Just Dance 2022 Review - Dansen op een vulkaan

zondag, 21 november 2021 om 10:00
standard uk1f1637308701
De blaadjes vallen van de bomen en dan weten gamers hoe laat het is: de nieuwe sportgames als FIFA verschijnen, Call of Duty brengt ons nieuw schietgeweld en: Ubisoft brengt ons in in beweging met een nieuwe jaarlijkse editie van Just Dance. Is Just Dance nog steeds de ‘King on the dancefloor’ of begint de sleet in de serie te komen? Je leest het in onze Just Dance 2022 review.
Het is vaste prik bij de jaarlijkse Ubisoft presentaties: de dansende panda komt met veel bombarie het podium op, begeleid door een fanfare en dansers en danseressen. Veel gamers doen lacherig over deze intermezzo’s, maar vergis je niet: Just Dance is een van de langstlopende en meest lucratieve IPs die Ubisoft in bezit heeft. Niet gek dus dat de dansgame jaarlijks groots neergezet wordt en fans van het genre kijken vaak al maanden reikhalzend uit naar de nieuwe editie.
Dit jaar brengt Just Dance meer dan 40 nieuwe liedjes van diverse genres en moeilijkheidsgraden. Elk jaar licht Ubisoft een aantal liedjes extra uit. Dit jaar valt die eer te beurt aan Todrick Hall, die speciaal voor deze editie de dans van zijn Nails, Hair, Hips Heels gecomponeerd heeft en deze ook zelf danst.
Bij ons is Hall wellicht niet zo bekend, maar de Amerikaanse Idols deelnemer en Youtube ster is lekker extravagant en past daarmee prima bij de uitbundige dansen van Just Dance. Ook interessant is dat Hall met zijn gezicht te zien is in de game, daar waar de dansjes meestal door wit gemaskeerde dansers uitgevoerd worden. Halli is daarbij niet de enige, ook drie Koreaanse danseressen die in de 1MillionDance Studio de alternatieve track van Mood begeleiden met hun indrukwekkende moves zijn herkenbaar in beeld.

Songs, songs, songs!

De nieuwe songs zijn zeer divers, met bekende namen als Bakermat, Imagine Dragons, Sia, Dua Lipa, Shakira, Anastasia, Billie Eilish en Lady Gaga. Speciaal voor de kinderen is het liedje Waterval van K3 opgenomen, om mooi in te haken op de nieuwe K2 zoekt K3 verkiezing.
Ondanks de mediahype die Ubisoft heeft proberen te creëren rond Todrick Hall en K3, blijkt 2022 toch vooral heel veel hetzelfde, maar dan met nieuwe songs. De diverse songs worden wel met fraaie achtergrond-beelden en fragmenten begeleid. Soms zijn die achtergronden zelf zo flitsend dat ze bijna afleiden van de eigenlijke dansmoves! Daarin heeft Just Dance 2022 echt een stap vooruit gedaan.
scekua1f1637308905

Veel meer van hetzelfde

Wat betreft opties is veel in Just Dance gelijk aan eerdere edities. Wie een eerdere versie gespeeld heeft zal zich direct thuis voelen. De gebruikersinterface is nagenoeg onveranderd met Daily Challenges, een directe link naar Quick Play, de online modus Dance Floor en song suggesties om je meteen aan het dansen te krijgen. Natuurlijk kan je ook nog steeds zelf songs zoeken of browsen door de hele selectie.
Heb je eenmaal een song gekozen, dan kan je die alleen, of tot maximaal zes personen dansen (afhankelijk van de song). Dans je met zijn tweeën, dan kan je het tegen elkaar opnemen of in co-op dansen, waarbij de scores gecombineerd worden (vooral handig bij kleinere kinderen!) Wil je het dansen gebruiken als sport, dan kan je de Sweat modus activeren, waarna Just Dance bijhoudt hoeveel calorieën je verbrand hebt. Niets nieuws onder de zon dus eigenlijk, want hierin is helemaal niets veranderd ten opzichte van Just Dance 2021.
Bijzonder is wel dat de Ubisoft, net als vorig jaar, voor de PS5-versie van de game gekozen heeft voor de besturing via de telefoon-app. Op de PS4 heb je daarnaast nog de keuze voor de PS camera en de PS Move. Heb je geen zin om met je dure telefoon te gaan swingen, met alle kans van rondvliegende dure elektronica tot gevolg, dan ben je met de last-gen versie beter af dan met die voor de PS5. Vooruitgang is in dit geval dus achteruitgang.
scekub1f1637308970

Unlimited

Tegenwoordig kunnen we bij Just Dance niet meer om Unlimited heen. Dat is vrij letterlijk, speel je Just Dance zonder Unlimited, dan word je daar vrijwel continu aan herinnerd. In het hoofdmenu staat een grote Unlimited knop, bij het overzicht van de songs schiet je al snel naar de Unlimited liedjes en ook bij het zoeken naar een specifiek liedje krijg je standaard de Unlimited liedjes voorgeschoteld. Heb je echt geen interesse, dan is dit helaas met geen mogelijkheid uit te zetten.
Unlimited is eigenlijk de Season Pass van Just Dance: met dit abonnement krijg je toegang tot alle 700+ eerdere liedjes die ooit in Just Dance speelbaar geweest zijn en worden er in de loop van het jaar extra liedjes beschikbaar gemaakt. Bij de basis-game krijg je al 1 maand Unlimited op proef, bij de Deluxe editie zijn dat vier maanden en de Ultimate editie heeft zelfs een jaar extra Unlimited.
De constructie die hierbij gebruikt wordt is inmiddels wel wat sleets. Wil je ‘bij’blijven, dan moet je jaarlijks een nieuwe editie kopen. De 40 nieuwe liedjes worden immers niet aan Unlimited van 2021 of eerder toegevoegd. Andersom kan je in de nieuwe editie zonder unlimited weer geen gebruik maken van de oude liedjes, zelfs niet als je al die oude edities digitaal of fysiek in bezit hebt. In de tijd waarin de Games As A Service (wat Just Dance eigenlijk al lang is) alom aanwezig zijn, is deze constructie eigenlijk niet meer te handhaven.

Just Dance de FiFa onder de dansgames?

Zo vertoont Just Dance inmiddels meer overeenkomsten met die andere grote franchise die we jaarlijks in een nieuwe editie mogen verwelkomen: FIFA. Veel is hetzelfde gebleven en de er zijn nieuwe ‘moves’ en songs waarmee de game weer up to date is, maar het is de vraag of dat de ‘upgrade’ wel waard is. Daarentegen, als je ‘mee’ wil met de online community móét je eigenlijk wel investeren in deze nieuwe editie én in Ultimate.
Aan de andere kant is Just Dance de enige serieuze dansgame die na al die jaren nog steeds mateloos populair is en aan de lopende band lekker dansbare songs levert met bijbehorende dansmoves. Daarmee is Just Dance 2022 een beetje ‘eenoog in het land der blinden’. Zo lang er geen concurrentie opstaat is er weinig drang tot vernieuwing. Dat is jammer, want een echt Game as a Service, waarbij je al je eerder gekochte liedjes zou kunnen importeren zou een grote meerwaarde betekenen en prima passen bij wat Ubisoft nu al levert.
Vooralsnog moeten we het met de jaarlijkse edities doen, waarbij de game, vooral door de vreemde prijsconstructie en het gebrek aan echte innovatie, helaas niet boven de middelmaat uitkomt.
Heb je geen zin om het volle pond te betalen voor Just Dance 2022? De game wordt nu al tijdens Black Friday met lekkere kortingen aangeboden.