LEGO DC Super-Villains Review - Weg met die helden!

dinsdag, 23 oktober 2018 om 14:13
lego dc super villains review weg met die helden 141035 1
LEGO DC Super-Villains zegt gedag tegen de helden en laat de schurken stralen in het spotlicht. De bekendste schurken van Batman, Superman en nog vele anderen spelen de hoofdrol. In onze LEGO DC Super-Villains review kom je erachter of je die schurken achter de tralies wilt stoppen of dat je ze op vrije voeten laat.
In LEGO DC Super-Villains ga je op pad met Lex Luthor, The Joker, Harley Quinn en nog veel meer schurken uit het gigantische pantheon van de DC stripboeken. De Justice League is verdwenen vlak na de komst van een mysterieuze groep genaamd de Justice Syndicate, maar daar zit een vreemd luchtje aan. De schurken gaan op pad om erachter te komen wat er gaande is en nemen jou daarin mee.
LEGO DC Super-Villains Review - <a href=TT Games" class="img-responsive" src="https://cdn.xgn.nl/upload/201810/t/lego-dc-super-villains-review-1540283451.jpg" />

Opties, keuzes en beslissingen

Letterlijk, want voor het eerst in een LEGO-game speelt een door de speler gemaakt personage een rol in het verhaal. Dat personage kun je precies zo maken als jij wilt dankzij een volledig vernieuwde 'maak je personage-functie', waarbij je alles tot op de kleur van je vuurstraal kunt aanpassen. Het begint namelijk zoals elke andere bouw je personage-functie door je de mogelijkheid te geven om het uiterlijk te schetsen, maar al snel merk je dat het veel dieper gaat.
Als je je personage bijvoorbeeld klauwen geeft, krijg je gelijk de keuze uit drie verschillende varianten waarbij je vervolgens ook nog weer kunt kiezen welke kleur deze moeten krijgen. Zelfs de stem van je personage is aan te passen, waardoor je bijvoorbeeld een nette heer kunt maken die praat als een robot. Wanneer je klaar bent met het uiterlijk van je personage is het vervolgens tijd om te kiezen welke krachten je personage heeft, waardoor er een stukje tactiek komt kijken.
Je hebt in het begin namelijk maximaal twee krachten, waardoor je moet kiezen tussen welke je denkt dat het handigste zijn om te hebben. Er zijn ook weer hier ontzettend veel om uit te kiezen. De diepte en keuzemogelijkheden die aangeboden worden, zijn fantastisch waardoor je aan het eind van de rit daadwerkelijk het gevoel krijgt dat je een uniek personage hebt gemaakt. Je zou denken dat je personage zo in de pagina's van een stripboek zou kunnen belanden.
LEGO DC Super-Villains Review - TT Games

Beter dan de DC-films

In de stripboeken mag je personage dan nog niet zitten, maar een groot onderdeel van het verhaal is hij zeker. Je personage gaat in een groot deel van de vijftien levels namelijk met de bekende schurken op pad, waardoor je daadwerkelijk het gevoel krijgt dat je personage er toe doet in deze wereld. Hij is niet zomaar iemand die op de reservebank wordt gezet tot de laatste vijf minuten van een wedstrijd, maar speelt de hele wedstrijd.
Er is maar één manier waarop je personage een beetje buiten de boot valt ten opzichte van de andere personages en dat komt doordat de stem van je personage niet prominent naar voren komt in tegenstelling tot de andere schurken. Het valt alleen op doordat de andere stemmen worden ingesproken door de bekende acteurs die al eerder hun stem aan personages in DC-films en series hebben geleend. Zo wordt The Joker wederom ingesproken door Mark Hamill (bekend van Star Wars) nadat hij de rol van The Joker ook vertolkte in Batman: The Animated Series en is het John Barrowman die de stem van Malcolm Merlyn inspreekt. Een rol die hij ook in de serie Arrow vervult en het is in de levels dan ook leuk om de stemmen te herkennen.
In de levels is het vervolgens zaak om de geheimen van de Justice Syndicate te achterhalen wat al snel voor leukere taferelen zorgt dan de DC-films (op Wonder Woman na) ooit hebben kunnen doen. Het komt door de bekende luchtigheid die LEGO-games zo goed in het verhaal weet te mengen. Hierdoor zit je lachend samen met een vriend(in) of alleen de levels te spelen, want net als eerdere LEGO-games is het in LEGO DC Super-Villains mogelijk om de game door middel van lokale co-op te spelen.

Samen puzzelen

Het samen spelen is net als in andere LEGO-games een groot onderdeel van het plezier dat je uit de game weet te halen. Samen nadenken over de wat de volgende stap in de game is en tezamen puzzels oplossen geeft een gevoel van broederschap waardoor de high-fives al snel een achtergrondgeluid worden van de game. Die high-fives ga je alleen niet geven door de manier waarop het scherm verdeeld wordt.
Het lijkt namelijk alsof deze een stapje terugdoet ten opzichte van eerdere LEGO-games. Waar deze in LEGO Marvel Super-Heroes bijvoorbeeld nog dynamisch was en automatisch het scherm opdeelde wanneer dit nodig was, is dat nu niet mogelijk. Je zit nu vast aan een verticaal gedeeld scherm, waar je in co-op maar mee moet leven.
Het voordeel aan in co-op spelen is wel dat de levels een stukje korter voelen, wat niet erg is aangezien sommige levels niet bepaald een lekker tempo hebben. De levels in eerdere games hadden een vrij duidelijke structuur, waarbij je vaak drie verschillende gebieden in een level doorkruiste met wat verhaalscenes tussendoor. Dat is nu wel anders en helaas zonder succes.
Er zijn nu korte levels waarbij je het level nog niet eens ontdekt hebt, voordat je al tegen een eindbaas moet vechten. En er zijn lange levels die je van het ene personage naar het andere slingeren en waarbij je door de lengte jeukende handen krijgt, omdat je nog niet klaar bent. Het is frustrerend om te zien dat de balans is weggevallen, want het verhaal eromheen is zeker waard om te spelen.

Op ontdekkingsreis

Het verhaal brengt je immers naar de verste uithoeken van het DC-universum en daarnaast is er nog de open HUB-wereld om te ontdekken. Deze bestaat uit een aantal bekende locaties van de DC stripboeken, zoals Gotham City, Metropolis of de Hall of Doom. Verspreid over de verschillende locaties zijn allerlei kleine missies die nieuwe personages ontgrendelen, races om nieuwe voertuigen mee vrij te spelen en gouden LEGO-blokken om te verzamelen.
Verder zijn er nog vijf bonus-levels om te spelen nadat je het verhaal hebt uitgespeeld. Deze vertellen een leuk mini-verhaaltje en geven je een aantal uren extra plezier. Het is door dit complete pakket dat de game meer is dan alleen voor kinderen, iets wat je duidelijk merkt als je de game uren achter elkaar aan het spelen bent. LEGO DC Super-Villains kan alleen wel net als eerdere LEGO-games wat eentonig aanvoelen, doordat je veelal hetzelfde aan het doen bent.

LEGO DC Super-Villains Review - Vreugde in chaos

Die eentonigheid vergeet je in LEGO DC Super-Villains gelukkig snel dankzij een scala aan extra missies in de open wereld. Hetzelfde geldt voor de mindere balans binnen de levels, want die vergeet je al snel vanwege de fantastisch ingesproken bekende stemmen een LEGO-game die het waard is om te spelen. Dit doe je het liefst natuurlijk tezamen ondanks dat de splitscreen-functie een stukje minder is dan dat je gewend bent.
De echte ster van de game ben jij natuurlijk zelf met je eigen personage die je tot leven kunt brengen met de fantastische bouw je personage-functie, waarna je vervolgens een rol speelt in een leuk en grappig verhaal van ongeveer tien uur weet te werken.
LEGO DC Super-Villains is nu verkrijgbaar op de PlayStation 4, Xbox One, PC en Nintendo Switch.