Kingsglaive Final Fantasy XV Review - Niet de moeite waard

dinsdag, 01 november 2016 om 17:07
We hebben er tien jaar op moeten wachten, maar deze maand komt Final Fantasy XV dan eindelijk uit! Om ons alvast warm te maken voor het Final Fantasy XV Universe, bracht Square Enix een CG-film uit. Heeft deze film de potentie om ons nóg enthousiaster te maken? Lees het in onze Kingsglaive Final Fantasy XV review!
Het verhaal van Final Fantasy XV zal zich afspelen op de planeet Eos, waar de twee koninkrijken Niflheim en Lucis al jarenlang met elkaar in strijd zijn. Het koninkrijk Niflheim stelt uiteindelijk voor om vrede te sluiten en als onderdeel van het vredesverdrag zal de kroonprins Noctis moeten trouwen met Lunafreya Nox Fleuret, de voormalige prinses van het koninkrijk Tenebrae.
Koning Regis, de vader van Noctis en koning van Lucis, stuurt Noctis weg uit Lucis tijdens de laatste onderhandelingen met Niflheim. Dit is waar het verhaal van Final Fantasy XV begint. Kingsglaive Final Fantasy XV laat ons de gebeurtenissen zien die plaatsvinden in Lucis op het moment dat Noctis aan zijn reis begint.
Kingsglaive Final Fantasy XV Review

Kingsglaive

Deze gebeurtenissen worden verteld uit het oogpunt van de zogeheten Kingsglaive. De Kingsglaive is een speciale orde die voornamelijk bestaat uit immigranten die gebruik kunnen maken van magie. De Kingsglaive is in het leven geroepen om het koninkrijk Lucis te beschermen tegen het technologisch geavanceerde leger van Niflheim.
Kingsglaive Final Fantasy XV richt zich vooral op het verhaal van Nyx. Deze krachtige soldaat krijgt de belangrijke taak om Lunafreya te beschermen. Bovendien zal hij, samen met de rest van de Kingsglaive, klaar moeten staan om in actie te komen in het geval dat het om een valstrik gaat. Het koninkrijk Niflheim kan immers niet volledig vertrouwd worden tot het vredesverdrag daadwerkelijk ondertekend is.
Het conflict tussen de koninkrijken Niflheim en Lucis wordt helaas niet op een hele interessante manier weergeven. De film opent met wat korte, zwakke actiescène. Vervolgens gebeurt er ruim vijftig minuten bijna niets op het scherm om de kijker te triggeren. De pacing is enorm traag, het verhaal is rommelig en de dialogen zijn gewoonweg oersaai.
Kingsglaive Final Fantasy XV Review

Indrukwekkende cast

Ondanks de saaie dialogen bestaat de cast van Kingsglaive Final Fantasy XV uit een aantal zeer bekende namen. Zo wordt de grote held Nyx ingesproken door Aaron Paul (bekend van zijn rol als Jesse Pinkman in Breaking Bad) en de nobele koning Regis draagt de stem van niemand minder dan Sean Bean, bekend uit onder andere Game of Thrones en The Lord of the Rings.
Sean Bean is overigens niet de enige Game of Thrones-acteur die een personage heeft ingesproken. Zo is Lunafreya namelijk ingesproken door Lena Headey, onder andere bekend van haar rol als Cersei. Genoeg bekende namen dus en het stemmenwerk is dan ook dik in orde. Ondanks deze goede performances, voelen de personages nooit echt heel erg menselijk aan. Dit komt voornamelijk door de saaie dialogen en een serieus gebrek aan ontwikkeling van de personages.
Kingsglaive Final Fantasy XV Review

Een te lange cutscene

Het gebrek aan interessante personages maakt het bijna moeilijk om door deze film van ongeveer twee uur heen te komen. Het verhaal weet hiervoor simpelweg niet genoeg te boeien en Kingsglaive Final Fantasy XV voelt vaak aan als een te lange cutscene. Ook als het aankomt op actiescènes weet de film maar zelden de aandacht van de kijker vast te houden. Dit komt vooral door het feit dat de actie pas laat in de film begint en vervolgens veel te lang doorgaat.
Kingsglaive Final Fantasy XV lijdt hiermee aan dezelfde minpunten als Final Fantasy: The Spirits Within en Final Fantasy VII: Advent Children, waarbij deze laatste film nog het voordeel van jeugdsentiment en toffe personages had. Het grootste pluspunt aan Kingsglaive Final Fantasy XV is dat de CGI er fantastisch uitziet. Alles van de prachtige omgevingen tot de uitermate realistische personages is tot in de puntjes uitgewerkt. De film zet hiermee dan ook een enorme stap vooruit.
Kingsglaive Final Fantasy XV Review

Kingsglaive Final Fantasy XV review - Niet de moeite waard

Helaas blijken de getalenteerde cast en fantastische CGI niet genoeg te zijn om van Kingsglaive Final Fantasy XV een goede film te maken. Het verhaal en de personages zijn simpelweg niet interessant genoeg om een film van twee uur mee te vullen. De actiescènes weten daar geen verandering in te brengen. Hierdoor voelt het haast als een opluchting wanneer de film is afgelopen.
Wel kijken we nog steeds enorm uit naar de release van Final Fantasy XV deze maand. We hopen dat deze langverwachte game ons veel meer binding met de personages en het verhaal zal laten voelen. Kingsglaive Final Fantasy XV voegt in ieder geval niet veel toe aan de hype, maar we laten ons ook zeker niet ontmoedigen door deze ondermaatse film!
Cijfer: 4