Joggernauts Review - Easy to learn, hard to master

zondag, 11 november 2018 om 11:00
joggernauts review easy to learn hard to master 141827
Stop Overcooked en Bit. Trip Runner in een blender en de uitkomst is simpel: Joggernauts. Een auto runner party game. Waaaaaaaaat? In deze Joggernauts review lees je alles over deze gekke game waarin automatisch rennen niet per se zorgt voor gemakkelijke gameplay!
Joggernauts is voor 14.99 euro aan te schaffen in de eShop van Nintendo. Voor dat geld krijg je een hilarisch felgekleurde co-op game die lokaal met maar liefst vier man gespeeld kan worden! Dat is wellicht een tikkeltje overdreven en zorgt voor veel chaos. Voor deze Joggernauts review is het spel getest met twee personen. Het spel is alleen te spelen, maar dat raden wij je niet aan. Daarvoor is het spel duidelijk niet bedoeld (en ook niet leuk).
gameplay

Lekker veel plezier in Joggernauts

Elke speler kiest een gekke alien met een gek hoofd. Jawel, plezier staat voorop in Joggernauts. Laat dat duidelijk zijn. De bedoeling is om in drie werelden samen korte levels te doorlopen. Dat lopen gebeurt automatisch, maar dan begint de ellende. Joggernauts is een game die draait om timing, samenwerking én kleuren. Denk hierbij aan het kleurgebruik van bijvoorbeeld Outland, waarbij spelers ook continu van kleur moesten switchen om verder te komen.
Dit gebeurt dus ook in Joggernauts. Waar jij bijvoorbeeld roze bent, is je medespeler blauw. Gaandeweg komen jullie verschillende kleuren teen: roze-roze, blauw-roze, blauw, om maar een dwarsstraat te noemen. Deze kleuren moeten aangetikt worden door de juiste persoon. En dat alles moet razendsnel, want Joggernauts is een auto runner wat betekent dat jouw poppetje begint met rennen en niet meer zal stoppen. Tenzij je doodgaat óf een level gehaald hebt. Natuurlijk is alleen succes een optie.
gameplay

Toch is het niet zo makkelijk

Maar dát is niet zo’n makkelijke taak. Want eerlijk waar: Joggernauts is knap lastig! De eerste paar levels zijn om te gieren, zo makkelijk. Maar al gauw voel jij je als iemand die dingen niet zo snel klaarspeelt. En je ergste vijand ben jij dan niet zelf, maar je buddy! Want zodra je niet goed wisselt van personage, en dus kleur, gaan jullie dood! Begin maar weer opnieuw! Samenwerken en vooral heel snel ritmisch gevoel in de vingers krijgen is dus een pre om deze game succesvol te kunnen spelen.
Hoe verder je in de game komt, hoe lastiger het wordt. Veel levels vereisen een snel tempo en snelle reflexen. Tijd om te communiceren is er vaak niet eens bij, want dan moet de ander al van kleur veranderd zijn! Speel Joggernauts dan ook vooral met iemand waar je al vaker games mee hebt gespeeld. Hoewel de game ook alleen gespeeld kan worden, raden we dat niet aan. Het is saai, terwijl het heerlijk is om samen juist progressie te boeken! Na tien keer te falen lukt een level dan opeens wél. Fantastisch. Tien scheldpartijen verder, maar het resultaat mag er zijn.
Wees vooral niet té snel blij. Want je kan levels wel voltooien, doorgaan naar de volgende wereld vraagt nog om een extra uitdaging. In elk level zitten namelijk trofeeën verstopt en op het einde moet je een X-aantal hebben. Heb je er in het begin bijvoorbeeld maar drie? Ga dan maar weer levels opnieuw spelen! Kortom, je hebt een pittige kluif aan de game.
Gameplay

Genoeg checkpoints

Wat oogt als een kort en simpel spel, mondt uit in een groter geheel. Gelukkig zijn er genoeg checkpoints, dus wees niet bang dat de game het bloed onder je nagels vandaan gaat halen. Dat is zeker niet het geval. De game is een pareltje en ideaal om onderweg te spelen. Ondergetekende heeft bijvoorbeeld het spel co-op in een bus gespeeld van Hongarije naar Slowakije. Ondertussen was de halve bus afgeleid door het geschreeuwd ‘Switch nu!’, maar dat mag de pret niet drukken.
Gameplay

Joggernauts Review - Niet perfect maar zeker vermakelijk

Is de game perfect? Nee, dat zeker niet. Zoals gezegd is de singleplayer geen klap aan en had daar beter over nagedacht morgen worden. Verder is het jammer dat sommige stukken levels wel héél snel gaan. Maar ach, daardoor is er ook weer uitdaging. Dit is zo’n typische game waarvan je kunt zeggen: easy to learn, hard to master.
Voor 15 euro haal je dan ook een zeer vrolijke co-op game in huis. Heb jij iemand om dit onderweg mee te spelen en kun je goed samenwerken met die persoon? Dan is Joggernauts jullie uitdaging! Ben je alleen of heb je geen vertrouwen in het teamwork? Dan kun je de titel beter laten liggen. Joggernauts vereist opperste concentratie én samenwerking. En als je dat lukt, heb je goud in handen op de Switch.