Kameo Elements of Power Review

vrijdag, 20 januari 2006 om 20:20
Onder het motto beter laat dan nooit, komen we hier nog even met de review van de game Kameo.
De ontwikkeling van Kameo is niet zonder slag of stoot gegaan. De game stond origineel in de planning als een titel voor Nintendo's Gamecube. Helaas voor hen werd Rare overgenomen door Microsoft. De game werd doorgeschoven naar de Xbox, maar ook op dit systeem mocht de game niet uitkomen. Uiteindelijk is het spel naar de Xbox 360 gekomen, en dat is achteraf misschien ook wel het beste geweest.
Een verhaal over trollen, elfen en The Elements of Power
In Kameo staan de zogenaamde Elements of Power centraal. De drager van The Element of Power is in staat om zichzelf te transformeren in verschillende gedaantes. Deze gedaantes varieren van lopende planten, yeti's en levende rotsblokken tot waterwezens en sneeuwmannen. De meest fanasie-volle figuren zitten er tussen. Stuk voor stuk zijn ze uniek om mee te spelen, en je zult ook van ieder 'Element', in totaal acht stuks, gebruik moeten maken om het spel tot een succesvol einde te brengen.
Het verhaal begint in het kasteel van Thorn, de gemene trollenkoning. Deze trol had al een keer oorlog gevoerd tegen het elfenvolk, maar werd toen verslagen en door Kameo's vader opgesloten in de diepste kerker. Hij wordt echter bevrijd door Kalus, de zus van Kameo. Deze heeft zo'n hekel aan haar familie gekregen omdat Kameo altijd werd voorgetrokken. Met de hulp van Thorn ontvoerdt ze haar familie naar verschillende uitpunten van Kameo's wereld. Kameo, als de heldin van het spel, probeert hen natuurlijk te redden. Dit mislukt echter, en ze raakt al haar krachten om te transformeren kwijt.
Om Thorn te kunnen verslaan zal ze alle Elements, in totaal acht, moeten verzamelen. Dus leidt de speler haar door de verschillende werelden om hen allemaal te vinden en uiteindelijk Thorn te verslaan.
De wereld van Kameo, powered by the Xbox 360
Je komt als speler in de meest fantasievolle omgevingen, van bossen, tot een waterwereld tot een sneeuwdorp; het zit er allemaal in. Dankzij de kracht van de Xbox 360 worden de omgevingen prachtig vormgegeven. Je ziet beestjes voorbij vliegen, het gras meewapperen met de wind, watervallen zien er schitterend uit. Ik overdrijf echt niet.
De Xbox 360 hardware stelt de ontwikkelaars in staat om vele tientallen tot honderden personages op het scherm te toveren. Hier wordt dan ook volop gebruik van gemaakt. Tussen de elfen en de trollen woedt namelijk een bittere strijd. En Kameo moet dit slagveld regelmatig doorkruizen, of haar vrienden in nood helpen. Op je paard rij je dan door legers van trollen heen, die opzij stuiteren en neervallen. Over een groot veld vechten trol en elf de hele tijd door. En wanneer je wilt kan je natuurlijk even meedoen in dit gevecht.
Gedaanteverwisseling met een druk op de knop
In het spel staat het transformeren tussen de gedaantes centraal. Je zal menig puzzel tegenkomen waarin je altijd wel de unieke krachten van de versschillende Elements moet gebruiken. Dit vereist soms wat denkwerk, maar meestal is de oplossing al gauw in zicht. Het wisselen tussen de Elements gaat heel soepel. Op X, Y en B knop kan je een personage instellen waarin je dan meteen kan veranderen. Als je de knop even ingedrukt houdt, kan je uit een handig menu zo je Element naar keuze selecteren.
Zoals eerder gezegd, moet je eerst nog alle Elements verzamelen. Deze moet je dus eerst opzoeken en daarna nog een keer bevrijden uit hun gevangenschap. Ze zitten namelijk opgesloten in een Shadow Troll. Deze troll zal je dus eerst even moeten omleggen, wat altijd in een soort van onderwereld gebeurt. Met je nieuwe Elements kan je vervolgens alvast verschillende familieleden bevrijden. Ook deze zitten gevangen, in een eindbaas. De eindbazen zijn met veel fantasie gemaakt, en elke baas vereist een verschillende techniek om hem (of haar) te verslaan. Zo is er in het begin een grote boom. Als deze zijn mond open doet, zal je stenen bij hem naar binnen moeten gooien, totdat hij hiervan ontploft. Of je gooit een speer in het oog van een monster. Vervolgens zul je al rondjes draaiend met een Element, dat oog in een ravijn moeten gooien om te winnen. Elke eindbaas is weer een puzzel opzich.
De hele gameplay werkt gewoon lekker. Je kan snel tussen de verschillende gedaantes wisselen. Het hele lopen, springen, rollen, schieten en noem maar op verloopt soepeltjes. Ook het rijden op je paard gaat erg lekker, en voelt gewoon goed aan. Het enige minpuntje is af en toe de camera, die soms even wat teveel stuurwerk vereist. Dit mag de pret echter niet drukken.
Gezellige muziek en grappige stemmetjes
Ook met het geluid zit het goed. In iedere situatie zit bijpassende muziek, die nooit begint te vervelen. Ook de bewoners van Kameo's wereld dragen hun steentje bij aan de sfeer die er heerst. Elk personages heeft zijn eigen stemmetje, die allemaal even grappig zijn, en ook bij het personage passen. Rondlopende planten, ijsmannetjes, waterbewoners en elfen, ze hebben ieder hun eigen toontje, wat allemaal erg leuk klinkt.
De conclusie
Tot nu toe heb ik alleen nog maar positief gepraat. En ik kan eigenlijk ook niet anders doen over zo'n leuk spel. De graphics tonen de kracht van de 360, de gameplay is goed en gevarieerd, en met het geluid zit het ook wel goed. Enig minpuntje is de replay en de lengte. Het spel is vrij snel uit te spelen, en als je het eenmaal uit hebt, is er ook weinig meer te doen. Je kan je score verbeteren en nog met z'n tweetjes enige momenten overdoen in coop, maar dan houdt het wel op. Helaas heeft Rare geen verschillende moeilijkheids graden in het spel gestopt, waardoor je het na één keer uitspelen al snel opzij ligt. Ook het ontbreken van een online coop over Xbox Live vind ik zelf erg jammer.
Dit mag de pret niet drukken, want ook al is het spel niet al te lang en zal je het waarschijnlijk maar één keer uitspelen, in die ene keer zal je ook zoveel leuke en grappige momenten tegenkomen dat je het eigenlijk niet mag missen. Laat je dan ook niet misleiden door het 'kiddy' uiterlijk, want de gameplay staat als een huis, en van mij mag Kameo over een paar jaar nog een keer terugkomen met een misschien ietwat langer avontuur.
Cijfer: 8.6