Let's Sing 2021 Review - Zing de longen uit je lijf!

donderdag, 03 december 2020 om 15:10
lets sing 2021 bannerf1606994277
Geen familie of vrienden op bezoek deze feestdagen? Geen probleem, dan kan je je tenminste ongegeneerd laten gaan met Let’s Sing. Kap de meegeleverde microfoon of je mobieltje en zing mee op één van de 30 liedjes die de 2021 editie je voorschotelt.
Fans van party-games kennen natuurlijk Just Dance en SingStar, de langlopende muziekseries waar je heerlijk kan meedansen en zingen op bekende tunes. Let’s Sing is wat onbekender, maar timmert toch ook al langer aan de weg. Het Franse Voxler maakt al sinds 2005 muziek games en maakt sinds 2013 jaarlijkse edities van Let’s Sing uit. Naast deze reguliere jaarlijkse uitgaven zijn er ook specials te vinden met liedjes van Queen en Country.
Zo rond de feestdagen is natuurlijk de optimale tijd om binnen gezinsverband los te gaan met karaoke, dus is het tijd voor de editie 2021, met 30 gloednieuwe liedjes. Die 30 liedjes liegen er niet om. Zo zijn hippe nummers als “Bad Guy” van Billie Eilish, “Dance Monkey” van TONES AND I, “Thank U, Next” van Ariana Grande, maar ook oudere klassiekers als “I Can’t Dance” van Genesis en het heerlijke “Kiss From A Rose” van Seal. Mocht je aan deze selectie niet voldoende hebben, dan kan je de set uitbreiden met diverse DLC pakketten van drie of vier nummers van een bepaald thema.

Installeren maar!

Voordat er gezongen kan worden moet alles wel even voorbereid worden. De fysieke game wordt met USB microfoon geleverd, maar mocht je de game digitaal kopen of met meerdere zangers duetten, trio’s of kwartetten willen gaan zingen, dan kan je net zo goed je mobieltje gebruiken. Let’s Sing heeft een eigen app, die je met een simpele code aan je spel kan koppelen. Vervolgens kan je het stemvolume kalibreren en klaar.
Dit werkt verbazend makkelijk en goed. Het grote voordeel van mobieltjes in plaats van een USB microfoon is dat je geen last van rondslingerende kabels hebt, en je dus makkelijker rond kan lopen tijdens je performance. Eenmaal alles geïnstalleerd en aangesloten ben je klaar voor actie.
lets sing 2021 1f1606994075

Diverse spelmodi beschikbaar

Het makkelijkste is om een leuk liedje uit te kiezen dat je wil zingen en ‘gewoon’ te starten. Let’s Sing doet niet moeilijk en de menu’s wijzen zich prima. Je hebt in no-time een liedje gekozen. Het spel geeft je alvast wat basisinformatie, onder anderen de moeilijkheidsgraad. Daarna is het een druk op start, en gaan. Ook het zingen zelf is overduidelijk en helder. Op de achtergrond speelt de videoclip, hoewel je daar tijdens het zingen meestal geen oog voor hebt.
Onderin loopt de te zingen tekst mee, en diezelfde tekst is ook midden in beeld te zien, inclusief de toonhoogte waarvan verwacht wordt dat je die gaat zingen. Let’s Sing is prima in staat om de toonhoogte te detecteren die je zingt, hoewel je vaak prima de mogelijkheid hebt om te smokkelen met de woorden. Ook een duet zingen met twee mobieltjes of microfoons gaat prima.
De meesten zullen beginnen met de Classic mode, waarin je gewoon een liedje kiest en gaat zingen, maar al snel ontsluit je nieuwe spelmodi als de Legend Mode, de Mixtape en Jukebox. Online kan je je wagen aan de competitie met de hele wereld, hoewel je daar geen duizenden tegenspelers zal vinden zoals bij de dans-varianten. Hierbij zie je toch wel dat zingen minder populair is dan dansen.
lets sing 2021 2f1606994463

Thuis-karaoke, kan je dat je buren aandoen?

Dat zingen minder populair is dan dansen heeft een duidelijke reden. Bij dansspelen zet je simpelweg de muziek aan en beweeg je mee, daar heeft verder niemand last van. Desnoods doe je de gordijnen dicht om pottenkijkers letterlijk buiten te sluiten. Bij karaoke is het onvermijdelijk dat je (veel) geluid produceert en daar is niet ieder huis geschikt voor.
Je moet sowieso al even de schaamte voorbij om uit volle borst met de clips mee te zingen, maar als er vervolgens ook nog eens hard op de muur gebonsd wordt of het even zachter kan, is de lol er snel af. Eventjes na middernacht los gaan is er in dat geval zéker niet bij, terwijl dat een prima tijd is voor leuke party-games!

Leuke, maar beperkte muziekkeuze

Een muziekgame valt of staat met de selectie aan liedjes die voorhanden is. Daarin stelt Let’s Sing niet teleur. De selectie loopt uiteen van bekende, nieuwe popnummers van onder anderen Billie Eilish, Calvin Harris, Imagine Dragons, Ariana Grande en Ava Max naar klassiekers van Genesis en Kim Wilde. In totaal worden er 30 liedjes meegeleverd, die uitgebreid kunnen worden met sets van 4 nummers.
Die uitbreidingen zijn alles bij elkaar best prijzig, maar je kan ook meteen voor de Platinum uitvoering gaan, dan is dat aantal meteen uitgebreid naar 81 nummers! Kies je voor de standaard-editie, dan blijft de keuze met 30 nummers uiteindelijk toch wat beperkt en is het jammer dat er niet gekozen is voor een ‘unlimited’ variant, waarbij alle liedjes uit voorgaande edities beschikbaar zijn.
lets sing 2021 4f1606994742

Let’s Sing 2021 Review - Kom maar op als je durft!

We mogen blij zijn dat Let’s Sing 2021 bestaat. Veel andere zang-games hebben inmiddels de handdoek in de ring gegooid, maar Let’s Sing lijkt alleen maar harder te groeien. Deze 2021 editie levert een prima karaoke-ervaring met een leuke selectie liedjes. Jammer blijft dat niet alle liedjes uit alle voorgaande edities beschikbaar zijn, zelfs niet met een separate aankoop. De interface en spelmodi zijn prima vormgegeven en werken uitstekend. Ook de gekoppelde mobiele telefoon als microfoon werkt goed.
Blijft het grootste nadeel over: je moet wel echt durven en kunnen zingen. Dat laatste geldt niet zozeer over de zangkwaliteiten zelf, maar meer de huisvesting. Overlast voor buren geeft het al snel. Heb je daar geen last van, dan kan je heerlijk los met deze game, alleen of met familie.