LEGO Super Mario Startset Review – De beste LEGO set ooit?

woensdag, 05 augustus 2020 om 17:00
img 20200805 123954 776f1596630496
Stel je nou eens voor dat Mario écht leeft? En je écht levels kan voltooien in plaats van in een game? Nou, dan heb je geluk. Want deze fantasie is werkelijkheid geworden in LEGO Super Mario. In deze LEGO Super Mario review lees je alles over de samenwerking tussen LEGO en Nintendo.
Voor deze review zijn we aan de slag gegaan met de LEGO Super Mario Avonturen met startset (59,99 euro), het uitbreidingspakket Desert Pokey (19,99 euro) en het power-up pakket Propeller Mario (9,99 euro). Eén woord vooraf: als je verslavingsgevoelig bent, kun je maar beter meteen doorgaan met het lezen van een ander artikel. Wat geloof ons: je gaat je hart én geld verliezen aan deze LEGO Mario.
Iedereen die is opgegroeid met Mario (zeg eens eerlijk: wie niet?!) zal genieten van alleen al het aanzicht van de dozen waar de LEGO inzit. Sterker nog, alleen al het Super Mario-logo zal menig hart sneller laten kloppen. Er zijn zoveel LEGO-pakketten al op de markt, maar als ware gamer bekruipt je meteen het gevoel: is dit niet het allertofst?

Werkt niet vanzelf

Nieuwsgierig en minstens zo enthousiast als een kind pakten we de dozen dan ook uit om aan de slag te kunnen met bouwen. Er is alleen één probleem als je daar niet op voorbereid bent: het startpakket heeft 2 batterijen nodig (AAA) die niet zijn inbegrepen én je hebt een hele kleine schroevendraaier nodig om het Mario-poppetje te kunnen openen. Drie keer raden: we hadden allebei niet meteen bij de hand. Wees hier dus van bewust, want anders kom je van een koude kermis terug. Ons inziens is het sowieso te vreemd voor woorden om geen batterijen mee te leveren.
Als je denkt dat je dan dat obstakel achter de rug hebt, komt het volgende probleem. Om de LEGO-sets te kunnen bouwen dien je de bijbehorende app te downloaden. Onze iPad gaf aan dat de app eerst geüpdatet te moeten worden. De huidige versie pakte de app niet. Toen wilden we het installeren op de telefoon, heel onpraktisch voor als je nog gebeld moet worden, het scherm is kleiner ... en oh ja, de bluetooth-verbinding om Mario te connecten knalde eruit en de app liep vast. Kortom, het speelmoment veranderde al snel van méga-enthousiast naar super-teleurgesteld.
img 20200805 124004 269f1596630590

Real life Mario-maker

Drie kwartier later werkte alles eindelijk. De batterijen zaten in Mario, de app werkt en het bouwen kon beginnen. Eerlijk is eerlijk: alle ergernissen verdwenen meteen. Want wat is deze LEGO ontzettend gaaf. Via de app bouw je diverse onderdelen, niet alleen Mario, Bowser en Goomba, maar vooral elementen om levels te maken. Zo maak je een typische buis waar Mario altijd inkruipt voor zijn muntenverzamelwoede, draaidingen, torentjes en een ware vlaggenstok. Ge-wel-dig!
Het mooie is dat Mario een interactief poppetje is dat allemaal herkenbare geluidjes maakt. Je hoort het typische deuntje zodra hij een buis ingaat, als hij op vijanden springt, munten verzamelt, in water belandt, in aanraking komt met vuur, de vlaggenmast aantikt en wat al niet meer? Ineens is LEGO veel meer geworden dan ‘zomaar’ LEGO. Je krijgt gewoon het gevoel een echt gamelevel in het echt te spelen! Het is werkelijk waar fantastisch en ontzettend verslavend.
Het nadeel is wel dat je niet ‘echt’ voorgekauwde levels aan het maken bent. Dit is ten dele zo. De app geeft je grotendeels de bouwinstructies, maar daarna moet je via LEGO- stukjes alles zelf naar wens aan elkaar maken. Dit is jammer als je verwacht had een compleet voorgekauwd bouwproject in elkaar te zetten. Daarnaast is het ook niet zo stevig als bijvoorbeeld een compleet café van LEGO Friends. Deze LEGO is meer bedoeld om te bouwen en te spelen dan te bouwen en daarna, zoals moeder van ondergetekende doet, overal uitstallen en ‘showen’.
img 20200805 123952 448f1596630459

Feest van herkenning

Dat spelen maakt dan wel weer veel goed. De bedoeling is om 60 seconden een level te halen en zoveel mogelijk muntjes te scoren. Je kan dus spelen met een ander, of zelfs meerdere mensen om te kijken wie het er beter vanaf brengt. Met een uitbreidingspakket of power-up verruim je de mogelijkheden van levels bouwen. Je snapt het al: hoe meer LEGO je in huis hebt, hoe groter de speeltuin wordt. Letterlijk!
Voor mensen die Mario-games gespeeld hebben is het een feest van herkenning. Zodra je op een vraagteken komt krijg je daadwerkelijk iets extra’s, bijvoorbeeld iets zodat Mario groter wordt, wat weer kan helpen zodra je een vijand tegenkomt. Je kunt meer muntjes krijgen bij het verslaan van een vijand en het mooie is dat het Mario-poppetje alles registreert. Overigens kun je via je app progressie van dingen bijhouden en nieuwe tips opdoen voor nieuwe levels bouwen. De opties zijn dus veel meer dan je zou denken en het is meer een spel dan je op voorhand zou verwachten!
img 20200805 123957 292f1596630422

LEGO Super Mario review - Een (dure) verslaving erbij!

Om de hele productlijn van LEGO Super Mario in huis te hebben ben je wel meer dan vierhonderd euro kwijt. Een smak geld. Maar de kwaliteit is enorm goed. LEGO is net zoiets als een levensverzekering: zo lang je leeft, gaat het mee. Het is jammer dat de game met een app gespeeld moet worden en daardoor niet voor iedereen geschikt is. Daar staat tegenover dat er een innovatieve samenwerking is neergezet waar je alleen maar van kunt smullen. Een gouden zet!