The Walking Dead: Episode 5 - No Time Left Review

dinsdag, 27 november 2012 om 17:00
Al sinds april stortten vele gamers zich vol overgave in het verhaal van Lee en Clementine. Zeven maanden later komt dit avontuur tot een einde in The Walking Dead: Episode 5 - No Time Left. De voorgaande vier afleveringen wisten ons telkens weer in het verhaal te zuigen en werden daarvoor ook beloond in de recensies. Al die afleveringen leidden naar dit moment: de finale van het eerste seizoen van Telltale's The Walking Dead.
De afgelopen maanden hebben we karakters zien komen en zien gaan. Sommige bleven lange tijd bij ons en sommige verdwenen voor het eind van een aflevering alweer uit beeld. Lee en Clementine hebben veel gezien tijdens hun avontuur om hen voor het leven te traumatiseren. Wij mochten over hun schouders meekijken om de ervaringen te delen. Voor je het doorhebt, word je dan ook volledig het verhaal in gezogen en kom je zelf in de schoenen van Lee terecht. Deze schoenen stapten in de laatste aflevering door Savannah en dat is ook de locatie voor het slotstuk van deze gamereeks.
Aan het eind van de vorige aflevering gebeurde voor Lee twee van de ergste dingen die hem zouden kunnen overkomen. De finale speelt hier op in en werkt het zo uit naar een mooi einde. Veel meer kunnen we echt niet over het verhaal in deze laatste episode vertellen want dat zou het goed verpesten. Wat we wel kunnen vertellen is dat het een behoorlijk episch einde kent waarbij je geheid met een brok in je keel zult toekijken. Deze aflevering is met zijn anderhalf uur de kortste van de vijf, maar lijdt daar gelukkig niet onder. Na een half jaar wachten wilden we ook zo snel mogelijk weten hoe het zou aflopen en niet dat het onnodig uitgerekt zou worden.
Het perfecte einde
De speeltijd kan uiteraard uitgebreid worden door de aflevering nog een keer opnieuw te spelen. De verschillende keuzes die je gemaakt hebt in de loop van alle afleveringen komen in de finale allemaal samen. Het einde blijft wel altijd hetzelfde, geen meerdere eindes dus. Met de keuzes kun je zelf de manier bepalen hoe je tot het einde komt, en dat pakt hier beter uit dan dat je met je keuzes steeds een andere climax kunt bereiken. Het is vanaf het begin duidelijk geweest dat we hier met een duistere adventure game te maken hebben en daar past het huidige einde beter bij dan ieder ander einde.
De keuzes die je gemaakt hebt in voorgaande afleveringen worden allemaal nog een keer benoemd tijdens deze episode. Het vuur wordt je na aan de schenen gelegd en jij wordt direct verantwoordelijk gehouden voor je daden. Dit maakt een behoorlijke impact. De hele game probeer je wel het beste te doen voor Clementine, maar als je dan te horen krijgt wat je nou eigenlijk gedaan hebt, zie je dat ook jij niet perfect bent. Het provocerende karakter van de game komt weer boven drijven en dat brengt je in de juiste gemoedstoestand om de laatste momenten van het avontuur van Lee en Clementine te doorlopen.
Voor Clementine door het vuur
Dat het einde zo goed werkt, komt doordat geen enkele game ons ooit zoveel heeft kunnen laten meeleven met de karakters. Al tijdens de tweede aflevering zul je verschrikt toekijken als er iets met Clementine dreigt te gebeuren. Die compassie groeit alleen maar verder uit en tegen de vierde aflevering ben je bereid om alles te doen om Clementine veilig te houden. Je geeft meer om dat meisje dan om wat dan ook. De hele game is fantastisch geschreven en het bewijst nog maar eens dat een goed verhaal een must is voor een game. Niets dan lof voor de schrijvers die dit meesterwerk gecreëerd hebben. Een verhaal waarin je zoveel geeft om de personages is iets waarvan andere ontwikkelaars nog iets kunnen leren.
Gameplay blijft hetzelfde
Het verhaal en de emotionele band met Lee en Clementine is ook echt de reden waarom je deze gameserie absoluut gespeeld moet hebben. Gameplaytechnisch gaat het helaas net wat te vaak mis. Het is een echte adventure game, maar daar is in de loop van de afleveringen wat meer actie aan toegevoegd. Ook in No Time Left zul je met je pistool een paar zombies neer kunnen schieten. De oude gameplay waarbij je rondloopt op zoek naar een oplossing is net zozeer van de partij. Heel diepgaand is dit nooit en het is blijft slechts een manier om je het verhaal door te loodsen. Een dalende framerate is één van de problemen in een anders gruwelijke doch prachtige grafische wereld.
Fenomenaal
Voor die problemen kun je The Walking Dead: The Game echter niet afstraffen. Ja, het zou fijner zijn geweest als alles vlekkeloos was verlopen, maar daar draait het niet om. Telltale brengt je met deze finale het einde van een emotioneel avontuur waarin vooral het verhaal belangrijk is. Zelfs over een paar jaar zul je je nog afvragen of alles wel goed is gekomen met Clementine. Nooit eerder hebben we zoveel om gamepersonages gegeven en dat feit alleen al maakt dit een topper van formaat. De aparte grafische stijl, de vele gore actie en de briljante voice acting maken het plaatje compleet. De meute zombies die je achterna zit, is dan alleen nog maar een bonus.