LEGO: Lord of the Rings (iOS) Review

donderdag, 26 december 2013 om 11:00
LEGO en bekende boeken, films of series gaan goed samen. Dat wordt sinds jaar en dag bewezen sinds LEGO zich vol overgave stortte op de videogamewereld. Ruim een jaar geleden verscheen LEGO: Lord of the Rings al voor de consoles, maar de game maakt nu ook zijn debuut op diverse iOS-apparaten.
Want de mobiele markt is booming, en daarmee genoeg reden om de LEGO games over te zetten naar mobieltjes en tablets. Warner Bros. heeft dit nu ook gedaan met LEGO: Lord of the Rings, in navolging van LEGO: Star Wars. Met de komst van The Hobbit is het een uitgelezen moment om de game te lanceren.

Trouw aan de film

Net als de consoleversie blijft ook de iOS versie volledig trouw aan de films. Zoals Hugo destijds al aangaf in zijn recensie, begint het verhaal op het slagveld waar de mensen en elven zij aan zij vechten tegen het leger van Sauron. Hiervandaan neemt het verhaal je mee langs de bekende plekken van de film. Denk aan De Gouw, Gondor, Amon Sûl en natuurlijk Mordor. Tijdens je avontuur zit de LEGO humor er natuurlijk weer flink in.
LEGO Lord of the Rings

Vermaak van hoog niveau

En zowel het verhaal als de humor zullen je vermaak bieden van de bovenste plank. Het verhaal heb je misschien al een of meerdere keren gezien, maar blijft ook in het LEGO-universum aantrekkelijk. Vooral de kenmerkende LEGO-humor voegt er een extra laag aan toe. De sfeer die de game uitstraalt is ook typisch Lord of the Rings, dat komt mede door de muziek en de stemmen die ook in de film gebruikt worden.

Voor welke besturing kies jij?

Tijdens het eerste gevecht word je overigens wegwijs gemaakt met de besturing die geldt voor de iOS apparaten. Dit is de Casual of de Virtual Joystick besturing. De Casual besturing staat standaard ingesteld en draait voornamelijk om tikken, cirkeltjes maken en slepen. In onze ervaring werkte dit niet altijd even soepel. Zo loopt je poppetje bijvoorbeeld naar de plek die jij aantikt, in plaats van dat hij de ork op de plaats aanvalt. Ook cirkeltjes worden niet altijd goed geregistreerd, waardoor je poppetje in een cirkel loopt.
De andere optie, de virtual joystick, is dan wel weer fijn. Het biedt je een virtuele joystick en de benodigde knoppen om alle acties uit te voeren. Deze optie viel bij ons beter in de smaak, aangezien je hiermee meer controle over je personage hebt.
LEGO Lord of the Rings <a href=review" src="https://cdn.xgn.nl/upload/201312/lego-lord-of-the-rings-recensie_t.jpg" />

Een aantal minpuntjes

Wel heeft Warner Bros. flinke concessies gemaakt om de game naar de iOS apparaten over te zetten. Zo is de grote open wereld niet langer beschikbaar, maar zul je door middel van scenes van level tot level begeleid worden. Hierdoor mis je een groot deel van de ervaring die je wel in de consoleversie krijgt, maar zul je ook de helft van het verhaal maar begrijpen. Hierdoor ben je gedwongen om de boeken of de films te hebben gezien om het verhaal te volgen.
Andere concessies zijn gemaakt op de personages. Niet langer zul je een groot inventaris hebben, maar krijg je van elk personage meerdere versies. Ook het wisselen van wapens is niet langer aanwezig. Dit laatste gaat zelfs zover dat Legolas niet langer met zijn zwaarden kan aanvallen, maar alleen met zijn boog.

Leuk tussendoortje

Daarmee is LEGO: Lord of the Rings niet opgewassen tegen zijn grote broertje op de consoles. Hoewel de game erg vermakelijk is en lekker wegspeelt, blijft het vervelend dat je weet dat het origineel veel en veel meer content had. Maar voor de kleine prijs die je ervoor betaald biedt LEGO: Lord of the Rings gelukkig wel meer dan de gemiddelde game op iOS. LEGO: Lord of the Rings is daarmee dan ook een van de betere titels die in de App Store te vinden is!