Kokuga Review

zondag, 04 augustus 2013 om 19:30
Een oorlog winnen is een moeilijke taak. Het hebben van betere wapens is een voordeel, maar soms is de verdediging gewoon te sterk. Dan moet je terug naar de tekentafel om iets nieuws te verzinnen om de tegenstander te verslaan. Een nieuw superwapen bijvoorbeeld. Wat als je nu een futuristische tank had die de verdediging in één schot kan wegblazen? In Kokuga heb je zo’n tank. Doe je gordel dus maar om want het wordt een heftige rit.
Kokuga is ontwikkeld door G.rev, een kleine Japanse ontwikkelaar die inmiddels al heel wat titels op zijn naam heeft staan. Dat je de ontwikkelaar bij naam kent is echter niet waarschijnlijk. De games in zijn repertoire zijn vooral kleine spellen die alleen in Japan beschikbaar zijn. Eind vorig jaar kwam de studio met Under Defeat HD die ook hier voor de Xbox 360 en PlayStation 3 te koop is en nu wordt daar Kokuga voor de 3DS aan toegevoegd.
Knallen maar
De game is te downloaden in de eShop van de 3DS en is qua gameplay een echte shoot ‘em up. Je bestuurt een tank op zoek naar de talrijke vijanden. De besturing is erg simpel gehouden. Met de CirclePad stuur je de tank een richting op en met de schouderknoppen richt je het kanon. Schieten doe je met de B-knop en daar houdt het al op. Simpeler kan niet. En veel kan er dus niet fout gaat en dat gebeurt ook niet. De enige aanmerking die we hier kunnen maken, is dat het draaien van het kanon erg traag gebeurt waardoor het wel eens erg lastig wordt met meerdere vijanden op het scherm.
Met de tank rijd je een vijftiental levels door die je kunt spelen in elke volgorde die je wilt. Er zit namelijk geen verhaal achter de gameplay. Het is gewoon rijden en schieten zoals in de oldschool shoot ‘em up games. Ieder level is onderverdeeld in een aantal gebieden. De missie is om bij het eindpunt te komen, maar hoe je daar komt is aan jou. Je kunt systematisch iedere vijand die je tegenkomt afknallen of je walst er gewoon doorheen duimend dat je niet geraakt wordt door vijandig vuur. Weet je aan het einde van een gebied de barrière te doorbreken dan ontploffen alle vijanden waar je voorbij bent geraasd. Deze tactiek is dus zeker het overwegen waard, maar een shooter spelen zonder te schieten is uiteraard minder leuk.
Zelf upgrades managen
Aan het einde van een level wacht er een eindbaasgevecht op je. Reusachtige machines met meerdere kanonnen en lasers zijn er speciaal op uit om jou om te brengen. De eindbazen verschillen in gedrag en aanvalswijze, maar allemaal hebben ze iets gemeen: ze zijn erg moeilijk te verslaan. Gelukkig heeft de ontwikkelaar een systeem ontwikkeld dat het jou iets makkelijker moet maken. In ieder level krijg je namelijk twintig willekeurige kaarten tot je beschikking die je kunt inzetten wanneer jij maar wilt. Met het inzetten van een kaart kun je bijvoorbeeld je schild herstellen of tijdelijk een boost in kracht krijgen. De meeste kaarten zorgen echter voor beter geschut. Een allesverwoestende laser of een napalmbom zijn voorbeelden.
Het kaartensysteem zorgt voor een frisse wending in de bekende gameplay. Doordat je zelf in controle bent over welke kaarten je gebruikt, kun je zo roekeloos spelen als je zelf wilt. Gebruik je meteen je kaarten om snel door een level te komen of bewaar je alles voor de eindbaas? De keuze is aan jou. Het spannende is dat je maar vier kaarten tegelijk krijgt te zien. Je weet niet welke kaart er komen gaat. Zul je net zien dat wanneer je op het punt staat om dood te gaan er geen kaart meer komt om jezelf te repareren. Jammer dan.
Audiovisueel niet slecht
De game ziet er niet heel spetterend uit, maar de effecten zorgen voor genoeg spektakel. Het lijkt alsof je op een platform hoog in de lucht rijdt met onder je een diepe afgrond. Op deze manier komt het 3D-effect goed tot zijn recht. De verschillende levels lijken echter allemaal op elkaar en tenzij je bijhoudt welke je al gehad hebt, speel je zonder het te vermoeden een level opnieuw. De soundtrack die erbij zit is wel van hoog niveau. Zodra je bij een eindbaas komt gaat de beat omhoog en wordt de druk nog extra opgevoerd.
Een intense ervaring
Voor een kleine eShop game weet Kokuga een hele hoop goed te doen. De gameplay is erg uitdagend en dankzij het kaartensysteem ook nog origineel. Dom knallen zal geen succes opleveren dus tactiek is vereist. Een goede soundtrack en 3D-effect maken het plaatje compleet. Toch is Kokuga niet helemaal perfect. Het draaien van het kanon gaat bijvoorbeeld erg traag en de levels lijken veel op elkaar. Ondanks dat heeft de intense gameplayervaring ons ervan weten te overtuigen dat Kokuga zeker de moeite waard is.