Aqua Moto Racing 3D Review

maandag, 08 juli 2013 om 15:00
Elk jaar pakken acht miljoen Nederlanders hun koffers om naar warmere oorden te trekken in de zomervakantie. Jij ook? Wellicht huur je lekker een jetski om even af te koelen op je strandvakantie. Tof scheren over het water op zo’n waterbrommer, maar doe het vooral in het echt en niet op je 3DS.
Zweedse Ontwikkelaar Zordix AB heeft al wat gekke racegames op haar naam staan, waaronder DsiWare-games Valet Parking 1989 en 1950s Lawn Mower kids. De Moto Racing-serie is ook geheel van Zordix, en hoewel Snow Moto Racing met sneeuwscooters natuurlijk goed past bij een wintersportland als Zweden, gaat die vlieger niet erg op als het gaat om jetski racen in de zee op een zonovergoten strandlocatie.
Blijf jij door de crisis thuis deze zomer, waag je dan maar aan andere zomerse vakantiegames en niet aan Aqua Moto Racing 3D. Om te beginnen ziet deze jetski-racegame er niet zo florissant uit. Je krijgt niet echt een zomergevoel van de groene vlakken bovenin beeld, die een soort heuvels moeten voorstellen. Op zich is er getracht detail te stoppen in de jetski’s zelf, maar dit komt tijdens het racen niet over door het opspattende water.
Zout water in je ogen
Dat opspattend water is sowieso heel erg irritant. De helft van je scherm ziet eruit als het storingskanaal op televisie, waardoor je soms moeilijk kunt zien welke golven eraan komen. Op zich lijkt Aqua Moto Racing op een gewone kartgame waarin je slaloms moet nemen, maar de golven zijn juist wat de game anders maakt dan andere racers. Als je golven amper ziet en dus niet goed kunt inschatten, dan raak je al snel enorm achter in de race en dat is frustrerend. Dat opspattende water had dus wel wat minder gemogen.
Lukt het je om door die lelijke graphics en het opspattende water heen te kijken, dan zul je best een paar leuke ritjes kunnen maken op je jetski. Je kunt je jetski-bestuurder een nationaliteit geven en vervolgens aan het kampioenschap beginnen. Steeds vaar je drie rondjes in drie verschillende parcours en je moet uiteraard zorgen dat je eerste en niet laatste van de zes wordt. Onderweg kun je geldzakjes oprapen, waarvan je betere jetski’s kunt kopen als je goed doorspaart.
Hoewel de game eigenlijk nergens in uitblinkt, mag wel gezegd worden dat Aqua Moto Sports 3D een goede leercurve kent. Niet dat er veel wordt uitgelegd, maar de moeilijkheidsniveaus gaan zeer gedoseerd omhoog. Hierdoor zul je de game mogelijk iets minder snel wegleggen dan wanneer je het gevoel hebt steeds hetzelfde te doen, alleen dan in een ander rondje. De game wordt pittiger en pittiger en die uitdaging kan je even de nare graphics doen vergeten.
Golvend geldzakken graaien
De uitdaging dreunt ook door in het feit dat je niet zomaar kunt doorstromen in het kampioenschap. Je moet een top drie positie behalen, anders wordt het volgende gedeelte in het kampioenschap niet vrijgespeeld. Uiteraard helpt het oprapen van geldzakken je om je jetski te upgraden, waardoor je ook eerder de winst binnenhaalt. Als je rechtsonder de cirkel in de gaten houdt en wacht tot hij is gevuld, dan kun je op X drukken en krijg je een boost, waarmee je gemakkelijk langs de concurrentie scheurt.
Heb je geen zin of tijd om lang te spelen, dan kun je ook een ‘quick race’ kiezen. Wil je liever niet alleen gamen, dan kun je voor de multiplayer kiezen. Dan kun je met maximaal zes mensen tegelijk racen, dus als je fanatieke vrienden hebt, dat kan de game wel aanzienlijk aantrekkelijker maken. Plus, je kunt dan luisteren naar je scheldende vrienden die jij natuurlijk in je zeewaterspetters doet happen. Gevloek en getier is beter vol te houden dan de muziek die nu in de game zit, dit is namelijk foute jaren ’80 dancemuziek die steeds in herhaling valt.
Het spel, wat eerder uitkwam als een smartphonegame, mag je op het eerste gezicht doen denken aan de inmiddels oldschool game Wave Race (Nintendo 64 en GameCube) en het lijkt er dan ook op dat dit moet worden gezien als een soort ode aan de arcadetijd. In ieder geval als wordt gekeken naar graphics, keuzemogelijkheden en achtergrondmuziek.
Beter op mobieltjes
Aqua Moto Racing 3D had beter op de mobiele apparaten kunnen blijven, want het porten naar 3DS is duidelijk niet tot in de puntjes uitgewerkt en de prijs van tien euro is veel te hoog. Zordix AB schijnt het spel ook naar Wii U te willen brengen, maar dat mogen ze wat ons betreft laten. We wachten dan liever op Mario Kart, want ook daarin wordt tegenwoordig heel wat afgespetterd.
Cijfer: 4