IronFall Invasion Review - Minder diepgang dan een pierenbadje

Review
donderdag, 19 februari 2015 om 16:50
xgn google image
Bam! Boem! Pieuw pieuw pieuw! Niemand in leven laten! Dat is pas een vette game. Er is een schrijnend tekort aan third-person shooters op de Nintendo 3DS. Weet IronFall onze gewelddadige dorst naar bloed te stillen? Lees het in de IronFall Invasion Review!
Hoeveel third-person shooters zijn er nou eigenlijk uitgekomen voor de Nintendo 3DS? Helemaal geen, dus ontwikkelaar VD-DEV maakt een moedige keuze met de allereerste. De game was een verrassende nieuwe onthulling bij de laatste Nintendo Direct en werd door gamers al snel ‘Gears of War Lite’ genoemd.
Vergelijken met Gears of War? Mag dat? Is IronFall Invasion een gift van de oudheid, een zegen van de mythische hemelse third person shooter-goden?
IronFall Invasion Review

Schaapjes tellen

Wanneer je IronFall Invasion speelt kan je het beste een dekentje en een kussen erbij pakken, want de game is ontzettend saai. Te beginnen met de graphics. IronFall lijkt meer op een spelletje voor de iPhone dan een volwaardige 3DS game. De creativiteit is ver te zoeken. Alle levels zijn bruin, donkergrijs en ongeïnspireerd en slaapverwekkend om naar te kijken.
Dit zou nog niet eens zo erg zijn als het spel een boeiend verhaal had, maar helaas slaat IronFall ook hier de plank mis. Alien-robot gekke gasten, genaamd Dyxides, vallen de aarde aan en… that’s it. Er is gewoon geen verhaal en de weinig pogingen die de game doet om het spel een verhaal te geven,werken simpelweg niet.
Het feit dat de voice-acting in IronFall Invasion van Resident Evil 1 niveau is helpt de game ook niet echt. Epische woorden worden zonder enig enthousiasme gebracht. We scheten onszelf regelmatig in de broek van het lachen...
IronFall Invasion Review

Het illustere tweede pookje

Maar goed, een slecht verhaal is maar één ding. Heeft IronFall misschien leuke gameplay om de pijn te verzachten? In principe wel. IronFall invasion maakt gebruik van het pookje op de New Nintendo 3DS om te richten, wat verrassend goed én natuurlijk aanvoelt.
Ook richten, herladen, sprinten en het switchen van je wapens voelt goed geïmplementeerd aan op de New Nintendo 3DS. Helaas moeten gamers met een ‘oude’ 3DS richten met de stylus, wat ongeveer net zo goed werkt als het afvegen van je kont met een stuk schuurpapier. Niet aan te raden voor gamers met een ouder model 3DS dus. Eigenlijk is deze game aan niemand aan te raden (haha).
IronFall Invasion Review

Goed voor het milieu

Ook het leveldesign is slaapverwekkend. In het eerste level baan je een weg door een Indonesisch hotel, waarna je er weer uit moet komen. In het tweede level schiet je alles wat los en vast zit in een ondergrondse basis, maar wanneer er een deur niet openkan maak je verbinding met een collega. Voor dat je het weet speel je weer exact hetzelfde gerecyclede hotel level nóg een keer met een totaal nutteloos personage.
Dit personage speel je een aantal andere keren en heeft in tegenstelling tot de hoofdpersoon maar één waardeloos pistooltje. Verder speelt dit personage precies hetzelfde en heeft geen aparte skills wat het switchen naar haar totaal niets laat toevoegen aan de game.
Daarnaast zijn er ook geen gigantische explosies of andere coole momenten in de campaign, waardoor je het na het spelen al bijna weer vergeten bent. Een pluspunt zijn de puzzels die her- en der door de levels heen gestrooid zijn. Hier is de creativiteit te vinden die IronFall Invasion zo hard nodig had.
IronFall Invasion Review

Licht in de duisternis

Nadat je de korte campagin gespeeld hebt is het tijd om je epische skills te laten zien in de online modus. Online komt IronFall een stuk beter uit de verf, maar laat nog steeds heel veel te wensen over. Elkaar online overhoop knallen (tot acht spelers) is leuk, maar het mist afwisseling.
Naast de standaard Deathmatch en Team Deathmatch modi is er online verder weinig te beleven. Geen Capture the Flag, Domination of Kill Confirmed-achtige modi om het geheel af te wisselen.
In IronFall Invasion kan je online ook credits winnen door deze te gokken op matches. Een leuk idee, maar compleet nutteloos als je realiseert dat je helemaal niks met deze credits kunt kopen. Het is dus niet mogelijk om wapens te upgraden of perks te kopen. Zelfs oppervlakkige kostuumpjes zijn niet vrij te spelen, wat ons tot de conclusie laat komen: Wat is het nut van de credits?
IronFall Invasion Review

IronFall Invasion Review – Een gemiste kans

Toen IronFall Invasion bij de afgelopen Nintendo Direct werd aangekondigd hadden we hier bij XGN aardig hoge verwachtingen van deze titel. Jammer genoeg weet IronFall de leegte van third person shooters op de Nintendo 3DS niet te vullen.
Met een saaie campaign modus, smartphone-graphics en amateuristisch slechte voice acting is IronFall Invasion niet de moeite waard. Er is wat plezier te beleven in de multiplayer modus, maar uiteindelijk heeft de game evenveel diepgang als het gemiddelde pierenbadje. Ironfall Invasion is gewoon een gemiste kans.
Cijfer: 4.5