LEGO In de Ban van de Ring Review

dinsdag, 27 november 2012 om 18:00
De Lord of the Rings films waren een gigantisch succes en de franchise kent intussen bijna alle vormen van merchandise. Er was nog één ding dat ontbrak aan de franchise, namelijk een eigen LEGO game. Kunnen we op deze game bouwen of vallen de blokjes dit keer niet op hun plek?
Het verhaal van de ring begint als Sauron, de boosaardige krijgsheer, besluit om een aantal magische ringen te smeden. Hij zorgt ervoor dat de elfen drie van deze ringen krijgen en de mensen negen. De dwergen krijgen zeven ringen. Al deze sieraden zouden onvoorstelbare kracht hebben, maar Sauron heeft nog een ring gemaakt. Deze ring is zo krachtig dat hij ervoor zorgt dat de drager ervan macht zou hebben over alle andere ringen en hun dragers tot slaaf zou maken. Saurons plan ging niet zoals hij hoopte, omdat niet alle ringen goed gesmeed waren en de elfen hun ringen niet eens dragen. Het gevolg is een gigantische oorlog om de macht in Midden Aarde.
Het verhaal ‘onaangetast’
Het verhaal in LEGO In de Ban van de Ring begint precies op het punt waar ook de filmreeks begint en je bevindt je midden in een oorlog. Wat meteen opvalt, is dat er gruwelijk veel LEGO-poppetjes op je scherm te zien zijn die met elkaar knokken. De game gaat verder zoals deze begon en volgt het verhaal uit de films en de boeken dus op de voet, met her en der een kleine afwijking. Het is tenslotte niet de hele tijd een kindvriendelijk verhaal wat geestelijk vader Tolkien ons destijds voorgeschoteld heeft.
Traveller's Tales heeft deze momenten dan ook erg slim opgepakt om niet eens van het verhaal af te wijken, maar hier een humoristische draai aan te geven. Zoals het een LEGO-game betaamt, gebeurt er om de haverklap namelijk iets totaal onverwachts en veelal flauws, waardoor je weer in een deuk van het lachen ligt. Neem bijvoorbeeld het moment waar Boromir sterft door talloze Uruk Hai pijlen. In de game zal hij eerst geraakt worden door een dikke LEGO-pijl, maar vervolgens komt daar een bezem achteraan en alsof dat niet genoeg is ook nog een grote plastic banaan. Als de Uruk Hai het dan af wil maken door een kip als pijl te gebruiken á la Hot Shots, krijgt deze zelf een wortel tegen zijn harses.
Al draagt hij een gouden ring, het is en blijft een… LEGO-poppetje
Dit soort humor maakt de LEGO-games, naast de traditionele blokjes natuurlijk, tot wat ze zijn en je mag het dan ook op ieder moment verwachten náást de humor die de films al brachten. Omdat de films van Peter Jackson op sommige momenten erg veel belangrijke dialogen bevatten, is er besloten om de LEGO-karakters in deze game te laten spreken. Sterker nog, de dialogen komen rechtstreeks uit de films en komen dus geloofwaardiger dan ooit over. Daarnaast kun je telkens tussen het geritsel van de honderdduizenden LEGO-blokjes door, overal waar je bent de geweldige soundtrack van de films horen weerklinken.
Zo zal je in de Schouw over het algemeen een rustig muziekje horen, maar kun je in het centrum waar Bilbo’s verjaardag gevierd wordt van een vrolijke muziek genieten. In Isengard en Mordor hoor je de bijbehorende, wat donkere muziek die daar weer bij hoort. Het komt allemaal uit de films en dus is er weinig over te zeggen behalve dan dat het precies klopt.
De omgevingen zien er ook allemaal prima uit. Het gros van de wereld is ingedeeld in vaste voorwerpen zoals de achtergronden en de bomen. Natuurlijk zie je overal onderdelen die wel van LEGO zijn zoals bloemetjes, rotsblokken en plantjes die je stuk kunt maken. Ook de sterren van de show, de LEGO-poppetjes, zien er fantastisch uit. De schaduwen kloppen, al zijn ze soms niet helemaal strak, de uitdrukkingen zijn lekker melig en zelfs de outfits zijn heerlijk om in deze stijl te zien. Iets wat echter veel indrukwekkender dan dit alles is, is dat alle belangrijke gebouwen uit de films zoals de Zwarte Poort, de Schouw in zijn geheel, Minas Tirith en het fort in de berg, Helms Diepte, compleet uit LEGO lijken te bestaan.
Gruwelijk veel te doen
Grafisch is het spel dus, op enkele kleine puntjes na, fantastisch in LEGO-stijl uitgewerkt. Iets anders wat mooi is, is dat de game lang genoeg is. Waar voorheen LEGO-games erg kort waren, is deze game ook één van de games die daar tussenuit springt. Dat moet ook wel, want de game is gebaseerd op een filmreeks van meer dan negen uur. Daarnaast is er buiten het verhaal gruwelijk veel te doen in de game.
Er is een open wereld, wat betekent dat je kunt gaan en staan waar je wilt met elk van de, in totaal 80 beschikbare of vrij te spelen, karakters. Dit is zo gedaan, omdat je regelmatig naar de smid in Breeg wil. De smid kan namelijk op basis van de, door jou verzamelde, Mithril blokken en de gevonden LEGO-ontwerpen een heel aantal dingen kunt vervaardigen, die je weer nodig hebt voor de vele zijmissies die de game kent.
Ook wil je terug naar veel plekken, omdat bepaalde karakters specifieke skills hebben die je nodig hebt om op bepaalde plekken te komen of interactieve objecten te gebruiken. Zo kan Gollum tegen bepaalde wanden klauteren en is Legolas de enige die over touwen kan lopen.
Behalve zijmissies zijn er ook minigames te spelen in deze LEGO-game. Zo kun je met kleine bootjes varen, maar ook op de rug van een geit, varken of paard rondrijden en meedoen aan tijdritten. Aan al deze minigames zitten natuurlijk beloningen vast, wat meestal wel een Mithril blokje is. De vele dopjes die je krijgt door vijanden te verslaan en dingen te mollen in de omgeving, kun je gebruiken om personages vrij te kopen die, zoals eerder al vermeld, daarna speelbaar zijn. Grappig is, dat hierbij ook Uruk Hai zitten, maar ook personages die niet direct in de film voorkomen (zoals Tom Bombadil en Radagast de Bruine).
Samen op de bank met LEGO spelen
Alle hierboven vermelde dingen zorgen voor uren aan extra speelplezier, maar ook dat de game niet alleen voor casual gamers is. Het is namelijk niet eenvoudig om in ieder level alle dingen te vinden en al helemaal niet makkelijk om iedere keer aan alle vereisten te voldoen om de status ‘ware avonturier’ in een level te halen.
Iets anders dat voor uren extra plezier kan zorgen is de optie die de game je biedt om de game samen te spelen. Het is voor deze game erg logisch dat er een multiplayermodus in zit, want je bent tenslotte steeds met meer dan één personage onderweg in het verhaal. Het is dan ook mogelijk om lokaal samen te spelen via een drop-in, drop-out systeem. Als je samen speelt en bij elkaar in de buurt bent, zal je op één scherm spelen. Ga je echter verder uit elkaar zal het scherm zich opsplitsen en kun je zonder onderbreking in split screen verder gaan.
De multiplayermodus is echter ook waar deze game de plank een beetje misslaat, want waar is nou die online mogelijkheid weer gebleven? De hele wereld draait om online spelen, maar zodra er LEGO aan te pas komt moet je ineens samen op de bank gaan zitten. Het ontbreken van deze optie is een redelijk gemis en had er best in mogen zitten.
Één blokje om alle te regeren
Waar andere LEGO-games al hoge ogen gooiden, doet LEGO In de Ban van de Ring hier absoluut niet voor onder. Als je naar de LEGO-poppetjes kijkt blijft het natuurlijk een beetje hetzelfde verhaal, maar de uitwerking van de hele game is gewoonweg fantastisch. Het gebruik van de open wereld is een goede zet geweest en ook het gebruik van het geluid uit de films was zeker geen slechte zet. De humor zoals we die van LEGO-games gewend zijn zorgt ervoor dat deze geschikt is voor de jongeren, maar gelijktijdig verpest deze niet het verhaal. Op enkele punten na, zoals het gemis van de online multiplayermodus, is dit dan ook weer een solide bouwwerk van Traveller's Tales dat de LEGO-franchise weer een heel stuk groter maakt.