Just Dance 3 Review

zaterdag, 05 november 2011 om 17:30
Just Dance, oftewel 'dansen maar', veel eenvoudiger kan een boodschap niet zijn. Maar is dat dansen ook wel zo eenvoudig voor de gemiddelde gamer? We hebben de dansschoenen aangedaan om het te ervaren.
Lang voordat er sprake was van bewegingscontrollers, kon je verschillende dansgames spelen in de arcadehal. Hierna volgden de dansmatten die je kon aansluiten in je woonkamer. De allereerste Just Dance game verscheen in 2009 en was de eerste game die vaarwel zei tegen de dansmat. Het voelde eerst wat vreemd aan, dansen met een Wiimote in je hand, maar het weerhield Just Dance er niet van om een gevestigde waarde te worden onder de dansgames. Ondertussen ligt deeltje drie in de rekken en wij gingen onlangs aan de slag met de Wii versie.
Iedereen kan dansen
Just Dance 3 is een dansgame die vooral leuk wordt wanneer je wat vrienden op visite hebt. Precies daarom is de gameplay erg eenvoudig. Je kiest een nummer dat je leuk vindt en neemt de Wiimote vervolgens in je rechterhand. Hierna is het de kunst om de dansjes van de personages op het tv-scherm na te bootsen. De dansbewegingen variëren van coole en erg professionele moves tot bewegingen waarvan je spontaan moet lachen. De routines zijn cool, origineel en staan volledig in het teken van plezier. Je hoeft dus geen moeilijke danspasjes te leren.
De game gaat zelf een stapje verder, je kunt namelijk niet falen tijdens een routine. Waar je in andere ritmische games een aangepast ‘Game Over’ schermpje krijgt, kun je in Just Dance 3 gewoon dansen naar hartelust. Slecht zijn heeft dus weinig gevolgen. Je zult enkel wat minder punten verzamelen en niet in de ranglijsten verschijnen. Dit heeft als gevolg dat er een zeker gebrek is aan uitdaging wanneer je in je eentje speelt.
Knappe soundtrack
Just Dance 3 is een zeer toegankelijke game en dat betekent dat er heel wat popnummers beschikbaar zijn. Toch zitten er ook was disco- en rocknummers tussen de 49 liedjes die het spel rijk is. Naast klassiekers als I Was Made for Lovin’ You van Kiss en I’m So Excited van The Pointer Sisters, zul je vooral kunnen losgaan op nummers van de afgelopen twintig jaar. Muziekliefhebbers die tevreden zijn met de muziek van de afgelopen jaren, zullen zeer tevreden zijn aangezien bijna de helft van alle nummers dateren uit 2011 en 2010. De soundtrack is goed en biedt een mooie mix aan nummers waar je zonder twijfel op kunt dansen.
Het spel klinkt niet alleen fantastisch, het ziet er ook goed uit. Hoewel er weinig merkbare verbeteringen zijn op grafisch vlak, is de stijl duidelijk aangepast. De personages op het scherm dragen de gekste kleding. Hoe kun je nu niet met een glimlach dansen terwijl je de bewegingen van een mummie, indiaan of iemand met een televisie als hoofd imiteert? Just Dance 3 neemt zichzelf niet al te serieus en dat is goed, anders zou een multiplayer potje in je huiskamer mensen eerder afschrikken.
Dolle multiplayer
Afschrikken doet de game zeker niet, integendeel, het spel moedigt je juist aan om met meerdere mensen te dansen. Waar je in Just Dance 2 maximum met twee personen kon dansen, kun je nu met vier man tegelijk aan de slag. Niet alle nummers staan vier mensen toe. Enkel bepaalde liedjes zoals bijvoorbeeld 'This Is Halloween' van Danny Elfman of ' Baby One More Time' van Britney Spears kennen een speciale modus voor vier personen. De toevoeging is leuk en er hadden best wat meer nummers mogen zijn die een duet of een kwartet toelaten.
We raden je trouwens wel aan om enkel met vier mensen te dansen als je kamer groot genoeg is. Anders zou het best wel eens kunnen dat een verdwaalde arm in je oog belandt. Het is trouwens ook steeds lachen en gieren wanneer iemand in je groep de pasjes niet kan volgen of gewoon over zijn eigen voeten struikelt en op de grond valt. De multiplayer is erg leuk, zeker nu je met vier mensen tegelijk kunt dansen. Leuk, maar erg origineel is het niet. Graag hadden we iets meer multiplayer mogelijkheden gezien.
Zweterig
Ten slotte is er nog de Sweat modus die we kennen uit het vorige deel. Je kunt meteen beginnen met dansen en bewegen of je kunt ervoor kiezen om een uitdaging aan te gaan. De Sweat modus, en eigenlijk de gehele game, is goed voor het verbranden van calorieën. De Sweat modus telt het aantal calorieën op dat je verbrandt, wat stiekem voor een voldaan gevoel zorgt wanneer je een uitdaging succesvol hebt volbracht. Toch is ook deze verbeterde Sweat modus maar een kleine stap voorwaarts.
De Xbox 360 en de PlayStation 3 versie van Just Dance 3 hebben bovendien nog een extra modus waarbij je zelf je dansroutines kunt samenstellen. Deze ontbreekt echter op de Wii versie.
Meer van hetzelfde
Just Dance 3 is een zeer goede dansgame die een erg gevarieerde soundtrack heeft. De danspasjes zijn mooi gechoreografeerd en zijn een mengeling van professionele en knotsgekke bewegingen. Er zijn momenteel niet erg veel modi en graag hadden we een carrièremodus gezien. Het hoogtepunt van de game is de vaak hilarische multiplayer, die je nu met maximaal drie vrienden kunt spelen. Just Dance 3 brengt meer van hetzelfde en vernieuwt op haast geen enkel aspect. Wie nog geen Just Dance game in huis heeft, moet dit derde deel zeker eens overwegen. Heb je Just Dance 2 al in huis, dan voegt Just Dance 3 eigenlijk enkel nieuwe nummers toe aan je ervaring.