Knowledge is Power Review - Opscheppen over nutteloze weetjes

dinsdag, 28 november 2017 om 17:54
Het is zeven jaar geleden dat Sony de laatste Buzz game uitbracht. Sindsdien hebben quizfans zich moeten vermaken met games als de Jackbox Party Packs om hun trivia-verlangens te beantwoorden. Nu is Sony terug in het quizgenre en in deze Knowledge is Power review lees je of deze terugkeer je centen waard is.
Knowledge is Power is een van de nieuwste titels in de PlayLink collectie van Sony. Dit houdt in dat je deze quizgame speelt met je telefoon in plaats van met een controller. Zolang iedereen de gratis applicatie downloadt, kun je Knowledge is Power met maximaal zes kandidaten spelen. Wie van jouw vrienden kent de meeste nutteloze trivia?

Quizzen via het PlayLink systeem

In het geval van Knowledge is Power is de besturing met een smartphone ontzettend gemakkelijk. Terwijl op het televisiescherm van alles afspeelt, kun je op je telefoon vragen beantwoorden in de meest uiteenlopende categorieën. Het ene moment denk je na over Duitse bekendheden en het andere moment breek je je hoofd over klassieke muziek. De vragen zijn meestal niet al te moeilijk, dus als je ook maar enige kennis over een onderwerp hebt, zit je al goed.
Het PlayLink systeem werkt uitstekend voor deze partygame. Net als de andere games in de serie kun je verbinding maken met de game door op dezelfde Wi-Fi te zitten als de PlayStation 4 of door van de console een hotspot te maken. Knowledge is Power heeft daardoor ook hetzelfde probleem dat je de game alleen samen in een kamertje kunt spelen. Streamen of via Skype je vrienden uitnodigen zit er niet in.
knowledge is power review

Plezier voor de hele familie

Wanneer je Knowledge is Power opstart, begin je door een van de personages te kiezen. Dit zet meteen de toon dat je veel frivoliteit kunt verwachten want de karakters zijn bijvoorbeeld een astronaut, man in een hotdogkostuum of een alien. Na het kiezen neem je een selfie en wordt jouw gezicht op het gekozen karakter geplakt. Een effectieve manier om meteen lollig aan de quizshow te beginnen.
De visuele stijl helpt mee om het grappige plaatje compleet te maken. Er worden veel heldere kleuren gebruikt om de game levendig over te brengen. Alle karakters hebben veel te grote hoofden en hebben grappige reacties. Knowledge is Power is daarom ook een ideale game om met de hele familie te spelen, zowel jong als oud kan zo genieten van een gezonde dosis trivia.
knowledge is power review

Expres je tegenstander tegenzitten

De game krijgt iets meer diepgang door de toevoeging van Powerplays. Dit zijn speciale hindernissen die iedere speler voor een vraag moet gebruiken om het een tegenstander moeilijk te maken. Zo is er bijvoorbeeld slijm dat de antwoorden bedekt en eerst weggeveegd moet worden of ijs waar doorheen gebeiteld moet worden. Iedereen moet een hindernis uitdelen, maar je snapt dat als een persoon ver voor staat deze veel hindernissen kan verwachten van zijn medespelers.
Het nadeel van deze Powerplays is dat al deze hindernissen één voor één worden toegepast met een bijbehorende animatie. Nadat je de verschillende hindernissen een keer gezien hebt, duurt het wel erg lang om steeds weer dezelfde beelden te herhalen. Vooral met zes spelers kan het dan wel even duren voordat je naar de volgende vraag kunt, wat het tempo uit de game haalt.
knowledge is power review

Test de gratis demoversie

Een mooie bonus aan Knowledge is Power is dat de applicatie een demoversie van de game bevat. Zonder bij een PlayStation 4 in de buurt te zijn, kun je het opnemen tegen een ander persoon. Op deze manier kun je vrienden alvast kennis laten maken met enkele elementen uit de quizgame om ze over te halen een keer langs te komen de volledige ervaring.
Deze demo bevat bijvoorbeeld geen speciale rondes waarin je in plaats van vragen beantwoordt, paren maakt. Je krijgt dan bijvoorbeeld een aantal sporttermen te zien en een aantal sporten met aan jou de taak om deze te verbinden. Naderhand zie je welke speler de meeste punten heeft verdiend voor een mooie bonusscore. Ook de spectaculaire eindronde kun je alleen meemaken met de volledige game.
knowledge is power review

Knowledge is Power Review – Quizmaster

De extra elementen in de volledige versie van Knowledge is Power zorgen voor een welkome afwisseling om de gameplay interessant te houden. Er zijn daarnaast genoeg verschillende vragen en categorieën om Knowledge is Power regelmatig op te starten zonder in dezelfde scenario’s te belanden. De quizgame zit prima in elkaar en weet ook na enkele sessies nog te vermaken. Knowledge is Power is op het moment dan ook de beste PlayLink titel die op de markt is.