Le Mans '66 Review - Amerikaanse lompheid tegen Italiaanse finesse

zaterdag, 09 mei 2020 om 9:00
le mans 66 still 1f1588834804
Het Formule 1 seizoen had al lang onderweg moeten zijn, net als vele andere (race)sporten. Nu moeten we het met herhalingen doen van heroïsche gevechten uit vroeger tijden. Wie genoeg heeft van die herhalingen, maar toch graag een race-evenement wil beleven met drama en mooie beelden kan nu terecht bij de film Le Mans '66.
Wie denkt dat de huidige concurrentie-strijd tussen Ferrari, Mercedes en Red Bull in de Formule 1 uniek is, heeft het behoorlijk mis. Juist de racesport heeft regelmatig tot grote onderlinge strijd geleid. Het winnen van grote races wordt al generaties gezien als belangrijke mijlpaal en levert veel prestige.
Een van de meest sprekende voorbeelden is de strijd tussen Ferrari en Ford in de jaren zestig van de vorige eeuw. Racen was nog het domein van pioniers, mecaniciens en waaghalzen die achter het stuur kropen. Ook in die tijd was Ferrari een grootmacht in het racen. Zij was de te kloppen partij, met name in de slijtageslag die de 24 uursrace van Le Mans was.
30669 118473 st sd high1f1588837592

Stoffig automerk Ford daagt racepaard Ferrari uit

In Le Mans '66 volgen we het waargebeurde verhaal van auto-ontwerper Carroll Shelby (Matt Damon) en autocoureur Ken Miles (Christian Bale) in hun race om in heel korte tijd een raceauto te maken voor Ford Motor Company. Dit bedrijf, vooral bekend om zijn wat stoffige imago als massaproducent van standaard auto's voor de massa gaat de prestigestrijd aan met Ferrari. De twee bedrijven zijn volledig elkaars tegenpolen. Wat we van Ferrari te zien krijgen straalt passie en een voorliefde voor -vooral snelle- auto's uit, terwijl Ford een typisch groot bedrijf is: lopende bandwerk, hoger management dat elkaar het licht in de ogen niet gunt en dat puur in de racerij stapt om meer winst te kunnen maken.
De film maakt het je als kijker behoorlijk lastig om sympathie voor de 'good guys' te hebben. Enerzijds is Ken Miles briljant als extreem gedreven en talentvolle monteur en coureur voor het Ford team, anderzijds lijkt verder iedereen binnen het bedrijf vooral zijn best te doen om zo min mogelijk sympathie op te wekken. Zelfs Shelby heeft moeite om zich staande te houden in de slangenkuil van het Ford management. Daarentegen is iedere scene waarin Ferrari aanwezig is raak: we zien de passie waarmee auto's met veel liefde handgemaakt in elkaar gezet worden, we zien een bedrijfsleider Enzo Ferrari die er alles voor over heeft om zijn passie te kunnen volgen. Het contrast kan bijna niet groter.
En toch moeten we voor Team Ford zijn. Het voelt een beetje alsof je een Star Wars film zit te kijken vanuit het oogpunt van het team dat de Death Star aan het maken is: een zeer gedreven team, tegen gewerkt door een wispelturig management, in de strijd tegen een dekselse groep die met te weinig middelen ranke, zeer effectieve voertuigen maakt, waarmee ze toch steeds weer als winnaars uit de strijd komen. Dit voelt ongemakkelijk.
le mans 66 still 2f1588837045

Puik camera-werk

Naast de drama en hectiek van het ontwikkelen en testen van de raceauto's en alles wat daar omheen gebeurt wordt er natuurlijk ook geraced. En dat wordt prachtig uitgebeeld. Sterker nog, een van de meest imponerende races is niet eens in beeld! Het is bijzonder knap hoe de spanning, teleurstelling en blijdschap van de diverse races vormgegeven is. Ook de dramatiek en het gevaar van het racen in de vorige eeuw wordt op uitstekende manier weergegeven. Racen midden vorige eeuw was immers regelmatig spelen met je leven, de veiligheid van de huidige raceauto's was toen nog een utopie.

Meer dan uitstekende acteerprestaties

Een goede film over racen gaan niet alleen over de races, maar juist om de personen daaromheen. Dat is iets dan Le Mans '66 meer dan uitstekend doet. De diverse personages, de arrogante Henry Ford II, Miles en Shelby, alsook de vrouw die achter Shelby staat maken van deze film iets bijzonders. Ze tonen de passie waarmee er in die periode racesport bedreven werd en welke offers er gemaakt moesten worden. Dat is iets wat wij als sport-consumenten normaliter niet te zien krijgen, wij zien alleen de race en misschien een stukje van de voorbereiding. Juist dat kijkje achter de schermen maakt van Le Mans '66 meer dan zomaar een film over races.
Zolang we nog niet mogen genieten van echte races op echte circuits, is Le Mans '66 een prima alternatief. Le Mans '66 is nu op DVD en Blue-ray verschenen, of te huren via Pathé Thuis.