Football Manager 2013 Review

zaterdag, 03 november 2012 om 19:10
Vorige week kon je al uit de impressie van Football Manager 2013 concluderen dat het wel goed kwam met het spel, maar de vele fouten en bugs (die nog even voor lief werden genomen) boden geen garanties voor de toekomst. Nu heeft XGN ook nog eens veel langer de tijd gekregen om editie 2013 te spelen en te zien of de franchise vooruitgang boekt.
Sports Interactive ondervindt namelijk als koning der managementgames geen concurrentie. Totaal niet zelfs. Nou ja, je hebt dus FIFA Manager maar die scoort (helaas) niet zo heel hoog de afgelopen jaren. Daarom voelt de ontwikkelaar mogelijk niet de drang om te blijven innoveren, maar op het eerste gezicht lijkt het erop dat Football Manager 2013 ondanks dat heel veel nieuwe mogelijkheden brengt.
Voor de mens met weinig tijd
Dan kom je al gelijk uit op de grootste toevoeging van deze editie: Football Manager Classic. Waar je voorheen als een malle alles onder controle moet krijgen om zo ervoor te zorgen dat je successen boekt in het spel, worden een aantal lasten van je schouders gehaald in Football Manager Classic. Het is voor de werkende man, om het zo plat mogelijk te zeggen. Maar het slaat wel ergens op; de werkende man heeft niet meer zoveel tijd om het spel te spelen. Niet meer zoals vroeger, toen Football Manager (toendertijd onder de naam van Championship Manager) eind jaren negentig al een ontzettend populair spel was.
De mensen die dat spel fanatiek speelden, kunnen dat nu door hun werk of gezin dus niet veel meer doen. Vandaar dat Football Manager Classic er is. Het is natuurlijk een manier van Sports Interactive om de normale gamer te trekken, maar het is een modus die wél goed is uitgewerkt. Nog altijd neemt het veel tijd in beslag, maar je merkt wel dat je veel meer achterover kunt zitten.
Nog altijd dezelfde formulie
Maar wellicht weet je nog helemaal niet wat Football Manager precies inhoudt. Het is makkelijk te omschrijven; alles wat Frank de Boer bijvoorbeeld doet voor Ajax, doe jij voor jouw club in de virtuele speelwereld. Transfers, opstellingen, tactieken, trainingen, scouting, persconferenties, ga zo maar door. Die lijn heeft Football Manager 2013 nog altijd doorgetrokken en zal vooral tegenwoordig op het gebied van gameplay blijven verbeteren.
Wat opvalt, vooral na een lange tijd spelen, is dat het overzicht in het spel zóveel duidelijker is geworden dit jaar. In tegenstelling tot Football Manager 2012 is het overzichtelijker, duidelijker en is ook de Nederlandse vertaling een stuk beter geworden. Dat laatste was nogal een doorn in het oog de afgelopen edities, maar dat is eindelijk afgelopen. Eindelijk kun je tijdens persconferenties dingen met de juiste intonatie zeggen, en kun je eindelijk eens 'echt' praten met je spelers. Dat laatste klinkt te mooi om waar te zijn, maar het is echt zo.
Teamgesprekken, motivatie geven, het hoort er allemaal bij. En je hebt bij deze editie eindelijk het gevoel dat je daar bewust invloed op hebt. In voorgaande edities kreeg je al snel het gevoel dat je iets verkeerds hebt gezegd; nu is dat niet zo. En als dat zo is, kom je erachter dat het echt aan jou lag. Mooi is dat.
Hardcore gered
Door de bovenstaande alinea's kun je dus veronderstellen dat Football Manager voor de hardcore gamers intact blijft. Gered zelfs. De voorgaande edities werden steeds meer toegankelijker, maar mede door de sterke verbeteringen in de gameplay blijft het voor de hardcore gamer een heus leuk spelletje. Ook de mogelijkheid om uitdagingen te doen, denk aan het ervoor zorgen dat een degradatiekandidaat in de laatste vijf wedstrijden zoveel aantal punten moet halen, geeft de hardcore gamer een kick.
En ja, het netwerkspel is voor de grote fans onder ons een stuk beter geworden. Toegankelijk is het toverwoord; een spel via internet is zo te regelen. Misschien heb je het al gemerkt, maar zóveel van je vrienden spelen dit spel. Daarom is dit ook een godsgeschenk.
Natuurlijk worden ook de normale gamers niet vergeten in het netwerkspel. Voor het eerst zijn er ranglijsten, waardoor het spel een stuk socialer wordt. Hierdoor wordt de wereld van Football Manager een steeds groter sociaal netwerk, en het zal dan ook niet raar zijn als de volgende edities van deze franchise steeds meer sociaal worden. Dat is op zich een goede ontwikkeling.
Eindelijk goede animaties
En dan nog een enorm pluspunt. Als je naar Football Manager kijkt, merk je dat de animaties van de vorige games echt heel belabberd waren. Houterig. Het sloeg nergens op eigenlijk. Nu komt het zó vloeiend over, dat het spel als een soort balletstuk wordt vertoond. En dat is mooi. Weliswaar had Sports Interactive beter haar best kunnen doen, maar het argument dat de ontwikkelaar ook ervoor wil zorgen dat gamers met een minder PC het spel kunnen spelen is zeker begrijpelijk. Desalniettemin; het is een stuk beter geworden. De stijgende lijn is gevonden.
Voor iedereen
Om tot een heldere conclusie te komen: Football Manager 2013 is voor iedereen. Eindelijk. Eindelijk is het niet té casual, of niet té hardcore. Dat is een hele goede ontwikkeling. Door de sociale elementen zachtjes te implementeren zullen de hardcore gamers niets merken en vooral van de toegevoegde simulatie elementen genieten, en andersom geldt dat hetzelfde voor de casual gamers. Sports Interactive weet de balans te vinden met Football Manager 2013 en dat is een erg knappe prestatie.