Legion Review - Eerste X-Men tv-serie

zaterdag, 18 november 2017 om 13:02
Ontmoet Legion, een jongeman die last heeft van allerlei dingen. Lijdt hij aan schizofrenie of is die ziekte hem alleen maar opgeplakt, omdat er stiekem iets in hem schuilt wat veel dieper gaat? In deze Legion review lees je er alles over en hoe deze serie interessant is voor X-Men liefhebbers.
X-Men? Jazeker. Legion is de eerste tv-serie die te maken heeft met X-Men. Maar wel één met een hele unieke blik op Legion, die in meer dan 50 comics is verschenen. Bij zowel de Marvel comics, als X-Men films, verwacht je misschien een actiespektakel en dat is totaal niet wat Legion je in acht episodes van een uur voorschotelt. Wat je krijgt voorgeschoteld is een serie die gaat over liefde en angst en`dit scène na scène stilistisch in beeld brengt op zeer expressionistische manier.

Voelen en beleven

Het is duidelijk dat maker Noah Hawley duidelijk op zoek gaat naar het lospeuteren van emoties bij de kijker door in te spelen op het onderbewuste. Het hele verhaal van Legion speelt zich namelijk af met dromen en flashbacks en nergens wordt duidelijk uitgelegd wat er allemaal gebeurt. Legion is dan ook een serie die je moet beleven én voelen. Als dat té abstract en vaag voor je is, dan is Legion niet voor jou bedoeld.
Verwacht dus zeker niet een standaard X-Men film, uitgekleed en uitgestrekt over een gelijksoortige tv-serie. Legion is 200 procent anders. Maak kennis met David Haller, ofwel Legion, gespeeld door Dan Stevens. Zijn huis is al steevast een ziekenhuisbed in een psychiatrisch ziekenhuis. Hij heeft visioenen en hoort stemmen en weet in het begin niet beter dan dat hij lijdt aan schizofrenie.
Legion review afbeelding 1

Kunstzinnig

Gaandeweg komt hij erachter dat er meer is, en daarbij wordt hij geholpen door Syd Barret (Rachel Keller), een andere patiënt. Samen vertolken Keller en Stevens de hoofdrollen in Legion. In de tv-serie krijgen ze een relatie; een wel hele speciale overigens. Want Syd wil niet aangeraakt worden door mensen. Dus hun relatie is enkel platonisch. Toch wordt David een stuk wijzer en ontdekt hij dat hij een mutant is. X-Men fans, en degenen die de stripboeken van Marvel gelezen hebben, weten wellicht dat hij niet zomaar een mutant is. Hij is namelijk bijzonder krachtig.
Legion kan een beetje beschouwd worden zoals het eerste seizoen van The Flash waarin de kijker een superheld leert kennen die zijn eigen krachten net ontdekt. Alleen is The Flash veel toegankelijker. Legion, nogmaals, is een vrij kunstzinnig project geworden. Het is heel vaak totaal niet duidelijk welke beelden je voorgeschoteld krijgt, in welke tijd je zit en wat je nu wéér ziet. Legion vraagt daarmee een actieve houding van de kijker en daarmee is de serie lang niet voor iedereen weggelegd. The Flash kun je rustig kijken na een lange werkdag. Legion totaal niet.
Legion review afbeelding 2

Puik acteerwerk

Koppie erbij dus. Als je dan eenmaal kijkt, zie je een mooie en unieke serie. Legion schotelt een soort futuristische jaren '60 blik voor, waarbij alles ongewoon is. Als je de extra’s op de Blu-ray kijkt. zal je merken dat tijdens het filmen alles wat maar mooi was en afwijkend was, teruggestopt is in de serie. Dus wat dat betreft kan het kloppen dat je niet alles zal snappen. Aan de kijker de taak om een betekenis aan alles te geven.
Wel zijn de overkoepelende gevoelens heel duidelijk. Davids liefde voor Syd is heel duidelijk en ook bepaalde angsten spatten van het doek af. Wat dat betreft is het acteerwerk van prima niveau. Soms kijkt David zeer verontrustend eng, alsof hij zo in woede kan uitbarsten, met alle gevolgen van dien en soms is hij timide en geduldig. Het is knap om te zien hoe Stevens zijn rol overtuigend neerzet. Enkel aan zijn kapsel kun je soms ontdekken in welke tijd je van het verhaal zit, maar verder is het puzzelen geblazen.
Legion review afbeelding 3

Legion Review - Op zoek naar betekenis

Als jij houdt van superhelden en op zoek bent naar een ontdekkingstocht, dan is Legion wat voor jou. Maar als jij niet te veel van een serie houdt waarin niet alles uitgelegd wordt en een actiespektakel verwacht zoals de X-Men films, dan kom je van een koude kermis thuis. Hawleys missie is in ieder geval duidelijk geslaagd: een serie neerzetten waarin de kijker op zoek moet naar betekenis.