Band Hero Review

door Limpie
vrijdag, 20 november 2009 om 19:00
Veel gamers hebben al een langere tijd het gevoel dat Activision de Guitar Hero franchise uitmelkt. Als vernieuwing komt de uitgever nu met Band Hero, maar is dit eigenlijk wel iets nieuws of hebben we hier gewoon met een veredelde Guitar Hero te maken?
Guitar Hero of Band Hero
De grote vraag is al sinds de aankondiging van Band Hero of het nou een compleet nieuw spel is, of dat we het hier over een nieuwe Guitar Hero hebben. Om maar gelijk met de deur in huis te vallen hebben we het hier niet over een compleet nieuwe game, maar meer over een soort Guitar Hero 5. Alle nieuwe features uit Guitar Hero 5 zijn namelijk in dit spel aanwezig met nog een aantal zeer kleine aanpassingen.
Zoals in Guitar Hero 5 heb je dus weer de party mode, je kunt nummers selecteren op moeilijkheid en alle muziek is al vrij voordat je ook maar aan de carrière modus hebt gedacht. Verder is het principe hetzelfde, want er zijn geen nieuwe instrumenten en het is ook helaas nog niet mogelijk je turntable van DJ Hero te gebruiken. Dit ondanks dat het spel pas na DJ Hero is verschenen.
Band Hero Screenshot 122446 Band Hero Screenshot 122444 Band Hero Screenshot 122442
Grafisch als van ouds
Om maar af te trappen met in ieder geval een positief punt: Het mag duidelijk zijn dat Band Hero grafisch net zo goed is als de Guitar Hero games. Dit komt natuurlijk doordat Band Hero dezelfde ontwikkelaar heeft als Guitar Hero. Vooral het publiek, de omgevingen en de lichteffecten zijn weer goed uitgewerkt.
Ook de audio is in dit spel weer als vanouds. Dit komt doordat alle 65 nummer in master recording aanwezig zijn in het spel. Jammer is echter dat Neversoft maar 65 nummers bij elkaar heeft weten te krijgen, terwijl de gemiddelde Guitar Hero rond de 90 liedjes heeft. Dit is dan ook zeker een minpunt.
In deze recensie behandelen we verder niet alle oude features, maar juist dat wat nieuw is. Als je wilt weten welke opties er in Band Hero aanwezig zijn kun je beter de Guitar Hero 5 Recensie lezen waarin we uitgebreid op al deze opties ingaan. Veel belangrijker is juist wat er nu eigenlijk allemaal nieuw is aan de game, waardoor de game misschien toch nog het kopen waard is. Het bijna direct overnemen van Guitar Hero 5 is namelijk geen positief punt.
Band Hero Screenshot 131663 Band Hero Screenshot 131661 Band Hero Screenshot 131659
Muziek voor de casual gamer
Activision en Neversoft hebben het sinds de aankondiging van Band Hero al over een compleet nieuwe game, maar dat is Band Hero helaas niet geworden. Ook in een gesprek met een medewerker van Neversoft op de GamesCom konden wij niet overtuigd worden. Toch zijn er wel een aantal kleine aanpassingen. Deze zijn allemaal bedoeld om de casual gamers tot het genre aan te trekken.
Het grootste voorbeeld hiervan is de Sing-a-Long mogelijkheid die het principe van SingStar een stuk duidelijker toevoegt aan de Band Hero game. Het zingen in Guitar Hero is helaas nooit goed uitgewerkt en ook in Band Hero is dit nog niet optimaal. Je hoeft namelijk maar in de microfoon te blazen om een positief resultaat te creëeren.
Verder zijn er vooral in de game maar weinig echte vernieuwingen te vinden. De nieuwigheid zit hem dan ook grotendeels in de details en niet in de grote lijnen. Wel nieuw is natuurlijk het muziekgenre want dit draait niet alleen maar om de keiharde rockmuziek. Vooral top 40 sterren als Duffy en Lilly Allen moeten de niet hardrock fans ook aan het muziek maken krijgen.
Band Hero Screenshot 131655 Band Hero Screenshot 131657 Band Hero Screenshot 131649
Verbeterde instrumenten
Toen vorig jaar Guitar Hero: World Tour uitkwam waren de meeste klachten over het drumstel, wabt deze zou niet optimaal werken. Zo zouden de simbals lang niet alles registeren en je baspedaal schoof weg terwijl jij er met je voet op drukte. Om dit op te lossen heeft Neversoft een compleet nieuw drumstel laten maken dat naast de problemen ook praktisch nog een klein beetje is aangepast.
Allereerst is de gevoeligheid van de simbals ditmaal een stuk beter, en tot nu toe hebben we niet gemerkt dat het spel niet registreerde terwijl je wel sloeg. Ook zijn de simbals in uiterlijk veranderd want inplaats van een driehoek zijn ze dit keer compleet rond. Verder is het drumpedaal vastgemaakt aan een nieuw aangebrachte verbinding tussen de beide poten. Als laatste is de manier om je drumsticks op te bergen anders. Eerst moest je twee klepjes opklappen om ze hier op te leggen. Dit keer steek je ze echter in de zijkant en kunnen ze ook tijdens het verplaatsten er niet meer afvallen. Dat is dus een zeer grote verbetering.
De gitaar is alleen qua uiterlijk veranderd. Er is namelijk een nieuwe faceplate aan het spel toegevoegd die je in sommige gevallen al bij de Guitar Hero 5 gitaar kreeg. Verder zijn er op de nek een aantal kleine aanpassingen aangebracht die niet echt noemenswaardig zijn.
Guitar Hero Light
Eigenlijk heb je met Band Hero niet een compleet nieuwe game, maar Guitar Hero Light in handen. Naast de karaoke optie zijn er in het spel maar weinig veranderingen te vinden en de grootste aanpassing verder is dan ook de muziek. Natuurlijk zijn de verbeteringen aan het drumstel goed, maar hier profiteer je alleen van als je de volle 170 euro uitgeeft die de band editie kost. De graphics en de audio zijn weer goed, maar of dit echt opnieuw weer veel gamers aan het gamen gaat krijgen is twijfelachtig. We hebben het hier dan ook niet over een compleet nieuwe game, maar echt over een veredelde Guitar Hero, wat zeer jammerlijk is.