Jason Bourne Review - Damon en Greengrass doen het opnieuw

vrijdag, 29 juli 2016 om 11:37
Het is inmiddels negen jaar geleden toen de laatste Bourne film met hoofdrolspeler Matt Damon in de bioscopen draaide. Want ondanks het grote succes die de trilogie behaalde vonden zowel regisseur als acteur het wel welletjes. Toch keren ze deze week terug op het witte doek. En of dat goed uitpakt lees je hier in de Jason Bourne review!
The Bourne Ultimatum in 2007 bleek het juweeltje van de trilogie. Toch was regisseur Paul Greengrass er klaar mee. Zijn doel was namelijk de geplande trilogie succesvol afmaken dat is hem meer dan gelukt. Ook Damon zag geen potentie om terug te keren zonder zijn vertrouwde regisseur en het ‘Bourne-loze tijdperk’ brak aan. Scripschrijver Tony Gilroy dacht daar anders over en besloot daarom een nieuwe cast en crew op te trommelen.
Ondanks het feit dat Jeremy Renner aka Hawkeye (Marvel) werd gekozen als nieuwe hoofdrolspeler werd The Bourne Legacy niet zo’n groot succes als zijn voorgangers. Wel goed genoeg, want er is er inmiddels een sequel aangekondigd, alleen staat deze al een geringe tijd op onhold door de comeback van Damon en Greengrass. Want dat is waar het publiek warm voor schijnt te lopen. Of Renner überhaupt nog een vervolg gaat krijgen, blijft daardoor een groot raadsel, maar tot die tijd smullen wij gewoon van Matt Damon!
Matt Damon kroop in de huid van Bourne op 29-jarige leeftijd dus de inmiddels 45-jarig acteur moest hard werken om weer terug te keren als geloofwaardig rennende ex-agent. Gelukkig had hij niet zoveel tekst om op te focussen, want Bourne is net als in de voorgaande delen een man van weinig woorden. Maar de mimiek en houding die deze rol vergt is een goed staaltje acteerwerk. Mocht je nu even niet meer weten waar de vorige delen over gaan lees dan snel de recap!

Een wazig verleden

Inmiddels weten we zijn echte naam en ondanks de lange afwezigheid nemen de makers ons weer mee in de reis naar de waarheid achter Bourne’s verleden. Wanneer Bourne’s bondgenoot Nicky Parsons (Julia Stiles) informatie ontdekt over zijn vader en CIA Directeur Robert Dewey (Tommy Lee Jones) hier lucht van krijgt begint het heuse kat en muis spelletje opnieuw. Bourne zoekt naar antwoorden terwijl Dewey er alles aan doet deze niet in de verkeerde handen te laten vallen.
Samen met ambitieuze Heather Lee (Alicia Vikander) wordt er een nieuwe operatie gestart om Jason Bourne koste wat het kost te vinden en binnen te halen. Maar niet iedereen zit op de terugkomst van Bourne te wachten en huurling (Vincent Cassel) doet er dan ook alles aan om dit te voorkomen. Zelfs als dit betekent: doden.

Nostalgie

Bourne is en zal altijd Matt Damons’ grootste hit blijven. Menig publiek gaat dan ook smullen bij het herkenbare personage, want ondanks de wat verouderede leeftijd is hij nog steeds een patriot in hart en nieren. Toen Damon begon aan het Bourne-avontuur werd hem op gedragen te lopen als een boxer. Nu, 14 jaar later, geeft hij hetzelfde gehavende karakter weer met het al te herkenbare loopje.
Zijn volharding en koelheid is opnieuw een grote karaktereigenschap en ook het vechten is hij niet verleerd. Ondanks het feit dat zijn identiteit inmiddels al een tijd bovenwater is smullen we toch naar antwoorden, net als hij. En dit alles maakt het een interessante plot met vele wendingen.

Kers op de taart

Het is fijn om zoveel nostalgische dingen voorbij te zien komen. Maar de kers op de taart is vooral dat nog steeds geen fles, pen of pot veilig is in de buurt van Bourne. Keer op keer weet hij ternauwernood uit situaties te ontsnappen met niet meer dan wat basic spullen en zijn vecht skills. Want Jason Bourne en het constant gebruiken van een pistool past nog steeds niet in het plaatje van regisseur Greengrass.
De rauwe en vluchtige shots met harde cuts en een de uit de pols geschoten camerasfeer, gevolgd door wat langer materiaal, weet de beleving goed vast te leggen. Het lijkt dan ook al snel alsof je in dezelfde kamer bevindt als waar alles afspeelt. Het maakt het lekker chaotisch en dat hoort ook wel een beetje bij het hele concept. Wanneer je niet van zulke beelden houdt is het dan ook niet onwaarschijnlijk dat je snel zult afhaken.

Niet optimaal benut

Hoewel de franchise ooit begon met wat minder grote namen is de cast inmiddels een heuse sterrenlijst. Zo krijgt Oscarwinnaars Alicia Vikander het grootste script en ook Tommy Lee Jones is aanwezig. Jammer is wel dat de skills van Vikander niet optimaal benut worden waardoor ze soms wat saai, emotieloos en ongeïnteresseerd over komt. Ben je een fan van Lee Jones zit je goed, want meer dan dat voegt hij ook niet aan dit totaal plaatje toe.
Daarentegen was Vincent Kessel een aangename verrassing die zijn rol uitermate serieus nam. Hij vertolkt de ultieme bad guy met veel geschiedenis. Helaas krijg je maar een topje van de ijsberg te weten, terwijl het geen verkeerde zet was geweest dit wat meer uit te lichten. Maar goed, de film gaat natuurlijk over Bourne en niet over Kessel.

Sterren duo doen het opnieuw

Jason Bourne zal je niet teleurstellen wanneer je van actie houdt. Als kijker zit je vanaf moment één al op het puntje van je stoel en er zijn achtervolgingen genoeg. Soms iets te veel want een ruim 10 minuten durende auto achtervolging had ook best vervangen kunnen worden door een groter gevecht met wat potten en pannen. Zoals het publiek Bourne graag ziet.
Ondanks het wat matige acteerwerk van de bekende sterren doen sterren duo Matt Damon en Paul Greengrass het opnieuw. Jason Bourne overtreft dan wellicht niet het succes van zijn voorgangers, maar komt wel zeer dicht in de buurt. De rauwe shots en het typerende karakter brengen ons terug naar het verleden en dit gaat gepaard met een fris concept dat aansluit bij het tijdperk van nu. Het maakt je blij en toch voelt het alsof er nog meer aankomt. Maar dat is misschien wel hét succes van deze hele franchise.