Kinect Sports Review

vrijdag, 26 november 2010 om 18:30
Bloed, zweet en tranen. Hoewel je bij Kinect Sports niet snel gewond zult raken, is het wel normaal dat je na een tijdje enorm gaat zweten. Rare laat ons lekker sporten voor de televisie, maar werkt het allemaal goed én is het wel leuk?
Kinect heeft met games als Dance Central en Kinectimals een erg goede start gehad. Het lijkt erop dat de gamesindustrie de motion controls inmiddels hebben omarmd, ze zijn namelijk in de huiskamer niet meer weg te denken. Kinect Sports lijkt in eerste instantie op Wii Sports, maar weet zich te onderscheiden doordat je het spel zonder controller moet spelen. Het is nog maar de vraag of dat wel zo soepel gaat, maar de eerste indrukken zijn vooralsnog positief.
Kinect Sports Screenshot 159013 Kinect Sports Screenshot 159006 Kinect Sports Screenshot 159010
All hail the king
Wat bij Kinect Sports meteen opvalt, is dat het erg gebruiksvriendelijk is. De menu’s zijn prima weergegeven en overzichtelijk, en bij het opstarten van een spel krijg je een tutorial waar haarfijn wordt uitgelegd wat je precies moet doen. Voor de beginnende én de ervaren gamer is dat zeer prettig. Na het opstarten van het spel heb je ook in de gaten dat je hier als koning wordt behandeld. Je staat namelijk met je eigen Avatar in een stadion vol met toeschouwers. Als een soort koning kun je de toeschouwers laten juichen door je beide armen omhoog te gooien. Ook kun je ze de wave laten doen door met je arm van links naar rechts te wijzen. Het is zeker nutteloos, maar wat kun je toch blij worden van een leuk begin.

Nadat je je helemaal vereerd voelt na het gejuich van de toeschouwers, kom je in een menu terecht waar je de keuze krijgt uit de party play, hoofdevenement en minigames. Het hoofdevenement kun je in je eentje spelen, bij de andere twee moet je met meerdere personen spelen. Nadat je het hoofdevenement hebt uitgekozen kun je kiezen uit zes sporten: voetbal, beachvolleybal, atletiek, tafeltennis, boksen en bowlen. Deze sporten zijn vervolgens weer verdeeld in vier moeilijkheidsgraden waarbij de hoogste moeilijkheidsgraad écht moeilijk is. Bij games als Wii Sports wordt het na een tijdje erg makkelijk omdat je het spel snel doorhebt, maar bij Kinect Sports zal je dat zeker niet lukken. Hier moet je écht je best bij doen.
Kinect Sports Screenshot 159012 Kinect Sports Screenshot 159016 Kinect Sports Screenshot 152559
Zweten tot je er bij neervalt
En juist doordat je je best moet doen, zul je lekker gaan zweten. Vooral bij atletiek zul je je kapot sporten, aangezien je daar moet sprinten, hordelopen, discuswerpen, speerwerpen en verspringen. Dit onderdeel is zeker de leukste omdat het altijd uitdagend blijft. Niets is leuker dan keihard voor de televisie gaan rennen. Het tovert zelfs een glimlach op je gezicht. De vraag is of je van elke sport in Kinect Sports blij wordt. Dat is wel het geval bij beachvolleybal, tafeltennis en boksen. Het doel bij deze sporten is, net als bij atletiek, simpel: gewoon doen zoals je in het echt zal doen. Hoewel je zelf niet hoeft te lopen – dat doet de computer voor je – moet je uiteraard wel respectievelijk springen, zwiepen en slaan.

Maar dan blijven er nog wel twee sporten over die niet zo heel erg goed uit de verf komen. Het bowlen is helaas te simpel, waardoor het niet echt uitdagend is. Daar komt ook nog bij dat je tegenstander de ene strike na de ander gooit. Vooral voor de voetbalfans is het teleurstellend dat het voetbalgedeelte niet echt goed is uitgewerkt en heel simpel is. Zo kun je alleen keepen, de bal passen en schieten op doel. Ook kun je de bal blokken, maar dat was het wel. Natuurlijk is dat wel begrijpelijk voor een Kinect game, maar Rare had dit toch op een andere manier moeten doen. Het schieten gaat niet echt soepel, doordat je vier van de vijf keren een lobje over de keeper probeert te maken terwijl je keihard wilde schieten. Desondanks zie je wel dat het voetbalgedeelte in Kinect Sports potentie heeft, en zeker beter uitgewerkt kan worden in toekomstige games.
Kinect Sports Screenshot 150419 Kinect Sports Screenshot 150418 Kinect Sports Screenshot 150421
Met je vrienden Kinect Sports spelen
Gelukkig kan de multiplayer modus je teleurstelling van het matig uitgewerkte voetbal gedeelte in Kinect Sports verminderen. Deze is namelijk erg goed gedaan, omdat Rare zijn best heeft gedaan om niet te veel te veranderen. Zo kun je gewoon het hoofdevenement zonder enige extra fratsels met anderen doen, maar mocht je meer willen, dan zijn er nog twee andere modi. Met de party play moet je twee teams vormen en daarna bij de vele sportonderdelen het beste resultaat zien te halen.
Dit zorgt voor veel hilarische momenten met je vrienden, omdat het soms erg spannend kan worden. Net als bij de minigames, waarbij je verschillende opdrachten moet uitvoeren. Zo moet je bijvoorbeeld bij het tafeltennissen zoveel mogelijk ballen achter elkaar slaan in dertig seconden tijd. Hoewel deze modus niet zo geweldig is als de andere twee modi, is het af en toe wel leuk om met je vrienden te spelen.
Vrolijk sfeertje
Wat Kinect Sports voor alle leeftijden zo aangenaam maakt is met name de sfeer die Rare heeft gecreëerd. De omgevingen zijn zeer kleurrijk vormgegeven en de muziekdeuntjes zijn prettig om naar te luisteren. Ook de volle stadions maken van het spel een leuk sportspel die je humeur nooit zal aantasten. Het feit dat je je eigen avatar kunt gebruiken is ook een groot voordeel, want wie wil nou niet met zijn ‘pimpzonnebril’ lekker gaan voetballen?
Sporten is goed en leuk
Door de vele pluspunten die Kinect Sports heeft is het spel zeker een aanrader geworden. De onderdelen zijn – op het voetballen en bowlen na – erg leuk om te spelen en het is niet ondenkbaar dat je het spel over een jaar nog altijd met je vrienden zult spelen. Zolang Rare niet snel met een tweede deel komt, zal Kinect Sports keer op keer uit de kast worden gehaald voor de multiplayer. Kopen die hap!