XCOM: Enemy Unknown (iPad) Review

zondag, 07 juli 2013 om 16:30
Hebben draagbare spelcomputers door de opmars van tablets nog wel bestaansrecht? Neemt de iPad de rol van de handhelds straks over als de trend zich op deze manier blijft ontwikkelen? Sony steekt het niet onder stoelen of banken dat zij zich bedreigd voelt door de tablet van Apple. Zo zou de verkoop van de PS Vita volgens de fabrikant tegenvallen door de concurrentie van tablets en smartphones. Eerst misschien een wat overdreven uitspraak, maar nu met de iPad-versie van XCOM: Enemy Unknown op de markt niet eens zo’n gekke gedachte.
Wat heet: de iPad-versie van XCOM: Enemy Unknown presenteert zich als een volwaardige game die ook zo op de spelcomputer terecht zou kunnen. Los van wat kleine concessies is de turn-based strategietitel op de tablet haast identiek aan de versies op de PC, Xbox 360 en PlayStation 3. Voor iPad-begrippen is de prijs wel wat aan de hoge kant: voor achttien euro gaat XCOM over de digitale toonbank. Is het die prijs wel waard, gezien de game nu voor twintig piek op de oorspronkelijke platformen verkocht wordt?
Hoewel het gamejournaille positief terugkijkt op de wedergeboorde van XCOM, verkocht de strategiegame niet bijster veel. Door de game naar de Mac, smartphones en tablets te brengen, hoopt uitgever 2K Games op een verkoopstimulans. Kijkend naar wat de consoleversie bracht, zou dat zonder problemen moeten lukken. XGN beoordeelde XCOM: Enemy Unknown met een 9,0 en werd daarmee volgens ons één van de beste, zo niet dé beste strategiegame van 2012. Waarom: het was strategisch diepgaand, met succes gemoderniseerd zonder het concept te vernielen en de herspeelbaarheid was enorm.
Touch the aliens!
Automatisch geldt dit ook voor de iPad-versie. Normaliter lenen handheldgames zich voor korte speelsessies, maar voor XCOM dien je de tijd te nemen. Een middagje in de tuin luieren of een ochtend op strand met de zon op je bakkes deze game spelen is dus meer aan te raden dan even vluchtig in de trein. Het levert eenzelfde ervaring als op de consoles en daarvoor verdient ontwikkelaar Firaxis Games een pluim. Nog niet eerder stond er in de Apple Store een titel van dit formaat en kwaliteit als XCOM.
Dat komt onder meer door de invoering van het aanraakbare scherm. Door het gebrek aan een muis en toetsenbord of controller moest de Amerikaanse studio een andere besturing ontwerpen. Eentje waarmee je alles met simpele aanrakingen uit kunt voeren. Omdat XCOM een turn-based game betreft ging dit vrij simpel. Het spel geeft je alle tijd van de wereld om je personages te selecteren en ze te verplaatsen of opdrachten uit te voeren. Helaas strubbelt deze besturing soms wat tegen als er meerdere personages bij elkaar in de buurt staan. Dan selecteer je onverhoop de verkeerde soldaat.
Niet helemaal vlekkeloos
Er is nog een punt waarop de besturing van XCOM op de iPad een steekje laat vallen. Dat is het draaien van de camera. Op de console-versie makkelijk te doen met de schouderknoppen, op de tablet lastig omdat je je hand in een onhandige draaibeweging moet wringen. Gelukkig blijft dit het enige euvel. Het aanraakbare scherm versnelt de game over het algemeen ontzettend, ook tijdens de aanvallen die je opzet. Terwijl je bij de consoleversie eerst een carrouselletje moet doorlopen, kun je op de iPad gewoon de actie aanklikken die je zo in één oogopslag ziet.
Net zo verslavend
XCOM is met zijn twee gigabyte aan de grote kant, maar je merkt dat Firaxis zich nog heeft ingehouden. Om de game niet al te groot te maken, zijn er bijvoorbeeld een aantal maps uit de originele versie niet meegenomen. Hierdoor kom je net even iets te vaak in omgevingen die je een uur geleden ook al hebt gezien. Bovendien zijn ook de visuals naar beneden geschroefd, hetgeen logisch is. Helaas niet genoeg, omdat de framerate té vaak inkakt. Helemaal soepel loopt XCOM op de iPad dus niet. En dan zijn er de lange laadtijden en het onskipbare introfilmpje die al snel op je zenuwen beginnen te werken.
De foutjes daargelaten, biedt XCOM dezelfde ervaring als vorig jaar. Het concept is immers niet veranderd. Nog steeds is het een verslavende turn-based/strategy/squad-based-game die gespeeld wordt via een isometrisch perspectief. Centraal staat het opbouwen van je squad. Iedere soldaat kun je een eigen naam, outfit en uitrusting meegeven, waarna je vervolgens met hem of haar op pad kunt en ervaring kunt op doen. Als ze sterven ben je ze voorgoed kwijt en om dat te voorkomen heb je een basis waar je allerlei dingen kunt kopen en kunt upgraden. Exact zoals op de consoles dus.
De beste iOS-game
XCOM: Enemy Unknown biedt op de iPad een ervaring die je nog niet in een andere iOS-game hebt meegemaakt. Los van enkele oneffenheden en beperkingen is de versie compleet hetzelfde als op de consoles en PC. Achttien euro is voor iPad-begrippen misschien aan de dure kant, maar met de hoeveelheid uurtjes die je in XCOM zult stoppen heb je dat zo terugverdiend.