James Bond 007: Blood Stone Review

Review
zaterdag, 27 november 2010 om 16:00
xgn google image
James Bond mag dit jaar twee keer erop uit om de gevaarlijkste missies ter wereld als geheim agent uit te voeren. De Wii game GoldenEye 007 bespraken we vorige week al, deze week is het de beurt aan James Bond 007: Blood Stone.
In Blood Stone krijgen we te maken met een op zichzelf staand verhaal. Dit komt doordat er momenteel simpelweg geen James Bond film in de bioscopen draait. Hierdoor hoeft ontwikkelaar Bizarre Creations, onder andere bekend van de Project Gotham Racing franchise, zich niet te houden aan bestaand materiaal en kan de ontwikkelaar er lustig op los gaan wat dat betreft.
In Blood Stone ga je op zoek naar de vermiste professor Malcolm Tedworth, gespecialiseerd in biologische wapens. Jij als James Bond bent de professor op het spoor wanneer de beste man plotseling neergeschoten wordt. Vanaf hier ontrafelt zich een internationaal complot dat jou de hele wereld over brengt.
Typisch James Bond
Al snel merk je met een typisch James Bond verhaal te maken te hebben. Van M, de bekende baas van James Bond, krijg je de opdrachten. Vervolgens reis je naar alle uithoeken van de wereld. Daar staan hordes aan vijanden die uiteraard iets beschermen. Iets wat jij in de meeste gevallen onschadelijk moet maken. Hierna stap je in een snelle bolide en kom je aan bij de volgende horde vijanden, en ga zo maar door. Dit klinkt saai, maar dat is het zeker niet.
Laat je niet zien
Eenmaal aangekomen op de plek des onheils begin je met het besluipen van de vijanden. Sluipen en dekking zoeken zijn essentieel in deze game en werkt prima. Door jezelf zo min mogelijk te laten zien, weten vijanden niet precies waar je zit. Bij een schot kijken ze alle kanten op om jou op te sporen, terwijl de vijanden in andere games op zo'n moment precies weten waar jij zit. Als een vijand jou toch op het spoor is, hoef je niet gelijk een groot vuurgevecht te beginnen. Even schuilen en de beste man tegen de grond werken wanneer hij in de buurt komt is een betere optie.
Je kunt de tegenstander dan vastpakken en stilletjes vermoorden. Dit gaat niet steeds op dezelfde manier, want er zijn behoorlijk wat verschillende scènes hiervoor gemaakt. Met elke vermoorde vijand die je op deze wijze een kopje kleiner maakt licht er in de Focus Aim meter een bolletje op, tot een maximum van drie. Vooral in benarde situaties is dit erg handig. Met een druk op de knop activeer je de Focus actie, waarmee je maximaal drie vijanden in slow motion met elk één kogel, vaak in het hoofd, af kan schieten.
Snelle achtervolgingsraces
Maar het is niet alleen sluipen, dekking zoeken en schieten. Je moet ook geregeld het stuur van een razendsnelle bolide of een speedboot vastpakken. Dit zorgt voor een leuke afwisseling, aangezien je hier iets totaal anders doet dan wanneer je vijanden aan het vermoorden bent.
Elke race is een achtervolging op een slechterik, waar je goed bij in de buurt moet blijven. Dwaal je teveel af, dan is het game over en moet je opnieuw beginnen bij het laatste checkpoint. In deze achtervolgingen zit aardig wat actie verwerkt, waarmee de spanning er goed in blijft.
Hypermoderne gadget
James Bond zou James Bond natuurlijk niet zijn zonder zijn hypermoderne gadget. Deze komt dan ook in de game voor. Bizarre Creations heeft ervoor gekozen om zo min mogelijk poespas op het scherm te hebben. Zo is er geen radar in beeld en zien we niet duidelijk welke kant we op moeten gaan.
Met behulp van een mobiele telefoon is deze informatie wel te zien, maar het is geen hypermoderne gadget als het niet méér kan. Met een druk op de knop worden onder andere de vijanden, wapens, interessante objecten en de kant waar je heen moet, belicht. Dit is natuurlijk handig, maar doordat de vijanden op je telefoon worden aangegeven, wordt het spel soms wel erg makkelijk.
Visueel niet verbijsterend
Om de vaart in de game te houden zijn de laadtijden tot het minimum teruggebracht. Dit wordt gedaan door alles in te laden tijdens de cutscenes. Tijdens en na missies zijn er altijd wel filmpjes te zien die de laadtijden verhullen. Deze filmpjes variëren sterk in kwaliteit. De ene keer ziet het er behoorlijk goed uit, terwijl het de andere keer niet goed afgewerkt is.
Tijdens de gameplay is het visueel ook niet van een hoog niveau. Met name de personages mochten een veel betere gezichtsuitdrukking hebben. Het heeft nu een beetje weg van de paspoppen in kledingwinkels en dat is natuurlijk nooit positief. De animaties bij het vastpakken en het vermoorden van vijanden zien er dan wel weer goed uit.
Daarnaast knallen de explosies bijna letterlijk uit je scherm, alsof je naar een echte Bond film zit te kijken. Het geluid is eveneens prima in orde. De stemmen van Daniël Craig als James Bond, Judy Dench als M, en Joss Stone als Nicole Hunter trekken je de Bond wereld in.
Eenvoudige multiplayer
Na de singleplayer van circa zeven uur kun je jouw skills met het pistool laten zien in de multiplayer. Echt uitgebreid is deze multiplayer niet, in slechts drie modi moet je het opnemen tegen de rest van de wereld. Met vermoorden van mensen en het behalen van doelen krijg je punten, waar je vervolgens weer betere wapens mee kunt kopen. Een leuke extra, maar niet eentje die veel gespeeld zal worden. Blood Stone kan op dit gebied niet concurreren met de populaire multiplayer games van dit moment.
Geslaagde Bond game
Met veel geschiet, het racen in snelle bolides en het achtervolgen van slechteriken waan je jezelf in deze game als een echte James Bond. Door de afwisseling blijft de spanning er behoorlijk inzitten. Met een circa zeven uur durend spektakel in de singleplayer en enkele multiplayer opties heb je behoorlijk wat plezier met deze game. Een geslaagde Bond game, maar er had nog wel wat meer in gezeten.
Cijfer: 7