RuneScape: Pas op voor verslaving

    De free-to-play massive multiplayer online game (MMOG) RuneScape haalde onlangs het indrukwekkende aantal van 200 miljoen geregistreerde accounts. Daarmee is de game één van de meest succesvolle in zijn genre. Hoe heeft ontwikkelaar Jagex het voor elkaar gekregen om zo’n unieke prestatie te leveren?

    Sinds 2001 draait deze browsergame al mee. Zo nu en dan kreeg het een visuele update, maar indrukwekkend zag het er nooit uit. De 200 miljoen geregistreerde accounts kwamen dus vooral voor de gameplay een kijkje in de wereld van RuneScape nemen. Dat deed XGN ook en in die tussentijd mochten we verschillende skillcapes, beloningen voor het behalen van het maximale level in een bepaalde skill, om onze nek hangen. En geloof ons, dat kost je duizenden uren aan klikwerk.

    Inmiddels is het zo’n drie jaar geleden dat we het speelden en zul je naar aanleiding van het aantal uren wellicht geschrokken zijn. Eerlijk gezegd valt het dan ook niet te ontkennen dat we ons daardoor nerd voelen, maar denk zelf maar eens na hoeveel tijd je al in Call of Duty gestopt hebt. Waarschijnlijk was je nu duizenden euro’s rijker geweest als je al die tijd gewerkt had. De tijd vliegt dan ook tijdens het beoefenen van onze hobby.

    Wat te doen?
    Het gros van de spelers maakte een RuneScape account aan voor het zogeheten Player Killing (PK). Dat is in deze MMOG een ander begrip voor Player vs. Player. Het idee daarachter is dat je naar de wildernis gaat om daar mensen te vermoorden en ze te beroven van hun kostbare spullen. Echter, ga je zelf dood, dan verlies je ook al je spullen. Voor wat hoort wat kun je dus zeggen. De wildernis is daarmee een gebied voor gamers die wel een risicootje durven te nemen.

    Voor degene die dat niet willen, zijn er ook zeker andere dingen te doen. Je kunt je bijvoorbeeld uitstekend vermaken met mini-games als Castle Wars. Daarbij zijn er twee partijen die tegen elkaar vechten. De ene begint in de noordwestelijke hoek en de andere in de zuidoostelijke. Beide hebben ze een kasteel dat verdedigd moet worden om vlagverovering te voorkomen. Met het stelen van de vlag scoren teams namelijk punten en op die manier wint jouw team. Het is dus belangrijk om zowel te verdedigen als aan te vallen.

    Je kunt je ook uitstekend vermaken met de vele queesten die het spel rijk is. Voorbeelden daarvan zijn While Guthix Sleeps, de Legend Quest en Recipe for Disaster. In die laatste ga je een etentje voorbereiden voor een aantal hoge heren in de wereld van RuneScape. Voor allen heb je iets aparts nodig, maar dat blijkt erg ingewikkeld te zijn. Uiteindelijk kom je in behoorlijk pittige gevechten terecht en duurt het allemaal langer dan je verwacht had.

    Alles voor RuneScape
    Kortom, er valt genoeg te beleven. Het mooie daaraan is dat RuneScape een soort leven voor je creëert. Jij wilt namelijk graag dat ene ding doen of halen, maar daarvoor moet je eerst geld verdienen. Geld maak je weer met skills zoals Hunter en Slayer. Op het moment dat je je daarop gaat focussen en eenmaal je eerste level 99, het maximale level, als target hebt, draai je door. Je offert er alles voor op, haalt het en bent niet tevreden. Je wilt meer...

    Die verslavingsfactor is zo doorslaggevend dat er op dit moment mensen zijn die er alles voor hebben opgegeven. Zij staan ’s ochtends om tien uur op, geven zichzelf een uur de tijd voor eten en persoonlijke verzorging en slapen maximaal drie uur. Doen ze dat niet dan raken ze achter op de concurrentie. Oké, hier beschrijven we wel de extreme gevallen, maar zo gaat het. Je wordt in RuneScape op den duur gedreven door egoïsme. Jij wilt de beste zijn en dat leidt ertoe dat je er heel veel voor opgeeft.

    Weet waaraan je begint
    Jagex heeft op die manier het succes opgezocht. Om een goede PK’er te worden, wil je een hoog level in Magic bereiken. Om goed te zijn in Castle Wars heb je goede uitrusting nodig. En om de queeste te complementeren, heb je bepaalde levels in skills nodig. Je wordt eigenlijk continu gedwongen om je skills te trainen en dat werkt behoorlijk verslavend. Al met al zul je bij het zien van gameplaybeelden niet achterover vallen, maar zodra je van het beestje zelf hebt geproefd, ben je verkocht.

    RuneScape

    Verkijgbaar vanaf 4 january 2001

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.