Kaartspel: Stratego Review

zondag, 04 november 2012 om 15:00
Al heel wat jaartjes gaat het legendarische bordspel Stratego mee. Jumbo is met een nieuwe variant gekomen: Stratego als kaartspel. Of dat nou zo episch uitpakt als het gelijknamige bordspel, is natuurlijk de grote vraag.
Jumbo vindt het wiel opnieuw uit door met kaarstspelen te komen van bestaande bordspellen. Het idee is net even anders, zo bleek al uit de kaartspellen Pim Pam Pet en Mens erger je niet. De laatste in deze reeks is Stratego.
Type: kaartspel
Aantal spelers: 2
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Duur: 20 minuten
Uitgever: Jumbo
Huidige adviesprijs: €7,-
Voorbereiding
Het voordeel van Stratego is dat het snel te spelen is. De spelregels heb je binnen een paar minuten gelezen, zeker als je het originele Stratego gespeeld hebt. Want het doel is nog steeds hetzelfde: de vlag van de tegenstander veroveren. De voorbereiding is simpel. Er is een stapel rode kaarten en een stapel blauwe kaarten. Iedere speler pakt acht kaarten van een kleur, legt er vijf op de kop neer op een tafel. Dit is de frontlinie waarmee straks aangevallen wordt. De overige drie kaarten houdt de speler in de hand. De rest van alle kaarten worden op een stapel gelegd.
Spelers spelen om de beurt. Een ronde bestaat altijd uit een paar standaard stappen:
  • De kaarten in de hand moeten, indien nodig (zal de allereerste ronde nog niet het geval zijn), aangevuld worden tot drie kaarten. Hiervoor worden kaarten van de stapel gepakt.
  • Met de frontlinie moet de frontlinie van de tegenstander aangevallen worden
  • Eventuele gaten in de eigen frontlinie moeten met kaarten uit de hand aangevuld worden
Aanvallen
Het draait dus allemaal, net zoals het bordspel, nog steeds om aanvallen. Elk speler heeft namelijk een vlag en die vlag moet gevonden worden. Degene die dit als eerste lukt, wint namelijk. Qua frontlinie is het grappig bedacht met de kaarten. Het vervelende, ten opzichte van het bordspel, is echter wel dat je alles moet onthouden. Want de frontlinie kaarten zullen steeds veranderen door veldslagen. Nu mag de speler zo vaak de kaarten bekijken als hij wil. Toch blijft het vervelend als je het bordspel gewend bent, waar je altijd standaard overzicht houdt.
Het aanvallen is simpel. Je tikt een kaart aan van de frontlinie van de tegenstander en kiest een van jezelf. Beide spelers draaien de kaart om en dan wordt bepaald wie de slag wint. De verliezer moet zijn kaart weghalen uit de linie en bij gelijke stand gaan beide kaarten er uit.
Deelnemers van het slagveld
Deelnemers van het slagveld zijn hetzelfde als bij het bordspel Stratego. Je hebt dus meerdere mensen in het leger met diverse rangen. De rang staat op de kaart aangegeven. Je hebt bijvoorbeeld een generaal, een maarschalk, een spion en meer. Ook zijn er bommen van de partij, die niet verschoven mogen worden. Bommen kunnen, net als in het origineel, enkel ontmanteld worden door een mineur.
Het is dus elke keer zaak om goed na te denken wie of wat je in je frontlinie plaatst en ook moet je goed de kaarten van je tegenstander onthouden. Het leuke is overigens dat het kaartspel nog regels extra heeft ten opzichte van het bordspel. Als je een verkenner in de frontlinie hebt liggen, mag je deze laten zien en twee kaarten van de frontlinie van de tegenstander bekijken. Dit telt dan als aanval. Ook kun je je spion in de frontlinie laten zien, dan mag je de kaarten in de hand van je tegenstander bekijken. Dit geldt dan ook weer als een aanval. Het zijn leuke extra regels.
Bordspel spant toch de kroon
Ondanks de extra regels moet geconcludeerd worden dat Stratego als kaartspel lang niet zo leuk is als het originele bordspel. Het is vervelend om niet steeds inzage te hebben in je frontlinie en het origineel voelt toch even toffer aan. Desondanks kent het kaartspel een paar extra regels waardoor het voor de doorgewinterde Stratego fan wel leuk is een keer op te pakken. Maar de kans is groot dat je toch het bordspel wil spelen. En wat betreft kaartspellen zijn er leukere varianten te bedenken, zoals de andere twee versies van Jumbo.