Kingdom Hearts 3 Re Mind DLC Review – Een memorabele afsluiter?

maandag, 17 februari 2020 om 14:22
kingdom hearts 3 re mindf1581926364
Vorig jaar kwam eindelijk het langverwachte Kingdom Hearts 3 uit. Inmiddels zijn we alweer een jaar verder en is ook de DLC op Playstation 4 te spelen. Vanaf 25 februari is deze ook verkrijgbaar op Xbox One. Of deze DLC net zo hartverwarmend is als de oorspronkelijke game lees je in onze Kingdom Hearts 3 Re Mind DLC review!
Zoals inmiddels algemeen bekend is, heeft Kingdom Hearts 3 niet het meest simpele verhaal ooit. De langlopende reeks heeft door de jaren heen al allerlei elementen uit de kast getrokken, waaronder tijdreizen, klonen en zelfs droomwerelden. Wie de stiekeme hoop had dat dit alles behapbaar zou worden in Kingdom Hearts 3, kwam bedrogen uit. Het moge duidelijk zijn dat van spelers verwacht wordt dat zij bekend zijn met de lange geschiedenis van deze reeks.

Zijn we hier niet al eerder geweest?

Ook de Kingdom Hearts 3 Re Mind DLC maakt het verhaal er niet makkelijker op. Deze DLC speelt zich namelijk af na het einde van Kingdom Hearts 3, maar vertelt tegelijkertijd een alternatieve versie van de gebeurtenissen die zich kort voor het einde afspeelt. Hoofdpersonage Sora, die de zogenaamde Power of Waking gebruikt om zijn verloren vriendin Kairi te redden, moet alles wat voorafging tijdens het eindgevecht opnieuw beleven vanuit het perspectief vanuit de andere Guardians of Light. Dit is dan ook precies de reden waarom de Kingdom Hearts 3 Re Mind DLC regelmatig als een déjà vu aanvoelt.
Tijdens de eerste paar uur van de Kingdom Hearts 3 Re Mind DLC worden zowel oude als nieuwe cutscenes en een aantal aangescherpte boss fights met elkaar afgewisseld. Hierdoor voelt het overgrote deel van Kingdom Hearts 3 Re Mind aan als een soort boss rush mode. Pas tegen het derde uur van de DLC krijg je als speler meer vrijheid om een open ruimte te verkennen, maar deze vrijheid wordt ook vrij snel weer van je afgenomen, zodat er zo snel mogelijk weer naar een conclusie toegewerkt kan worden.
de vijf tofste kingdom hearts 3 keyblades de sleutel tot het verslaan van de heartless 146622

Samen staan we sterker!

Hoewel de Kingdom Hearts 3 Re Mind DLC een vrij korte ervaring vol herhaling is, zijn er ook genoeg toffe toevoegingen te vinden. Een van de meest prominente toevoegingen is zonder twijfel de vrijheid om tijden specifieke gevechten als de andere Guardians of Light te strijden. Zo voelt het geweldig om als Roxas met twee Keyblades over het strijdveld te razen. En hoewel fans er lang op hebben moeten wachten, kunnen zij het nu dan ook eindelijk als Kairi opnemen tegen de sinistere leden van Organization XIII.
Jammer genoeg wordt ook deze toevoeging niet ten volle benut. Extra personages zijn slechts tijdelijk beschikbaar en vaak zijn de gevechten waarin deze karakters benut worden alweer voorbij voordat je het doorhebt. Toch leidt juist deze toevoeging tot een aantal van de meest spectaculaire sequenties in de Kingdom Hearts 3 Re Mind DLC. We zullen niet te veel verklappen, maar de laatste paar maken een hoop goed voor de wat trage start van deze DLC.
xbox live deals with gold met korting op kingdom hearts ii 149882 3

Een langverwachte reünie

Nadat spelers Kingdom Hearts 3 Re Mind hebben uitgespeeld, worden zij getrakteerd op extra content, namelijk de zogeheten Limitcut Episode. In deze portie van de game zien we namelijk weer wat Final Fantasy-personages terug die door velen zo gemist werden in de originele release van Kingdom Hearts 3. Leon, Yuffie, Aerith en Cid zijn eindelijk weer van de partij! En hoewel het fijn is om deze personages in volle HD-glorie terug te zien, doet het juist daarom des te meer pijn om te zeggen dat de toevoeging van deze personages enigszins als mosterd na de maaltijd voelt.
De interactie die je met de iconische personages kunt hebben voelt zeer beperkt en bijna geforceerd. Ze voegen weinig inbreng toe en hadden vrij makkelijk vervangen kunnen worden door andere personages die meer betrokken zijn geweest in voorgaande ontwikkelingen in het verhaal. Toch is het niet allemaal tevergeefs, want dit biedt uiteraard wel hoop voor de toekomst van de reeks. De DLC focust zich dan ook niet lang op deze personages, maar pakt snel weer door op het volgende en misschien wel belangrijkste onderdeel.
kingdom hearts 3 release datum drie dagen naar voren opgeschoven 145693

Maar wacht, er is meer…

Ondanks het feit dat Kingdom Hearts een reeks is waarin de Disney-figuren je om de oren vliegen, staat de reeks ook bekend om haar meedogenloze moeilijkheidsgraad. Deze games lijken zich misschien op kinderen te richten, maar schijn bedriegt. In de laatste portie van de Limitcut Episode komt dit meer dan ooit naar voren. Dit onderdeel van de DLC bestaat uit veertien bikkelharde boss fights waar zelfs de meest ervaren speler U tegen kan zeggen. In deze gevechten telt iedere beweging.
Het is dan ook allesbehalve een makkelijke taak om deze veertien vechtersbazen te verslaan. De Thirteen Seekers of Darkness zijn aangescherpt en flink versterkt om een zo uitdagend mogelijke ervaring voor de speler neer te zetten. Het is haast jammer dat deze portie van de DLC pas na ruim vier uur speelbaar is, want hierin zit zonder twijfel de grootste hoeveelheid aan content. Mocht het je lukken om Organization XIII te verslaan, dan kun je het vervolgens opnemen tegen de laatste secret boss, welke het hoofd van iedere fan op hol zal laten slaan, wegens zowel plotredenen als de haast onmogelijke taak om deze te verslaan.
kingdom hearts 3 review 145489 4

De laatste puntjes op de i

Tenslotte zijn er nog een aantal laatste extra’s in de Kingdom Hearts 3 Re Mind DLC waar we het zeker nog over moeten hebben. Zo zijn er nog de Data Greeting- en Slideshow-modi en een complete reeks aan uitdagingen om de originele game een stuk moeilijker te maken. In de Data Greeting-modus krijgt de speler de mogelijkheid om verschillende renders van personages en objecten naar wens in verschillende omgevingen te plaatsen, om zo het perfecte plaatje te kunnen schieten. We kunnen ons alleen maar voorstellen tot welke memes dit nog allemaal zal leiden.
In de Slideshow-modus kun je jouw eigen foto’s naar wens op een rijtje zetten om jouw persoonlijke ervaring met Kingdom Hearts 3 te kunnen herbeleven. Tenslotte is er voor de échte diehards nog een hele reeks aan opties toegevoegd om Kingdom Hearts 3 compleet op je eigen manier te kunnen spelen. Zo kun je bijvoorbeeld cheats invoeren die ervoor zorgen dat je geen genezingsmagie meer kunt gebruiken, maar zijn er ook manier om de game juist een stuk makkelijker te maken, zoals de optie om alle monsters met één klap van je Keyblade te verslaan.

Kingdom Hearts 3 Re Mind DLC Review – Niet zo onvergetelijk als we hadden gehoopt

Uiteindelijk komt het toegevoegde verhaal van de Kingdom Hearts 3 Re Mind DLC traag op gang en wanneer dit nét interessant begint te worden, is het alweer bijna voorbij. Een overschot aan herhaling zorgt ervoor dat het allemaal te bekend aanvoelt. De echte toevoeging zit hem dan ook vooral in de Limitcut Episode die beschikbaar is na het spelen van Kingdom Hearts 3 Re Mind. Maar wees gewaarschuwd, de boss fights in deze portie van de DLC zijn niet makkelijk te temmen.
Andere toevoegingen in de Kingdom Hearts 3 Re Mind DLC zoals de Final Fantasy-personages, de mogelijkheid om als de andere Guardians of Light te spelen en de Data Greeting-modus voelen vergankelijk. Hoewel er behoorlijk wat content in deze DLC gepropt zit, zijn er veel elementen die niet als een volwaardige toevoeging aanvoelen. De Kingdom Hearts 3 Re Mind DLC mist focus en is hierdoor jammer genoeg slechts een schaduw van het originele Kingdom Hearts 3. Maar zoals de Kingdom Hearts-reeks ons keer op keer duidelijk probeert te maken is er altijd licht te vinden in de duisternis en daarom kijken wij dan ook met smart uit naar het volgende project in deze langlopende reeks!