Left 4 Dead 2 Review

vrijdag, 20 november 2009 om 18:00
Wat zou jij doen als de wereld wordt overgenomen door zombies? Dit heb je al kunnen testen in Left 4 Dead, maar Valve geeft je nu de kans om dit nog eens te proberen met Left 4 Dead 2. Hebben wij echter wel zin om nog eens voor de zombies op de vlucht te gaan, of moeten we juist bij de game uit de buurt blijven?
Dezelfde basis
In het eerste deel van Left 4 Dead had je te maken met een wereld waarin iedereen veranderd was in een bloeddorstige zombie of een soortgelijk wezen. Samen met een aantal andere overlevenden ging je op zoek naar veilige plekken om uiteindelijk op een punt uit te komen waar je gered kon worden. De hoofdstukken in de game werden een beetje als een film geïntroduceerd, met iedere keer een toepasselijke filmposter.
In het tweede deel hoef je niet veel anders te verwachten. De opzet van deze game is namelijk exact hetzelfde. Ieder hoofdstuk wordt als een soort film met een filmposter, aangeduid en ook nu is de wereld half vergaan. Je maakt deel uit van een groepje overlevenden op zoek naar redding. Hiervoor moet je echter wel samenwerken met de anderen, want er komen wederom honderden zombies op je af.
De basis van de game is dus hetzelfde gebleven, maar toch zijn er redelijk wat veranderingen in het spel te vinden. Zo zal het je al snel duidelijk worden dat ontwikkelaar Valve creatief bezig is geweest met de vijanden. De bestaande vijanden zoals de standaard zombie, de Smoker en de Hunter zijn nog steeds aanwezig, maar ze zijn nu gevarieerder. Zo hebben ze meer verschillende kleding aan en hebben sommigen bijvoorbeeld gloeiende ogen. Deze geïnfecteerden zijn ook niet meer zo makkelijk om te doden als in het eerste deel, want als je er nu bijvoorbeeld een arm vanaf schiet, blijven ze je aanvallen met hun andere ledematen.
Left 4 Dead 2 Screenshot 131132 Left 4 Dead 2 Screenshot 128220 Left 4 Dead 2 Screenshot 126288
De heks loopt!
Ook de Witch is aangepast. Dit ‘zielige’ dametje, waarvoor je wel degelijk op moest passen in het eerste deel, blijft nu niet langer op haar plek zitten, maar loopt al huilend rond. Dat betekent dus dat je nog beter op moet passen als je haar hoort, want ze kan zomaar tussen een groepje andere zombies lopen. Naast de veranderde Witch, heeft Valve ook een aantal nieuwe vijanden in Left 4 Dead 2 toegevoegd.
Zo kom je al vrij snel de Jockey tegen, die op je rug springt en, al rijdend, je gezicht openrijt. De vrouwelijke variant van de vreselijk dikke Boomer spuugt in plaats van zombielokkend braaksel een soort zuur, waardoor je gezondheid erg snel achteruit gaat.
Dan zijn er nog geïnfecteerden die steeds in één level voorkomen. De zogenaamde Hazmat Zombies zijn bijvoorbeeld geïnfecteerde onderzoekers, die door hun speciale pakken immuun zijn voor vuur, en de Construction Workers die het gepiep van de Pipebomb niet horen en dus gewoon achter jou aan blijven gaan. In totaal zijn er vijf van deze speciale zombies in de game terug te vinden, met allemaal een andere nare eigenschap.
Door al de nieuwe vijanden en dan vooral de levelgebonden vijanden, geeft Left 4 Dead 2 toch weer die uitdaging die je van deze game mag verwachten. Het is natuurlijk wel zo dat je deze vijanden ook graag eens op een andere manier af wil maken dan er steeds maar weer een kilo lood in te pompen. Gelukkig heeft Valve dan ook niet alleen nieuwe vijanden, maar ook de juiste middelen om ze te bestrijden aan de game toegevoegd.
Left 4 Dead 2 Screenshot 118278 Left 4 Dead 2 Screenshot 128219 Left 4 Dead 2 Screenshot 131131
Hakken en zagen
Een mooi voorbeeld hiervan zijn de nieuwe mêlee wapens. Zo kun je de geïnfecteerden te lijf gaan met een bijl, een machete of een katana, die erg effectief blijken te zijn. Maar ook met een gummi-, cricket- of honkbalknuppels, waarmee je soms meerdere malen moet meppen voordat je slachtoffer blijft liggen.
Een wapen wat erg indrukwekkend lijkt, maar dit achteraf helemaal niet is, is de kettingzaag. Deze loopt op benzine en de tank is dan ook erg snel leeg, waardoor het wapen alweer nutteloos is. Daarnaast ziet de kettingzaag er een beetje statisch uit als je deze gebruikt. Natuurlijk zie je de zaag wel bewegen, maar je personage houdt deze stijf op zijn plek tijdens het zagen. Hier had Valve wel rekening mee mogen houden en de zaag bijvoorbeeld op verschillende manieren laten bewegen. Dit is echter altijd nog beter dan een zombie te lijf gaan met een koekenpan, hoewel deze wel steeds een lach op je gezicht tovert.
De shotgun, de handpistolen en de overige geweren zijn natuurlijk ook weer beschikbaar. Ook hier is een verbetering te vinden. De wapens in L4D2 zijn namelijk uit te rusten met speciale munitie, zoals explosieve kogels. Dit is erg effectief tegen de zombies, maar het neemt wel de plek van je verbandtrommeltje of de nieuwe defibrillator, waarmee je je medemens weer tot leven kan wekken, in beslag. Denk dus goed na wat je allemaal met je mee wilt dragen.
Left 4 Dead 2 Screenshot 118275 Left 4 Dead 2 Screenshot 121760Left 4 Dead 2 Screenshot 121301
Gewoon beter
Naast al deze toevoegingen, heeft Valve er ook aan gedacht om de game er grafisch wat beter uit te laten zien. Het vorige deel was namelijk wel leuk, maar was op grafisch gebied wat minder te noemen. Het leek zelfs een beetje op een titel die al een tijdje meeging.
Left 4 Dead 2 doet het wat dit betreft een stuk beter. Alles is weer wat opgepoetst en zijn er nu wat meer details zichtbaar zoals de flinke bloedvlekken die de geïnfecteerden na een schot op de muren achterlaten of de simpele details die in een politieauto of een kantoorpand verwerkt zijn. Dit zorgt er mede voor dat de game je dat lekkere panische gevoel geeft, als er een stel geïnfecteerden op je af komt.
Het andere element in de game wat voor dat vervelende, maar oh zo lekkere sfeertje in de game zorgt, is het geluid. Dit was in Left 4 Dead natuurlijk al goed, maar lijkt in het tweede deel nog beter te worden. Toch is het acteerwerk van de overlevenden net niet overtuigend genoeg, wanneer ze op rustige toon onderling aan het praten zijn.
De game bevat, net als het eerste deel, vijf hoofdstukken die ieder weer in een aantal stukken gehakt zijn. Zo krijg je in totaal 23 levels voor je kiezen, waarin je moet zien te overleven tot het volgende punt en vervolgens op de redding moet wachten. Dit keer kan het echter ook zomaar zijn dat die redding een auto met een lege tank is, die je vervolgens zelf met een jerrycan moet vullen om aan de steeds maar weer terugkerende vijanden te ontkomen. Ook dit geeft de game weer een hele andere dimensie dan haar voorganger, wat natuurlijk een goede zaak is.

Samen sta je sterk
Dit alles kun je natuurlijk alleen doen met de ondersteuning van de AI spelers, maar ook met maximaal drie vrienden thuis op de bank of via Xbox Live. Om de levensduur van het spel te verlengen heeft Valve ervoor gezorgd dat de route naar de volgende veilige plek wel steeds anders is en dit is erg goed. Hierdoor blijft de afwisseling erin, en blijft de game langer leuk.
Stiekem is deze game dus weer voor de multiplayer modi gemaakt. In het menu is dit direct al te zien, want naast de Singleplayer modus is gelijk de Campaign modus te vinden, waarin je dus met meerdere mensen tegelijk speelt. De bekende Suvivor modus, waarin je als geïnfecteerde of als overlevende speelt, is ook weer terug te vinden in de game.
Daarnaast is er de Scavenge modus, waarin je als geïnfecteerde op pad moet gaan om de overlevenden het leven zuur te maken, maar ook als overlevende een aantal gastanks naar een bepaald doel te brengen. Je zult iedere ronde één keer als geïnfecteerde spelen en één keer als overlevende.
De laatste modus is de Realism modus, waarin je goed zal moeten communiceren met de andere overlevenden. Doordat je niet meer kunt zien waar ze zijn via de gloeiende omlijning, ben je ze namelijk zo kwijt. Ook de wapens en andere hulpmiddelen hebben deze gloeiende omlijning niet meer, je zult beter je best moeten doen om de geïnfecteerden om zeep te helpen, en je zult zelf sneller dood gaan zonder de mogelijkheid om verderop in een kast te duiken.
Lekker panieken
Vooral vanwege de multiplayer modi is Left 4 Dead 2 weer een titel geworden die je in huis moet halen. Eigenlijk is zo’n beetje alles in de game aangepakt en opgepoetst en is er een aantal nieuwe vijanden in de game te vinden. Toch heeft Valve hier en daar nog een steekje laten vallen. Zo is de kettingzaag niet helemaal goed uitgewerkt en het acteerwerk van de personages nog steeds niet op zijn best tijdens de rustige momenten. Wat de game wel erg interessant maakt, zijn de steeds wisselende routes die je naar je eindbestemming moet nemen. Het feit dat je voor je eigen ontsnapping moet zorgen en de toevoeging van de nieuwe modi is natuurlijk ook een goede zaak. Wij blijven met deze game dus nog wel een tijdje rennen voor de zombies.