Leisure Suit Larry: Reloaded Review

door Wouter
maandag, 08 juli 2013 om 12:00
Er was ooit eens een tijd waarin het internet niet bedoeld was voor porno. Het klinkt raar, we weten het. Maar wat moest je dan als volstrekt gezond persoon doen om de tijd te vullen? Met dat in het achterhoofd zijn games als Leisure Suit Larry het leven in geroepen. Een game over een klein knullig mannetje dat minimaal één keer de liefde hoopt te bedrijven in zijn leven.
In 1987 verscheen Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards en deze game tekende het begin van een langlopende serie. Vele games verschenen, maar helaas ging de franchise al snel bergafwaarts met als grootste dieptepunt Leisure Suit Larry: Box Office Bust in 2009. Hierdoor vond Al Lowe, de bedenker van de serie, het hoog tijd om de serie te herstellen in al zijn glorie. En uit een succesvolle Kickstarter campagne bleek dat de rest van de wereld er ook zo over denkt. Het resultaat is Leisure Suit Larry: Reloaded. Een remake van de allereerste game.

40-jarige maagd

Het leuke aan deze remake is dat het verhaal nagenoeg hetzelfde is gebleven. Je kruipt dus wederom in een fout discopak om Larry Laffer te helpen met zijn probleem. Hij loopt namelijk al zo’n 40 jaar op deze wereld rond, maar heeft nog nooit de liefde bedreven met een vrouw. Totdat hij het op een dag zat is. Hij besluit om het huis van zijn moeder achter zich te laten en naar de grote stad te vertrekken. Op een zoektocht naar een vrouw die, vrijwillig wel te verstaan, het bed wil delen met het kleine mannetje.
Dit klinkt op zich wel grappig, maar het verhaal is eigenlijk een beetje flauwtjes vergeleken met de standaard van tegenwoordig. De gamers waarvoor deze game bedoeld is, zijn dan ook de mensen die vroeger de Leisure Suit Larry games hebben gespeeld. Voor deze personen is Leisure Suit Larry: Reloaded werkelijk een trip down memory lane. Het zijn dezelfde knullige fratsen, slechte grappen en rondborstige dames van vroeger, maar dan in een mooier jasje. Begrijp ons niet verkeerd: het is absoluut geen slecht verhaal. Maar als je vroeger al niets met de serie had, of deze spellen überhaupt nooit hebt gespeeld, dan moet je goed nadenken of Leisure Suit Larry: Reloaded die vier uur van je leven waard is.

Zoeken naar de besturing

Leisure Suit Larry: Reloaded maakt gebruik van de befaamde point-and-click besturing. Dat betekent dat je tijdens al je avonturen in de stad moet klikken op alles dat los en vast zit. Je verzamelt op die manier voorwerpen, praat met de mensen en gebruikt de voorwerpen die je bij je draagt daar waar nodig. En om het spel nog wat grappiger te maken zijn er ook opties toegevoegd zoals het likken aan voorwerpen en het openen van je gulp op bepaalde plekken. Heel wat functies dus die allemaal een eigen knop hebben. Wil je praten met iemand dan moet je eerst op het praat icoon klikken en vervolgens pas op de persoon. Hetzelfde geldt voor alle andere functies.
Het nadeel van al deze knoppen is dat het spel een beetje moeizaam verloopt. Je bent namelijk constant aan het wisselen tussen al deze knoppen en een handig overzicht is er niet echt. Je kunt wisselen door te scrollen met de muis en anders is er ook een uitklapbaar menu aan de bovenkant waar alles in terug is te vinden. Zelfs voor de spullen in je koffer zijn drie verschillende knoppen gemaakt. Het werkt allemaal wel, maar het is gewoon zo omslachtig. Het is een grootse verbetering vergeleken met het origineel, maar het is nog verre van perfect.
En dit is eigenlijk best jammer, want het spel heeft enorm veel te bieden op het gebied van interactie. Je kunt werkelijk met alles wel iets doen, waarna Larry of de alwetende verteller daar iets over zeggen. En dit is nodig omdat de puzzels best pittig zijn en je geen enkel belangrijk voorwerp of gesprek wilt missen. Bovendien verleng je de speeltijd van de game hier aanzienlijk mee. Als je snel speelt dan ben je met drie uur klaar, maar als je fanatiek op alles loopt te klikken sleep je hier nog wel een extra uurtje of twee uit. En voor de negentien euro die het spel kost wil je natuurlijk graag de speeltijd verlengen.

Een nieuwe dame

Net als bij het interface zijn er meer elementen van de game verbeterd ten opzichte van het origineel. Zo is er onder andere een extra dame toegevoegd waar Larry zijn charmes op los kan laten. Hierdoor kun je aan de slag met een extra missie waarin je bestanddelen voor een parfum bij elkaar moet zoeken om zo haar hart te kunnen winnen.
Verder is het spel natuurlijk op grafisch gebied flink onder de schop genomen. Het uiteindelijke resultaat is erg goed geworden en doet denken aan je typische point-and-click game. Voorwerpen zijn goed te onderscheiden van elkaar en de animaties verlopen vrij vloeiend. De verschillende liefdeskandidaten van Larry zijn ook tot in de details afgewerkt, maar over het algemeen blijft het allemaal wel vrij braafjes. Het is en blijft een game voor achttien jaar en ouder, maar desondanks is alles netjes gecensureerd. Op een enkele dame aan het einde van het spel na dan, als je het slim speelt tenminste.

Nostalgie en niets meer

We zeggen het hier nog een keer: Vond je Leisure Suit Larry vroeger al niet leuk, dan doe je er goed aan om deze remake ook te laten liggen. Replay Games heeft niets gedaan om het spel ook voor de latere generaties leuk te maken. Behoor je echter tot het groepje mensen dat nostalgische gevoelens krijgt bij alleen al het horen van de naam, dan kun je Leisure Suit Larry: Reloaded gerust in huis halen. Het verhaal is nagenoeg hetzelfde gebleven, dezelfde humor is nog steeds aanwezig en Larry Laffer is nog steeds hetzelfde zielige mannetje. Al het andere is verbeterd naar de huidige standaard en wat dat betreft heeft Replay Games redelijk werk geleverd. Er zijn een aantal zaken die wat beter hadden gekund, zoals het interface en de speelduur, maar buiten dat is het een leuke game geworden.