Kingsman The Golden Circle Review - Beter dan zijn voorganger?

donderdag, 21 september 2017 om 14:45
De eerste Kingsman-film was een enorm succes en werd geprezen om zijn mix van cartooneske karakters en genadeloze actie. Regisseur Matthew Vaughn kreeg dan ook snel groen licht voor een vervolg in de vorm van Kingsman The Golden Circle. Of het zijn voorganger overtreft kun je lezen in onze Kingsman The Golden Circle review.
Veel tijd om je rustig te kunnen nestelen in je bioscoopstoel krijg je niet in Kingsman The Golden Circle. Al meteen vanaf het eerste moment wordt Eggsy (Taron Egerton) aangevallen door een groep bad guys onder leiding van Charlie (Edward Holcroft) – de ex-Kingsman protegé uit de eerste film – wat een hectische achtervolging door Londen tot gevolg heeft. Uiteraard lukt het Eggsy om zijn achtervolgers af te schudden, maar niet voordat ze datgene te pakken weten te krijgen waarvoor ze zijn gekomen.
Kingsman The Golden Circle Review

Drugs are bad, m’kay?

Al snel komen Eggsy en collega Merlin (Mark Strong) erachter dat de charmante Poppy (Julianne Moore) en haar organisatie - The Golden Circle - verantwoordelijk is voor de aanval. De zakenvrouw is verantwoordelijk voor zo’n beetje alle drugs in de wereld en heeft de afgelopen maanden haar producten gemixt met een gif dat elke drugsgebruiker langzaam maar zeker zal doden. Poppy zit namelijk verstopt in de jungle van Cambodja en wilt in ruil voor het tegengif dat drugs wereldwijd wordt gelegaliseerd en dat ze een pardon krijgt voor haar daden.
Helaas voor Poppy en alle drugsgebruikers is de president van de Verenigde Staten niet van plan om mee te werken, hij ziet zijn kans schoon om voor eens en voor altijd de War on Drugs te winnen. Het is daarom aan de Kingsman om de wereld nogmaals te redden en krijgen deze keer hulp van agenten Whiskey (Pedro Pascal) en Tequila (Channing Tatum) die onderdeel zijn van de Statesman – de Amerikaanse tegenhanger van de Kingsman.
Kingsman The Golden Circle Review

Veel overeenkomsten

Hoewel Poppy qua karakter beduidend verschilt ten opzichte van Valentine, de antagonist uit de eerste film, voelen de twee karakters wel bijna hetzelfde. Alletwee zijn het excentrieke figuren, hebben ze een mechanisch aangepaste rechterhand aan hun zijde en een plan om een groot gedeelte van de wereld te doden. Daarmee lijken de twee films qua verhaal ook op erg elkaar, wat hopelijk niet het geval zal zijn bij een eventuele derde film.

Ongenadeloos harde actie

Net zoals de eerste Kingsman zit Kingsman The Golden Circle weer boordevol genadeloos harde actie. Mensen worden onder andere aan stukken gereten, in stukjes geblazen, bevroren, door midden gesneden en in de gehaktmolen gegooid. Ondanks de explicitie beelden voelt het daarentegen nooit echt smerig dankzij de cartooneske ondertoon van de film. Het is meer een soort volwassen Looney Tunes.
Waar wij wel minder happig op zijn, is de hoeveelheid ‘vliegende beelden’ die Vaughn gebruikt tijdens de actiescenes. De kerkscene in de eerste Kingsman is legendarisch en daar pakte het heel goed uit, maar om zo’n beetje elke actiescene op die manier op te nemen is wat ons betreft teveel van het goede. Het zou de film goed gedaan hebben als er wat meer ouderwetse actiescenes in zaten die leunen op de acteerprestaties van de acteurs in plaats van CGI.
Kingsman The Golden Circle Review

Elton steelt de show

Want met het acteerwerk zit het zeker goed in Kingsman The Golden Circle. Elk personage is nog steeds heerlijk overdreven en dat wordt zeer goed overgebracht door de acteurs, die er ook duidelijk plezier in hebben. De originele cast is natuurlijk al bekend met hun rollen, maar ook nieuwkomers als Julianne Moore en Pedro Pascal laten een duidelijke stempel achter. Wij vinden het trouwens opmerkelijk dat laatstgenoemde is weggelaten uit de marketing, want de Amerikaan heeft beduidend meer screentime dan zijn collega Channing Tatum.
We willen daarnaast ook een enorme pluim geven aan Elton John. De zanger speelt zichzelf in de film als gevangene van Poppy en is briljant in elke scene waarin hij zit. Veel acteerwerk heeft Elton John niet verricht in zijn carriere, maar hij doet allerminst onder voor de rest van de cast en heeft duidelijk de lachers op zijn hand. En Saturday Night’s Alright For Fighting is natuurlijk een perfect nummer tijdens een goede vechtpartij.
Kingsman The Golden Circle Review

Kingsman The Golden Circle Review – Groter, extremer en meer van hetzelfde

Kingsman The Golden Circle is in veel opzichten hetzelfde als zijn voorganger. Alleen deze film is groter, extremer en cartoonesk. De cast is uitgebreid met een hoop grote namen die er duidelijk plezier in hebben en de brute actie blijft een verademing tegenover klassieke actiefilms.
Wat ons betreft had regisseur Vaughn alleen iets minder CGI mogen gebruiken tijdens de actiescenes. Daarbij lijkt het verhaal wel heel veel op de eerste Kingsman. Maar als je hebt genoten van de eerste Kingsman, dan zal je ook kunnen genieten van Kingsman The Golden Circle.