Jitsu Squad Review – Vermakelijke co-op game voor 4 spelers

zondag, 01 januari 2023 om 17:00
jitsu squad 2f1672400374
Tanuki Creative Studio heeft het voor elkaar: na een succesvolle kickstarter werd de game Jitsu Squad game gelanceerd. En leuk dat ‘ie is! In deze Jitsu Squad review lees je alles over deze knotsgekke co-op game in cartoonstijl.

Co-op knokken in cartoonstijl

De liefde druipt er vanaf zodra je Jitsu Squad opstart. De game oogt supervrolijk met personages in een tof getekende cartoonstijl. Het verhaal gaat over een legendarische verborgen steen die gezocht wordt door vier helden. Dit zijn Hero, Jazz, Aros en Baby. Alle vier zijn ze heel anders. En zodra je de game opstart, neem je één van deze knotsgekke karakters onder de knoppen.
Je kan de 2D beat ‘em up game, die in totaal 8 levels bevat, alleen spelen, maar ook samen met iemand anders. Er is co-op-ondersteuning voor vier spelers. En dat is tof en lekker chaotisch! Wel ontdekten we een paar kleine minpunten aan deze co-op. Zodra je een avontuur alleen opstart, is het niet mogelijk om daarna verder te gaan samen met iemand anders. Dus stel dat je twee stages voltooid hebt, de hulp wilt inschakelen van een vriend of vriendin bij de derde stage, zul je de gehele game opnieuw moeten starten. Ook is er tijdens het spelen geen drop in of out co-op. Bedenk dus goed van te voren hoe je de game wilt spelen en vooral met wie.
jitsu squad 4f1672400255

Boordevol verwijzingen en toffe moves

Als je dat eenmaal bepaald hebt, is het hartstikke leuk en druipt de gameliefde van deze game. Niet iedereen zal het zien, maar de gamers die al wat langer op deze aarde rondlopen zullen aan de lopende band verwijzingen aantreffen naar andere games. Zo doet één power-up op een gegeven moment een Hadouken a la Street Fighter, is er een level aanwezig waarbij een je op de achtergrond allemaal demonen ziet zoals in DOOM, loop je door een arcadehal en een van de speciale moves is een schietende rups, zoals Centipede. We kunnen nog wel even doorgaan, want de verwijzingen zijn niet normaal. Niet normaal leuk!
Mensen die al al dit soort games niet kennen of gespeeld hebben, hebben evengoed goud in handen met Jitsu Squad. De levels zijn divers en het is vermakelijk om samen erop los te knokken in diverse levels. De aanvallen van de poppetjes zijn in het begin vrij basic, maar naarmate je verder komt, speel je steeds meer moves vrij en daardoor slaat de verveling nooit toe. Daarnaast heeft ieder personage een superkracht en die van Baby is geweldig. Zodra haar balkje vol zit en je de superpower activeert komt er een groot scherm en kan je vijanden tijdelijk heel snel kapotschieten (met Centipede) via een cursor zoals je die kent uit on-rails shooters. Fantastisch!
Ook de eindbazen per level zijn om van te genieten en stuk voor stuk anders. Enkel de eindbaas had misschien een tikkeltje moeilijker gekund en ook de game zelf wat gebalanceerder. Kijk niet vreemd op als je ergens halverwege misschien een eindbaas eens opnieuw moet doen omdat jullie levens op zijn, terwijl je één of twee levels later er lachend langs komt. Gelukkig zit het met de checkpoints dan wel weer goed. Hoewel je niet veel levens hebt en elkaar tussendoor niet kunt reviven, begin je wel bij een eindbaas opnieuw als jullie beiden doodgaan en hoef je dus niet een heel level opnieuw te spelen. Jitsu Squad is daarmee totaal niet frustrerend wat het alleen nog maar leuker maakt om te spelen!
jitsu squad 3f1672400232

Jitsu Squad Review - Toffe en vrolijke beat 'em up!

De prijs is ook niet verkeerd. Drie tientjes en je hebt de game via de eShop al in huis voor de Switch. Al kun je de game zo’n beetje op ieder platform spelen. Ook op de PlayStation 5 en Xbox Series S/X ziet deze beat ‘em up er uitstekend uit. Het moge duidelijk zijn, zo aan het einde van dit jaar is dit stiekem een verborgen pareltje. Zoek jij een leuke co-op titel of gewoon een lekkere vrolijke beat ‘em up? Dan kun je met een gerust hart Jitsu Squad aanschaffen!