The Elder Scrolls Legends Preview - Meer dan een Hearthstone-kloon?

Preview
vrijdag, 29 juli 2016 om 16:17
xgn google image
Trading Card Games zijn het nieuwste populaire genre in de gamingwereld. Magic The Gathering is populairder dan ooit en Hearthstone is in zeer korte tijd een gigant geworden. Bethesda wil niet achterblijven en komt met TES Legends, maar of het zich weet te onderscheiden van de rest kun je lezen in onze The Elder Scrolls Legends Preview.
Laten we maar meteen met de deur in huis vallen en de grote vraag beantwoorden: ja, The Elder Scrolls Legends speelt flink leentjebuur met Hearthstone en in het verlengde daarvan Magic The Gathering. Wie bekend is met de Trading Card Game van Blizzard kan moeiteloos overstappen op The Elder Scrolls Legends en na één potje is de basis duidelijk. Maar dat hoeft niet per se een minpunt te zijn, want wie onderhand moe is geworden van Hearthstone kan gelijk met Legends beginnen.
The Elder Scrolls Legends Preview

Een bekende basis

De basis van The Elder Scrolls Legends is heel simpel. In elk potje moet je je tegenstander van dertig naar nul levenspunten zien te krijgen en dat doe je door middel van kaarten die in je deck zitten. Het deck kan je helemaal zelf maken en bestaat uit minimaal vijftig kaarten, hoewel je naar hartenlust er meer in kan stoppen, maar dan gaat uiteraard wel de consistentie van jouw deck achteruit.
Kaarten speel je door middel van Magicka, waarbij elke speler op één Magicka begint, en die elke beurt eentje omhoog gaat, tenzij bepaalde kaarten daar invloed op hebben. Hoe verder het potje vordert, des te groter de monsters zullen worden die je kan spelen en hoe sterker de spreuken zijn die je kan afvuren. Daarnaast zijn er ook kaarten als wapens, passieve effecten en support-kaarten om jou naar de overwinning te helpen.
The Elder Scrolls Legends Preview

Twee helften, één doel

Het veld van The Elder Scrolls Legends is alleen net iets anders dan je misschien gewend bent uit Hearthstone en kan een grote invloed hebben op het verloop van het potje. Het speelveld bestaat namelijk niet uit één groot vlak, maar twee kleinere helften die worden gezien als twee aparte speelvelden. Val je bijvoorbeeld aan met een monster dat je hebt liggen op de linkerhelft, dan kan je ervoor kiezen om de tegenstander aan te vallen of de monsters van de tegenstanders die op de linkerhelft liggen, maar niet op de rechterhelft. Daarentegen is het wel mogelijk als een monster een Summon-effect heeft – ook wel bekend als Battlecry voor HS-spelers -, om monsters op de andere helft te beïnvloeden.
Naast het feit dat beide helften van elkaar zijn gescheiden, kunnen ze ook speciale eigenschappen hebben. Zo zijn wij al vrij vaak de Shadow Lane tegengekomen in een potje, dat ervoor zorgt dat elke creature die op die helft wordt gespeeld de eerst volgende beurt niet geraakt kan worden door de monsters van de tegenstander. Een ander effect is bijvoorbeeld dat er elke beurt een willekeurige creature van helft kan wisselen, maar het kan ook voorkomen dat één of beide helften helemaal geen speciale eigenschappen hebben. Daarom is het ook niet heel handig om een deck te bouwen rondom een speciale eigenschap, want je weet nooit wat je gaat krijgen in een potje.
The Elder Scrolls Legends Preview

Hopen op het beste met het Rune-systeem

Eén element waar Hearthstone moeite heeft om mee om te gaan, en waardoor het zoveel verschilt van Magic The Gathering, is het feit dat je in de game van Blizzard niet kan reageren op de andere speler als het niet jouw beurt is, behalve door middel van statische Secrets. Terwijl je bijvoorbeeld bij Magic met verschillende kaarten kan reageren op de acties van je tegenstander. Bethesda heeft geprobeerd hier een middenweg tussen te vinden en is uitgekomen bij het Rune-systeem, wat simpel en ingenieus werkt.
Elke speler heeft rondom zijn levensbalk vijf Runes staan en elke keer als je vijf levens verliest, dan breekt de corresponderende Rune. Elke keer als er een Rune breekt, mag het slachtoffer een kaart trekken en in zijn hand stoppen, maar als er Prophecy op de kaart staat, dan mag deze gelijk gespeeld worden zonder de Magicka-kosten te betalen. Stel een tegenstander valt jouw aan en breekt daarmee een Rune, waardoor jij een Prophecy-kaart trekt waarmee je vijf schade kan doen en een groot monster kan doden, dan kan je daarmee een snelle dood voorkomen. Als aanvallende speler moet je daarom ook goed nadenken over de volgorde van aanvallen als je weet dat je een Rune gaat breken.
Het is een vrij simpel systeem dat je snel doorhebt, maar het zorgt voor verrassend veel diepgang. Zo zijn er bijvoorbeeld ook monsters die sterker worden naarmate je meer Runes van de tegenstander hebt gebroken. Bovendien is het systeem ook makkelijker te balanceren dan de Secrets van Hearthstone, die of veels te sterk zijn of veels te zwak.
The Elder Scrolls Legends Preview

Keuzes maken in de Story-modus

Om alle mechanieken en kaarten goed te leren, heeft Bethesda ook een Story-modus toegevoegd, die een stuk uitgebreider is dan we in eerste instantie hadden gedacht. Het begint nog vrij klein met een onstapping van een cult, maar gaat als vrij snel over op een groter complot en onderweg kom je constant gevaren tegen die overwonnen moeten worden.
Daarnaast moet je soms ook keuzes maken, die invloed hebben op welke kaart je aan je collectie mag toevoegen of hoe een kaart evolueert. Dat lees je goed, sommige kaarten lijken vrij zwak, maar kunnen juist levelen naar een veel sterkere kaart. Het is daarom ook handig om de Story-modus te spelen, voordat je het online gedeelte induikt, zodat je genoeg kaarten hebt verzameld om een competitief deck te maken.
The Elder Scrolls Legends Preview

The Elder Scrolls Legends Preview – Hearthstone-kloon met een eigen smoel

We hebben het in deze The Elders Scrolls Legends Preview vaak gehad over Hearthstone en daar kunnen we eerlijk gezegd ook niet omheen. Bethesda heeft simpelweg enorm veel invloeden uit die titel gehaald, van het hele basisprincipe tot de mechanieken op monsters aan toe, alleen met een andere naam.
Toch heeft The Elder Scrolls Legends ons weten te verrassen met de kleine, maar belangrijke toevoegingen die ze hebben gedaan, zoals de grotere en daardoor meer diverse decks, het veld wat in twee stukken is gehakt en de speciale eigenschappen, de Story-modus en het Rune-systeem. Elk potje moesten we daardoor een stuk meer nadenken dan bij het gemiddelde potje Hearthstone, dus wat ons betreft heeft Legends zeker een kans om een bestaan op te bouwen naast de concurrentie.

Populair Nieuws