Het heeft zijn voor- en nadelen. Op het gebied van voordelen weet LG goed gebruik te maken van de ruimte die een grote telefoon biedt. Simpele zaken als vijf apps per rij zijn bijvoorbeeld altijd handig. Belangrijker is echter het toetsenbord. Door de grootte van de telefoon staan cijfers, letters, punt en komma allemaal op één scherm. Hierdoor hoef je niet contine heen en weer te gaan tussen verschillende variaties van het toetsenbord. Voor de mensen die veel mailen is het toetsenbord in combinatie met het grote scherm erg handig.
Zoveel is aanpasbaar
Het fijnste aan de LG Optimus G Pro is de mogelijkheid om bijna alles aan te passen naar eigen wens. Binnen de notificatiebalk kun je zelf bepalen op welke plek zaken als dataverkeer en wifi staan opgesteld, met daarbij de mogelijkheid om bepaalde dingen gewoon geheel weg te laten. Ditzelfde geldt voor de zogeheten QSlide Apps. Dit is een rij apps in de notificatiebalk bestaande uit video, internet, memo, agenda en calculator. Deze apps worden in een verkleind scherm geopend, wat zorgt voor de mogelijkheid tot multitasken.
Bij het afspelen van muziek wordt in de notificatiebalk de play- en pauzeknop gezet. Erg handig en tegelijkertijd aanpasbaar mocht je dit zelf willen. Kers op de taart is de zogeheten Quick Button. Dit is een extra knop aan de linkerkant van de telefoon die je bij het indrukken naar de ingestelde app leidt. Aan jou de keuze welke app onder deze knop valt. Als laatste is in de notificatiebalk simpelweg een knop te vinden voor opties. Simpel, maar toch wel heel erg makkelijk.
Lekker klooien met universele afstandsbediening
Naast dit alles heeft LG nog wat exclusieve kleinigheidjes toegevoegd aan het toestel. Zo zit in de Optimus G Pro infrarood ingebouwd wat samenwerkt met de QuickRemote app. Hiermee is het mogelijk om verschillende apparaten zoals een televisie, dvd-speler of projector aan te sluiten en te bedienen. Een verbinding maken is zo gedaan, maar nog simpeler is gewoon je afstandsbieding gebruiken. Ben je wat jonger of jong van geest, dan is deze app wel geweldig om mee te klooien. Een andere toevoeging van LG is het omdraaien van de telefoon om snooze in te schakelen. Best leuk, behalve als je wat lui bent en een tweede keer gaat snoozen waardoor je de telefoon twee keer moet omdraaien. Dan blijft de snoozeknop simelweg het makkelijkst om te gebruiken.
Als laatste is er nog de camera in de Optimus G Pro met aan de achterkant een 13-megapixel camera met flitser en aan de voorkant een 2-megapixel camera. Binnen de gehele telefoon functioneert de camera het minst. Aan de ene kant doet het veel goed, zoals de mogelijkheid om dingen aan te passen en om panorama foto’s te maken of duale foto’s, dit betekent een foto maken met de voor- en achtercamera op hetzelfde moment. Alle knoppen aan de zijkant kun je gebruiken om te fotograferen en dat is erg handig en tegelijkertijd ook weer niet. In- en uitzoomen doe je hierdoor met je vingers op het scherm en dat werkt gewoon niet lekker. Het resultaat is een onhandige camera welke ondanks de 13-megapixel camera, ook nog eens niet mooie dan wel scherpe foto’s maakt.
Een bewuste aankoop
Uiteindelijk heeft LG een hele sterke telefoon gemaakt met de Optimus G Pro. Het bedrijf maakt goed gebruik van de grootte door het prachtige beeldscherm en fijne toetsenbord. Daarnaast zijn heel veel zaken aanpasbaar, waardoor je echt een eigen telefoon kunt opbouwen. Daarbovenop liggen nog kleine handigheden binnen de notificatiebalk zoals multitasken, de muziekspeler of simpelweg een optieknop. Wat minder is de camera, die toch wel wat steekjes laat vallen op gebied van kwaliteit, en daarnaast blijft de G Pro een gigantisch apparaat die je niet kunt gebruiken met één hand. Je moet echt een bewuste keuze maken voor een telefoon van deze grootte, maar mocht je hiernaar op zoek zijn, dan is de LG G Pro een hele mooie telefoon. Voor ongeveer 500 euro kun je de LG G Pro los aanschaffen.