Elon Musk: Revolutionair of toch vooral grootspraak?

Article
donderdag, 03 december 2020 om 16:00
elon muskf1649168900
Elon Reeve Musk, geboren in Zuid-Afrika, zoon van een Canadees model en een Zuid-Afrikaanse ingenieur. Musk woont tegenwoordig in de Verenigde Staten, werd rijk door de verkoop van PayPal en verschijnt anno 2020 veelvuldig in de media met onder andere SpaceX en Tesla Motors. Maar wat kunnen we de komende jaren allemaal van Musk verwachten?

Revolutionair of grootspraak?

In 2002 richten Musk SpaceX waar hij nu de ruimte mee zou willen koloniseren. Eén jaar later richten Musk ook nog Tesla Motors op. Hiermee wist hij bij het grote publiek door te breken met zijn elektrische auto’s die steeds meer zelf kunnen rijden. En daarnaast is Musk ook nog druk bezig met de ontwikkeling van een Hyperloop.
Hoewel Musk al veel voor elkaar heeft gebokst, is hij soms iets te ambitieus. Musk is toch ook de man van de grootspraak en hij gaat ook regelmatig onderuit. Dus wat kunnen we concreet nou eigenlijk verwachten van Elon Musk? Wordt hij later echt gezien als een revolutionair of weet hij iets moois neer te zetten, maar het uiteindelijk toch niet echt waar te maken?

Tesla - Musk op pole position?

We beginnen met het autobedrijf van Elon Musk, Tesla. Musk richten het bedrijf medio 2003 op en heeft anno 2020 ongeveer 50.000 medewerkers. Het automerk brak vorig decennium door bij het grote publiek met haar volledig elektrische auto’s. En het bedrijf groeit nog steeds, in 2012 werden er slechts 2636 Tesla’s verkocht, in 2016 nog ‘maar’ 76.230 en vorig jaar waren het er maar liefst 367.500. Maar ondanks deze enorme groei maakt Tesla nog steeds vaak verlies.
Maar hoe gaat Tesla zich de komende jaren ontwikkelen? Weet het eindelijk winst te maken? Er zullen in elk geval nog een hoop Tesla auto’s verschijnen en met bijvoorbeeld de Cybertruck durft Tesla ook iets heel anders te laten zien. En mocht elektrisch rijden straks echt de toekomst worden, dan zit Tesla nu natuurlijk wel op pole position. Of sorteert Musk met Tesla stiekem al voor op The Boring Company (hier komen we zo op)? De tijd zal het leren.

SpaceX - Gaan we straks naar Mars?

En van de elektrische auto’s gaan we de ruimte in, we zijn aangekomen bij SpaceX. SpaceX werd in 2002 opgericht en was in 2012 het eerste commerciële bedrijf dat aankwam op het internationale ruimtestation ISS. Dit deed SpaceX met de Falcon 1, hiervoor gingen daarentegen toch een aantal pogingen helemaal verkeerd. Dit zorgde er bijna voor de SpaceX er mee moest stoppen. De jaren daarop had SpaceX hoop voor- maar ook een hoop tegenspoed.
De plannen van SpaceX zijn de komende jaren zeer ambitieus. Misschien wel het meest opzienbarende is het SpaceX Mars programma. De eerste vlucht staat op dit moment gepland voor 2024 en de eerste bemande vlucht staat gepland voor 2027. Maar mocht Musk dit echt lukken is het sowieso maar de vraag of het echt in 2027 is. In 2017 was de planning namelijk dat binnen zeven jaar mensen naar Mars konden en anno 2020 staat er nog steeds zeven jaar voor. Momenteel is het dus vooral grootspraak van Musk, maar mocht het hem vroeg of laat lukken zal hij voor altijd in de boeken gaan.

Hyperloop & The Boring Company - De overige 'projectjes' van Musk

Daarnaast heeft Musk ook nog een aantal andere ‘projectjes’ lopen. Zo is Musk sinds eind 2016 bezig om de infrastructuur op een hele bijzondere manier te verbeteren. Musk heeft met The Boring Company het plan om rondom Los Angeles tunnels te boren waarin auto’s op een soort legobloktreinen kunnen rijden. Op deze manier kun je een stuk sneller en de drukke binnenstad omzeilen. In 2018 werd de eerste testtunnel gebouwd, deze was 1800 meter lang en had een prijskaartje van ongeveer 10 miljoen dollar (ongeveer 8,6 miljoen euro). Of dit echt iets gaat worden is nog maar de vraag, maar wie weet dat we hier op de echt lange termijn onze vruchten van plukken.
Een ander ambitieus ‘projectje’ van Musk is de hyperloop. Een hyperloop is een soort reusachtige buis met daarin een soort treinstellen. In deze ‘stellen’ of ‘pods’ kun je dan plaatsnemen en ze worden door magneten in de lucht gehouden. Omdat er in de buis vrijwel geen luchtweerstand is kan zo’n buis een snelheid van +-1200 kilometer per uur halen. Via deze techniek zou je in een half uurtje van Amsterdam naar de hoofdstad van Frankrijk kunnen, Parijs. Om de ontwikkeling hiervan te stimuleren had Musk een paar jaar geleden een wedstrijd gehouden met studententeams van over de hele wereld. Een Nederlands team van de TU Delft wist deze wedstrijd uiteindelijk te winnen.
Mocht de hyperloop ooit echt iets worden (en dat geld eigenlijk ook voor The Boring Company), dan wordt het pas echt iets op de echt lange termijn. Het lijken kostbare investeringen, maar wie weet, misschien reizen we in de verre toekomst wel allemaal zo.

Het voorbeeld van Elon en het proefwerk

De ambities van Elon Musk zijn in elk geval erg groot en de tijd zal leren of hij het ook daadwerkelijk waar kan maken. In het verleden wist Musk al veel waar te maken, maar had hij ook een hoop tegenslag. De instelling van Musk kan je eigenlijk best uitleggen aan de hand van een proefwerk. Stel je bent aan het leren voor een toets en je verwacht dat je een zes gaat halen. Maar iemand anders eist dat je ene negen zal halen en stimuleert je de hele tijd dat je die negen moet en zal halen. Uiteindelijk krijg je een acht voor je toets, geen negen maar het was veel hoger dan die zes die je eigenlijk had verwacht. Op deze manier kun je de ambities van Musk het best bekijken. Ze zijn heel groot, eigenlijk iets te groot maar uiteindelijk komt hij verder dan verwacht.