Kirby Fighters 2 Review –Vechten met talloze Kirby's

woensdag, 07 oktober 2020 om 14:00
nswitchds kirbyfighters2 08f1601977543
Nintendo wil nog wel eens een game uit het niets uitbrengen. Dat gebeurde pas geleden ook met de nieuwe vechtgame van Kirby. Kirby Fighters 2 kwam ineens uit het niets uit en belooft ons een heleboel geweld rondom de kleine roze veelvraat. In Kirby Fighters 2 brengt Nintendo een soort Smash Bros. Light uit die voor iedereen toegankelijk is, maar die je niet lang bij zal blijven.
Kirby Fighters was oorspronkelijk onderdeel van Kirby: Triple Deluxe, maar kreeg als snel een eigen uitgave van Nintendo omdat deze zo in de smaak viel bij fans. Deze game voelde alleen niet compleet aan en het leek erop dat er geen franchise uit voort zou kunnen komen. Daar brengt Kirby Fighters 2 nu verandering in met een verrassend complete vechtgame voor maximaal vier spelers die je slechts 19,99 euro kost in de Nintendo eShop.

Kirby versus… Kirby?

De nieuwe vechtgame van Kirby Fighters kent namelijk flinke upgrade in het aantal karakters. Waar het eerste deel slechts tien karakters had om mee te vechten, kent deel 2 in totaal 22 karakters. 17 daarvan zijn Kirby’s in allerlei verschillende varianten en de overige 5 zijn buddies zoals Waddle Dee, Gooey en Magalor. In het begin van de game zijn Sword Kirby, Bomb Kirby en Staff Kirby, samen met Waddle Dee beschikbaar, maar gaandeweg je aan het knokken bent speel je de rest van de karakters (en talloze levels, alternatieve mutsjes en soundtracks) zoals de nieuwe Wrestler Kirby vrij doordat je rang stijgt.
Alle karakters in de game hebben hun eigen aanvallen en krachten die onderverdeeld zijn in korte en makkelijke combo’s. Op die manier maakt ontwikkelaar Hal Laboratory Kirby Fighters 2 toegankelijk voor iedereen, maar veel diepgang in de bewegingen van de karakters moet je alleen niet verwachten. Er zijn wat basisaanvallen en elk karakter heeft een aanval die je kunt opladen. Tot slot kan elke Kirby de vijand opslokken om deze zo weg te gooien. Veel karakters lijken hierdoor qua aanvallen behoorlijk op elkaar en dat wordt al snel eentonig, ondanks de vele Kirby-varianten.
nswitchds kirbyfighters2 06f1601977580

Chaos, power-ups en fanservice

Het vechten in Kirby Fighters 2 is dan ook redelijk rechttoe rechtaan. Hoewel de 2D-vechtgame met interactieve levels en verschillende platformen qua uiterlijk wat op Super Smash Bros. Ultimate lijkt, is het doel eenvoudiger: de levensmeter van je tegenstander(s) leegmeppen. Tijdens de gevechten verschijnen er in de verschillende levels, die allemaal uit de Kirby franchise komen, allerlei power-ups die het gevecht kunnen beïnvloeden. Denk aan voedsel om gezondheid terug te krijgen en aan bommen die voor flink wat schade zorgen.
Daarbij zijn sommige levels voorzien van interactieve elementen zoals een enorme robot die met enorme vuisten op het veld slaat. In sommige levels verschijnt ook een tweedimensionale vijand of item, waardoor je weer herinnerd wordt aan de avonturen die Kirby beleeft in zijn platformers. Lang tijd om stil te staan bij die momenten heb je niet, want sommige elementen zorgen voor schade, terwijl andere dingen net als de power-ups zorgen voor meer gezondheid of een ander voordeel. Dit zorgt voor lekker veel chaos tijdens de gevechten en de nodige variatie. Dit laatste biedt Kirby Fighters 2 ook in de vele modi die beschikbaar zijn.
nswitchds kirbyfighters2 02f1601977623

Genoeg te doen

Kirby Fighters 2 kent namelijk een offline en online versus modus, waarin met maximaal vier spelers gevochten kan worden. Dit gebeurt in twee teams van twee spelers, waarbij telkens één speler de buddy is. Als er niet genoeg spelers zijn in de offline versus modus, kan er ook gekozen worden voor CPU-vechters, maar dit is veel minder leuk dan het vechten met echte mensen.
Naast de versus modi, kent Kirby Fighters 2 een tweetal verhaalmodi. De eerste hiervan, de Story modus, is helemaal ontworpen om in coöp te spelen en laat je zoals in veel andere games een toren beklimmen. Het verschil met andere games is dat Kirby Fighters 2 de toren zo hoog gemaakt heeft dat hij in meerdere hoofdstukken verdeeld is. Elk hoofdstuk is een stukje langer dan zijn voorganger en laat je in verschillende gevechten een weg banen naar de eindbaas. Tussen ieder gevecht kan er gekozen worden voor een power-up die de klim van de toren wat makkelijker maken, al doet dit in de latere toren voor je gevoel wat minder. Uiteindelijk staan King Dedede en Meta Knight aan het einde op je te wachten voor het ultieme gevecht!
De verhaalmodus van Kirby Fighters 2 is erg leuk en van tijd tot tijd uitdagend, maar dat geldt niet voor de Single Handed modus van de game. Hierin neem je in je eentje deel aan negen gevechten, waarna je uitgeroepen wordt tot winnaar. Verder dan dat deze volledig 1 versus 1 is, heeft deze modus behoorlijk weinig om het lijf.
nswitchds kirbyfighters2 01f1601978014

Kirby Fighters 2 review – leuk, maar niet memorabel

De prijskaart van 19,99 euro die Kirby Fighters 2 meegekregen heeft is precies goed voor deze titel. De game is vermakelijk en toegankelijk voor de kleinere gamers, maar weet niet heel lang te boeien. Het probleem zit voornamelijk in de beperkte mogelijkheden die de, veel op elkaar lijkende, karakters met zich meebrengen.
Qua modi biedt de game van de kleine roze slokop wel genoeg vertier. Hierbij steken de Story modus en de offline multiplayer modus toch wel met kop en schouders boven de andere twee uit. Al met al slokt Kirby met deze game je hart niet voor lang op, zelfs niet als je fan bent van het schattige bolletje.