Iron Front: Liberation 1944 Review

zaterdag, 16 juni 2012 om 13:17
Het is 1944 en een Sovjet-soldaat wandelt over de weide in Zuid-Polen. Om hem heen klinken ronkende legerauto’s en de stemmen van zijn collega’s, de mensen die precies dezelfde oorlog meemaken als hij. Hoe gaat hij dit volhouden?
Het moge duidelijk zijn, in Iron Front: Liberation 1944 draait het niet om het plukken van het mooiste bosje bloemen op de Poolse heide. De Tweede Wereldoorlog is in volle gang en deze game speelt precies op het moment dat het Rode Leger en de Wehrmacht elkaar met bruut geschut te lijf gaan.
In deze tactische shooter kun je zowel Duitse als Russische singleplayer campagnes kiezen. De Duitsers proberen de Russen zoveel mogelijk af te remmen, terwijl de Russen het harder aanpakken en de Duitse barricades afbreken. Door tactisch te spelen, veel te schieten en diverse voertuigen te gebruiken moet je het winnen van de tegenstanders.
In het begin word je voor het legermannenleven klaargestoomd door een spoedcursus schieten en met voertuigen omgaan. Al gauw komt daar de strategie bij kijken, waarbij je op grote mappen in de enorme spelwereld op verkenning gaat. Aan de ene kant kun je ervoor kiezen manschappen aan te sturen, maar de game is vooral veel lopen en sluipen. Het is geen game waarin je verzuipt in de actie, maar waarin je - net als in echte oorlog - goed moet schuilen, richten en schieten om te overleven. Daarnaast zijn er tankgevechten en luchtgevechten met vliegtuigen in de game verweven.
Sprechen Sie Deutsch?
Er wordt voortdurend Duits of Russisch gesproken in de game, maar de taal is in te stellen op Engels, zodat je niet hele gesprekken in het Duits of Russisch (met Engelse ondertiteling) hoeft aan te horen. Deze talen zijn niet bepaald 'easy listening', dus de Engelse taaloptie is welkom. Regelmatig hoor je verhalen namelijk opnieuw omdat de game niet vaak wordt opgeslagen. Als je aan het begin tijdens de les granaatgooien per ongeluk nog met het pinnetje en de granaat in je handen staat als de granaat al afgaat, dan moet je het hele vooraf vertelde verhaal weer opnieuw bekijken en beluisteren. Het is zelden mogelijk om deze stukken over te slaan en bovendien kan er maar één keer opgeslagen worden.
Die savegame kan echter niet altijd opgeroepen worden, dus het komt regelmatig voor dat je stukken opnieuw moet spelen. Dat zit niet zo goed in elkaar in deze game, want naast hele verhalen die opnieuw aangehoord moeten worden, zijn er ook veel activiteiten die je moet herhalen zoals leren schieten met diverse wapens. Het was beter geweest als de voortgang meerdere malen opgeslagen en bovendien altijd geopend kon worden.
Updates
Voordat je het opslagprobleem überhaupt kunt ontdekken, moet je zeker een halfuur updates installeren. Updates mogen dan zeer belangrijk zijn om bugs uit de game te halen, maar ze lijken bij Iron Front: Liberation 1944 niet hun vruchten af te werpen. De game loopt regelmatig vast, begint te haperen of vreemde blokken te vertonen, waardoor het spel nu en dan onspeelbaar wordt.
Wat er ook haperig aan toe gaat, is het rennen. In de online multiplayer is het in bepaalde gamemodi belangrijk om van vlaggenmast naar vlaggenmast te rennen en dan wil je natuurlijk niet gezien worden. Van sprintjes trekken wordt het beeld echter zo hobbelig, dat je er zelf bijna niets meer van kan zien of zelfs een beetje misselijk wordt. Het is overigens nog wat rustig qua spelers in het multiplayergedeelte en je kunt er weinig Nederlanders vinden, waardoor de multiplayer lastig is. Je kunt niet makkelijk samenwerken als mensen slecht Engels spreken of zelfs alleen maar in hun eigen taal met anderen blijven communiceren.
Erg jammer, want juist op dit gebied had de game punten kunnen scoren. Er zijn diverse multiplayermodi te spelen, naast standaard shooteropties zoals Capture the Flag en Deathmatch. Zo is er Tanks Only waarin je in een tank kruipt om de anderen om te leggen. De laatste modus is Blitzkrieg, waarbij het ene team zijn landje beschermt terwijl het andere de aanval opzoekt. Er kan specifiek worden ingesteld hoeveel voertuigen en soldaten er mogen worden ingezet.
De velden, de legercollega’s en de voertuigen zien er niet slecht uit. De letters doen de game wat goedkoop lijken, maar er is duidelijk aandacht aan de omgeving besteed. Deze is niet heel gedetailleerd, maar een beetje vaag en grauw wat wel passend is bij het thema. Er wordt veel met tanks gevochten, waardoor de lucht er sowieso vaak grijs uitziet.
Stuka en pansterwagens
Die tanks maken de game een stuk aangenamer en zijn volgens de historie veel gebruikt in het gevecht tussen het Rode Leger en de Werhmacht en dat brengt veel sfeer in de game. Ze brengen daarnaast, samen met diverse andere voertuigen waaronder een Stuka en pantserwagen, een prettige afwisseling in een spel dat verder op schieten en strategie gericht is.
Iron Front: Liberation 1944 kent dus een singleplayer campagne en een multiplayer campagne. Daarnaast is het mogelijk om aparte missies te spelen in je eentje. Ook dat geeft leuke afwisseling in de game, maar er mist wel regelmatig uitleg. Althans, zodra je niet kunt doen wat de game voorschrijft, dan word je aan je lot overgelaten. Kom dus niet met een vliegtuigje in een rijtje bomen vast te zitten terwijl je volgens de opdracht al opgestegen had moeten zijn, want net als in een echte oorlog zijn je collega’s letterlijk en figuurlijk al gevlogen.
Het is tot slot mogelijk om je eigen missie samen te stellen en online te delen, maar het is aan te raden om dat pas te doen als je de hele game door bent gespeeld, zodat je goed begrijpt wat de bedoeling is. Iron Front: Liberation 1944 is namelijk een vrij ingewikkelde en bovenal tactische game waarin allerlei lettertoetsen op het toetsenbord worden gebruikt en bovendien landkaarten een belangrijk hulpstuk zijn.
Harde wereld
Iron Front: Liberation 1944 komt realistisch over. Er is veel aandacht besteed aan de wapens en voertuigen uit die tijd. Als je per ongeluk een Nazi-collega doodschiet in de Duitse campagne, dan kun je vervolgens zien hoe je collega’s op een rijtje staan en je doden. Een harde wereld dus. Het is erg jammer dat de game zoveel hapert en vastloopt maar ook duidelijk uitleg mist, want het is daardoor moeilijk om door te blijven spelen. Of de soldaat uit het intro het heeft overleefd, is niet duidelijk, want de singleplayer campagne goed afsluiten wordt bijna onmogelijk gemaakt.
Cijfer: 4