Just Dance: Greatest Hits Review

woensdag, 25 juli 2012 om 12:00
Laatst berichtten we al over de eeuwige strijd tussen Just Dance en Dance Central, waarin stond dat er wel erg veel Just Dance-varianten verschenen. Tel maar na; in oktober komt Just Dance: Disney Party en Just Dance 4, maar recentelijk is Just Dance: Greatest Hits verschenen. De allerbeste hits dus, maar is het ook de allerbeste Just Dance-game?
Voor dansgameleken even wat uitleg over Just Dance. Het is een dansgameserie die sinds 2009 wordt gemaakt door Ubisoft en waarvan inmiddels wereldwijd ruim 25 miljoen stuks zijn verkocht. De games zijn te herkennen aan de neonkleurige dansleraren die vaak herkenbare kledingstukken dragen uit de originele clips. Denk aan de cheerleadingoutfit van Britney Spears in "Baby One More Time".
Just Dance: Greatest Hits is exclusief voor Xbox 360 Kinect en brengt je al het beste van de dansgameserie tot nu toe. Alle 35 nummers komen uit Just Dance 1, 2 en 3, al is daar verder geen onderscheid in te zien. Dat is niet zo vreemd, want er is sowieso weinig verschil tussen de games. Het maakt ook niet uit, want Just Dance speel je vooral tijdens feestjes, zo is de insteek van ontwikkelaar Ubisoft: “Niet iedereen kan dansen, maar wel ‘Just Dancen’.”
Stuk voor stuk stampnummers
Dat is waarschijnlijk wel een feestje waarbij de drank rijkelijk vloeit. Even de tijd om rustig aan eerst een beetje de heupjes heen en weer te wiegen voor het helemaal los gaat, is er namelijk niet. Ubisoft heeft stuk voor stuk stampnummers uitgezocht waarbij veel gesprongen wordt en hevig met de armen zwaaien eerder regel dan uitzondering is.
Dat laatste is opmerkelijk, want eigenlijk hoef je met de benen - behalve het springen en wat lopen - niet zo heel veel gekke stunts uit te halen. Dat komt goed uit voor Ubisoft, want de onderste ledematen worden totaal niet geregistreerd. Als je te moe of te lui bent om te springen en je gewoon wat op en neer hupst, dan worden je bewegingen zelfs als ‘perfect’ weggeschreven.
Geen zorgen voor gamers die de game gebruiken als workout (zet de ‘Just Sweat’-modus aan zodat je calorieënverbruik wordt geteld) gebruiken, want je maait hard genoeg met je armen in het rond om doodmoe te worden. Maar het tot in de puntjes volgen van het enorme uitsloven van de dansleraar is dus niet nodig. Voor mensen die serieus willen dansen is dat zeer spijtig, want ‘eerlijk’ gamen is dit niet. Voor feestgangers is dit een dikke plus: niks is vervelender dan op je fouten gewezen worden waar je vrienden bij zijn.
Wat daarentegen iets minder feestelijk is, is dat je de muziek eigenlijk niet heel hard wil zetten. Het komt namelijk voor dat er van een liedje geen originele versie in Just Dance zit. Nu is dat voor een nummer als Baha Men met "Who Let The Dogs Out" niet zo erg, maar wel als je een klassieker hoort die nog steeds regelmatig op radio of feestjes te horen is, zoals "Mambo Number 5" van Lou Bega of Aqua met "Barbie Girl".
Weinig indrukwekkends
De muziek is dus soms veranderd, maar dat is verder met de game niet het geval. Just Dance: Greatest Hits ziet er in alle opzichten saai uit. Het menu is saai, er is niets nieuws in de game gedaan en de andere modi die er zijn, stellen weinig voor. Het eerder genoemde ‘Just Sweat’ bijvoorbeeld, is echt niet meer dan een calorieënteller en kun je aanzetten, maar je moet vervolgens wel steeds een nieuw liedje selecteren om te dansen en je kunt dus niet aan een stuk door dansen.
Je kunt ook een persoonlijke playlist maken om dat euvel te verhelpen, maar dat betekent wel dat je steeds zelf precies weet wat er komt. Het is in een workout leuker om een beetje verrast te worden door de muziek en de danspassen, zodat je niet steeds hetzelfde doet. Kies je een playlist die door Ubisoft is samengesteld, dan moet je ook steeds pauzeren om naar het volgende nummer in de playlist te gaan en dat is gewoonweg onhandig en irritant.
De modus die het meest aanlokkelijk is, heet Simon Says, maar ook hierin stelt de game teleur. Waar je normaal soms gouden moves hebt waarvoor je extra punten kunt krijgen, krijg je nu opdrachten die niets met de bewegingen uit het liedje te maken hebben. Dat zijn dan vaak andere moves of gewoon even in je handen klappen. Het is bij Simon Says ook niet altijd even duidelijk hoe en wat, waardoor je nog wel eens de plank misslaat.
Er is ook nog een Let’s Create waarin je je eigen choreografie kunt samenstellen, maar zelf dansjes bedenken en opnieuw dansen, dat kun je beter doen voor de spiegel. De game is gemaakt om je choreografieën te leren en te ‘testen’ of je ze wel beheerst, maar daar slaagt hij niet in.
Wachten op Just Dance 4...
Er zitten absoluut leuke bewegingen in Just Dance: Greatest Hits, maar de liedjeslijst staat iets te vol met dansjes waarvan je je lamp haast van je plafond slaat of je arm uit de kom draait. Het is een losse lijst liedjes waardoor je niet heel erg de neiging hebt om door te spelen en dat de benen totaal niet geregistreerd worden, helpt daar niet bij. Het wordt gretig afwachten wat Ubisoft met Just Dance 4 gaat doen.
Cijfer: 5