LEGO Star Wars II: The Original Trilogy Review

vrijdag, 06 oktober 2006 om 20:39
Het tweede deel van LEGO Star Wars vindt plaats in de originele films. Er zijn wat dingen veranderd ten opzichte van het vorige deel, maar de kern is gelukkig nog hetzelfde gebleven.
Vorig jaar kwam de eerste LEGO Star Wars uit. De game wist iedereen te verrassen door een eerste goede LEGO game neer te zetten. Je speelde als de personages uit Episode I, II en III, maar dan was alles nagebouwd in LEGO en overladen met een flinke dosis humor. Kortom, de game was een succes en al snel werd een vervolg bekend gemaakt.
Deze keer word je in de drie andere films van Star Wars geplaatst, namelijk A New Hope, The Empire Strikes Back en Return of the Jedi. Deze films voelen toch wat anders aan dan de drie andere en dit merk je ook als je de game speelt. Zeg nou zelf; het is toch veel leuker om armen van Stormtroopers af te rukken met Chewbacca, dan een beetje raar heen en weer hobbelen met een Jar-Jar Binks.
Meer van hetzelfde, maar dan beter
LEGO Star Wars II: The Original Trilogy speelt voor een groot deel hetzelfde als het eerste deel. Je neemt de controle over een groep Star Wars figuren en gaat dan het gevecht aan met de (LEGO) vijanden. Welke personages je onder je hoede hebt, verschilt per level, en natuurlijk kan je in de Free Play mode gewoon selecteren met wie je op pad gaat. Tijdens het spelen kan je ook heel makkelijk van personage wisselen door gewoon naar de ander toe te lopen en op de Y knop te drukken. Vervolgens ga je gewoon verder met dat mannetje. Lekker makkelijk dus, en dat moet ook, want je zal tijdens het spelen flink wat keren moeten wisselen van personage. In de game zitten namelijk heel wat puzzels. De meeste puzzels zijn niet zo moeilijk, maar je moet wel de juiste man voor de job gebruiken. Zo kan Obi-Wan met zijn Force krachten objecten laten bewegen, wat je kan gebruiken om verschillende dingen in elkaar te zetten. R2-D2 en C-3PO heb je vaak nodig om deuren te openen, en in sommige gebieden mogen alleen bepaalde personages naar binnen. Deze puzzels zijn een welkome afwisseling van de vele gevechten in de game.
Je zal van kamer naar kamer (of gebiedje naar gebiedje) gaan in de game, en in elke kamer wachten wel wat vijanden op je. Deze zal je vervolgens met je lichtzwaard uit elkaar halen (het is immers LEGO) of met je geweertje wegschieten. Verschillende personages hebben verschillende wapens en er zit er altijd wel eentje tussen die geschikt is voor jou. Zelf vind ik het het leukste om met een lichtzwaard op een groep Stormtroopers af te gaan, maar als het meer jouw ding is om snel in het rond te schieten met Han Solo kan dat natuurlijk ook. De gevechten zijn overigens niet al te moeilijk, niet in de laatste plaats omdat je eigenlijk niet dood kan. Je hebt wel een soort van gezondheidmeter, bestaande uit hartjes. Word je een paar keer achter elkaar geraakt, dan zal je LEGO mannetje in onderdeeltjes uit elkaar spatten. Twee seconden later staat hij echter al weer op en kan je zo verder gaan. Het enige nadeel van het dood gaan, is dus dat je dan niet alle achievements haalt en dat je score naar beneden gaat.
De uitdaging in de levels zit hem namelijk niet in het uitspelen, maar in het zo goed mogelijk uitspelen. Overal liggen muntjes verstopt die een puntje bij je score toevoegen. Verzamel er zoveel mogelijk om de hoogste score te krijgen. In de levels zal je dus ook flink wat dingen kapot moeten schieten, want dan verschijnen er weer meer muntjes. Ook liggen er in elk level tien items die je kan verzamelen. Deze witte, ronde dingen zullen echter meestal pas verschijnen als je bepaalde acties uitvoert in het gebied. Het is dus flink wat gezoek, en het geeft een goede motivatie om een level opnieuw te doen.
De levels vinden plaats op alle lokaties die je in de films wel gezien hebt. Tatooine, de Death Star, Hoth, Bespin, noem het maar op. De meeste levels zal je te voet afleggen, maar er zijn ook flink wat levels waarin je een voertuig zal besturen. Speederbike races, X-Wings, noem maar op. Wat is er nou mooier dan een LEGO AT-AT onderuit halen met een Snowspeeder? De makers hebben goed naar het commentaar op de vorige game geluisterd en de speler wat meer vrijheid met deze voertuigen gegeven.
Het verhaal van de films wordt erg grappig verteld, maar zal wel moeilijk te snappen zijn als je de films zelf nog nooit gezien hebt (shame on you). De mannetjes praten namelijk niet, maar willen weleens wat onverstaanbaars mompelen, en hun gezichtsuitdrukkingen spreken boekdelen. Natuurlijk komt er een flinke dosis humor bij te pas, want een Star Wars en LEGO samen kan je natuurlijk niet helemaal serieus nemen.
Toch wat minpuntjes...
Tot nu toe klinkt alles nog mooi en prachtig, maar helaas moet ik toch nog wat commentaar geven op de game. Zo worden de levels van tijd tot tijd wel wat herhalend en heb je soms niet echt een duidelijk idee van wat er nou eigenlijk van je verwacht wordt. Ook de camera wil nog weleens tegenwerken. Deze staat namelijk een beetje in een vaste hoek in een gebied en kan je niet zelf vrij ronddraaien. Dit is erg jammer, want dan zou je echt meer het gevoel van vrijheid hebben. Ook ontbrak er een Xbox Live mode. Een vriend kan wel elk moment offline inspringen, en dit is ook een van de sterkste punten van de game, maar je hebt geen co-op over Xbox Live. Dat is een gemiste kans wat mij betreft, want je hebt niet altijd iemand naast je zitten die mee wilt doen.
Al met al is LEGO Star Wars 2 een goede game. Grafisch oogt alles lekker, er zit flink wat humor in de game en het speelt goed. Het geluid mocht misschien wat gevarieerder, maar dan zet je maar je eigen muziek op als je je er aan stoort. Er zijn enkele minpuntjes in de game, maar die wegen niet op tegen de pluspunten.