LEGO Marvel Super Heroes (PlayStation 4) Review

dinsdag, 10 december 2013 om 17:00
Van alle launchtitels van de PlayStation 4 komt remote-play niet zó goed tot zijn recht als bij LEGO Marvel Super Heroes. Spelers kunnen met een druk op de knop met in hun Vita springen, in de huid kruipen van één van de vele Marvel-personages en coöperatief lekker meespelen. De next-gen versie van de nieuwe LEGO-game, die wij vorige maand met een 8,5 beoordeelden, lijkt daarbij een prima upgrade van de ‘normale versie’ te zijn. Maar is dat ook echt zo?
LET OP: Dit is de recensie voor de next-gen versie van LEGO Marvel Super Heroes, waar wij naar de versie voor de volgende generatie consoles kijken. Voor de uitgebreide recensie van LEGO Marvel Super Hoeres voor de huidige consoles, verwijzen wij je graag naar deze pagina.
XGN is fan van LEGO Marvel. Redacteur Lars roemde de game om de overdosis aan de Marvelpersonages in één game en om de toegankelijke gameplay, waar jong en oud van kan genieten. Met de release van de vierde gameconsole van Sony is er voor de makers van computerspellen natuurlijk veel meer mogelijk dan voorheen. Wat bied LEGO Marvel, naast remote- play, nog meer op de next-gen? Daar kunnen we vrij kort over zijn: niet veel. De ontwikkelaars van TT Games pronken met features als ‘betere visuals als het gaat om belichting’, ‘snellere laadtijden’ en ‘méér LEGO’.
Behalve het feit dat die verkooppraatjes nou niet bepaald baanbrekend zijn, kloppen ze ook niet helemaal. Zo ziet LEGO Marvel voor next-gen-begrippen er niet bijster mooi uit. Natuurlijk is LEGO nooit een franchise geweest die het moet hebben van het grafische aspect, maar wat de versie hier laat zien is gewoonweg ondermaats. De belichting is immers lang niet zo mooi als de ontwikkelaar ons wil laten geloven. En hoe zit het met de laadtijden? Die zijn inderdaad behoorlijk snel, maar de uitspraak dat ze ‘er helemaal niet meer zouden zijn’, klopt ook niet.

Loze verkooppraatjes

Iedere keer als we een level uitgespeeld hebben, zaten we wel een aantal seconden tegen een scherm te kijken. In gesprek met Digital Spy beloofde TT Games ook ‘meer LEGO’ op de next-gen versie. We hebben beide versies naast elkaar gelegd en gekeken naar de hoeveelheid actie er gebeurt op het scherm, maar we konden geen concrete verschillen zien. Ja, de next-gen versie draait op zestig frames per seconde onder een volle resolutie van 1080p, maar van ‘meer legoblokjes’ was geen sprake. Dat een medewerker van TT Games aan het einde van het interview verklapt dat er aanvankelijk geen next-gen versie gepland stond, zegt eigenlijk wel genoeg.
Dus ja, de enige échte reden om LEGO Marvel voor de PS4 in huis te halen is vanwege het goed werkende remote-play. Bij sommige titels bleek de besturing op de Vita behoorlijk tegen te vallen. Bij LEGO Marvel werken de controls op de draagbare console haast net zo goed als op de DualShock 4. Vind je zestig piek dus iets te veel geld voor een tweede controller en heb je toevallig een PS Vita in huis, dan heb je met remote-play een hartstikke leuke functie voor LEGO Marvel. Zeker gezien Lars razend positief is over de coöp van deze gezellige en avontuurlijke familiegame.

Blijft fantastisch, maar geen verbetering

LEGO Marvel Super Heroes blijft een fantastische game, maar de next-gen versie kent te weinig toevoegingen en verbeteringen om een upgrade te rechtvaardigen. Zo ziet de game er op de PlayStation 4 haast hetzelfde uit als op de vorige generatie consoles en zijn de uitspraken ‘geen laadtijden’ en ‘meer LEGO’ ongegrond. De connectie tussen PS4 en PS Vita werkt bij de game gelukkig wel extreem goed. De titel bestuurt fantastisch op de handheld en daarbij merkten we geen haperingen of storingen tijdens het gamen. Een prima alternatief als die tweede DualShock 4 bij jou thuis nog even op zich laat wachten.