Samurai Warriors 2 Review

woensdag, 04 oktober 2006 om 15:09
Dacht je dat je met Rumble Roses XX het slechtste wat een Xbox 360 kan voortbrengen toch wel gezien had? Vergeet het maar, KOEI overtreft dit eenvoudig met Samurai Warriors 2.
Iedereen weet dat je niet altijd maar een perfecte game kan bouwen. Maar als ontwikkelaars aan de game bezig zijn, zou je zeggen dat ze zelf toch ook zien dat ze iets niet helemaal goed doen. Helaas zit er soms wel eens een vuiltje in de ogen van de ontwikkelaar. Dit resulteert in games die het platform niet waardig zijn. Zo hebben we al kennis gemaakt met Rumble Roses XX en nu dus ook Samurai Warriors 2, het slaat echt werkelijk nergens op.
Samurai Warriors 2 is een hele maar dan ook echt heel slechte remake van N3. In ieder geval, het lijkt er in de verte een beetje op. Je kunt kiezen uit een aantal Ninja-achtige figuren met een naam die wij nuchtere Hollanders niet kunnen uitspreken. Het enige dat je kunt doen is de X en Y knop in verschillende volgorde indrukken om de tegenstanders neer te halen. Je kunt nog zo hard drukken, het is en blijft zeer lastig om ook daadwerkelijk eens wat anders te doen dan met je zwaard zwaaien. Dan de tegenstanders; ze hebben een A.I. van -10 en snappen niet dat als je bijna neergehaald wordt met een zwaard je ook eens weg kunt rennen of kunt terugvechten. Daarbij is het zo dat als je zwaait met je zwaard, je geen snelle respons hebt, dus vaak word je van achter weer geraakt door een tegenstander waardoor de frustraties hoog kunnen oplopen.
Grafisch is de game minimaal, niets ziet er echt spectaculair uit en het voelt allemaal een beetje slap aan. De licht effecten die we allemaal waarschijnlijk wel kennen uit N3 zijn ook in Samurai Warriors 2 terug te vinden alleen dan ongeveer 10x slechter en lelijker. Je hebt totaal geen gevoel bij de game. Misschien is dat ook wel zo omdat er geen volgbare verhaallijn in het spel zit. Het enige dat dan nog wel redelijk goed is uitgewerkt , zijn de geluiden en muziekjes die je in de game hoort. Die hebben ze er wel passend bij gezocht en in orde gemaakt.
Er zijn wel veel game-modes in Samurai Warriors 2 terug te vinden, zo heb je natuurlijk de Story Mode waar weinig te beleven valt, het is erg veel van hetzelfde. Dan heb je daarnaast nog een Free-Mode, die al eveneens heel saai is want dan er is geen doel. Dan is er nog een Sugoku mode, dit is een soort Xbox Live Arcade Board game waar het gaat om zoveel mogelijk geluk met het rollen van de dobbelsteen, je moet zorgen dat je zoveel mogelijk stukjes land bezit en uiteindelijk het eerste een bepaalde ingestelde hoeveelheid geld hebt. Of je moet ervoor zorgen dat je niet blut raakt. Maar dat is nog niet alles, om de replay waarde te vergroten zit er een Xbox Live mode in, waar maar heel weinig andere gamers te vinden zijn. Maar dat is ook logisch want er is in de Xbox Live mode net zo weinig te beleven als in de Story Mode. Er zijn weinig echt leuke dingen, op het Sugoku spelletje ben je ook erg snel uitgekeken.
Het menu van Samurai Warriors 2 is op zich wel redelijk mooi en overzichtelijk. Alleen een beetje irritant is dat het lastig is om de shop terug te vinden, je moet dan bij een personage zelf kijken in de Story Mode. In de shop kun je bepaalde dingen voor je personage aanschaffen, ook kun je er “guards” kopen, die je zullen bijstaan. In de Story-mode zelf heb je keuze uit erg veel verschillende karakters wat dan wel weer een sterk punt is van de game. Het is dan wel weer jammer dat de karakters allemaal een beetje hetzelfde aanvoelen tijdens het spelen. Om nog maar over de camera te zwijgen, je hebt echt totaal geen overzicht over het speelveld. De gameplay is veel te simpel gehouden, met de analoge sticks en de X en Y button ben je wel klaar. Hoewel het rennen van het mannetje wel redelijk soepeltjes gaat.
Eigenlijk wil ik geen woorden meer vuil maken aan deze game, je moet wel een échte super fan van het genre zijn wil je deze game kopen. Er zit weinig dynamiek in en grafisch loopt de game achter op zijn concurrenten. Al met al is de game gewoon tergend saai. Als je toch van plan bent een Ninja achtige game te kopen zou ik je naar N3 willen doorverwijzen, lees ook die review op XGN Entertainment. Laat dit een les zijn voor ontwikkelaar KOEI en uitgever Omega Force!
Cijfer: 2.5