iPhone 12 Pro Max Review – Het paradepaardje

vrijdag, 13 november 2020 om 14:00
promax 1f1605196883
Dit jaar wordt de iPhone serie aangevoerd door paradepaardje iPhone 12 Pro Max. Het toestel is als het ware de Dusan Tadic van de iPhones en voert de serie aan. Maar leidt de Pro Max de serie naar succes of mist het toestel het doel? Je leest het in deze iPhone 12 Pro Max review!
Naast de iPhone 12 mini, iPhone 12, iPhone 12 Pro is er de iPhone 12 Pro Max. Het toestel belooft het maximale te geven van wat Apple dit jaar in huis heeft. Dat betekent prestaties waar je U tegen zegt door een goede samenwerking van technische hoogstandjes. Wij namen de proef op de som en gingen met het toestel aan de slag.

Wie mooi wil zijn, moet betalen

1159 euro. Dat is de instapprijs als je de top of the line iPhone 12 wil. Voor dat geld koop je een PlayStation 5 én een Xbox Series X en heb je nog geld over voor een paar games. Een toestel dat deze prijs heeft moet wel héél goed voor de dag komen. Dat is dan ook precies wat de iPhone 12 Pro Max doet. Het toestel is niet alleen de grootste de krachtigste iPhone 12, maar ook de mooiste.
De iPhone 12 Pro Max komt in de kleuren zilver, grafiet, goud en oceaanblauw. Het toestel van 160,8 x 7,1 mm is 7,4 mm dik en heeft wat weg van de iPhone 4 qua design en zijn glazen behuizing. In tegenstelling tot dat toestel is de achterkant van de Pro Max gemaakt van matglas. De zijkanten zijn stijlvol bekleed met chirurgisch staal, wat door zijn glans weer afsteekt tegen de achterkant. Hierdoor is het toestel zowel stijlvol als degelijk. Je kunt bijna in een juten zak aan komen lopen met de iPhone 12 Pro Max en er nog goed uitzien.
promax 3f1605197011

Een toestel met een eight-pack

Onder het Super Retina XDR-OLED display van 6,7 inch schuilt ook nog een hele berg kracht. Zodra je de iPhone 12 Pro Max aanslingert is het alsof Tadic zijn shirt omhoog doet en zijn eight-pack verschijnt. Door de A14 Bionic chip, die aan boord van de hele iPhone 12-serie is, werkt het toestel razendsnel. Apps starten snel op en lopen vervolgens heerlijk soepel over je scherm, hoe zwaar de app ook is.
Wij gingen onder andere met Apple Arcade aan de slag en speelden een aantal games op het toestel. Daarnaast bewerkten we een aantal foto’s en video’s op de smartphone met Clips en navigeerden we met Apple Maps een paar routes. Bij dit laatste merkten we dat de accu van de iPhone 12 Pro Max wel tegen een paar klappen kan. Aan het einde van de dag waarop we genavigeerd hadden en het toestel verder normaal gebruikten, was er nog ruim de helft van de accu over.
Als die accu dan leeg raakt kun je ervoor kiezen om deze bedraad op te laden via de Lightning aansluiting van de telefoon of via MagSafe op de achterkant. Het toestel ondersteunt snel laden dus is in een mum van tijd (ongeveer een half uur) weer voor de helft vol. Althans, mits je een 20W oplader hebt, want de adapter daarvoor zit niet in de doos.
img 0006f1605197286

Haarscherpe foto’s

Waar de iPhone 12 Pro Max pas echt uitblinkt boven de rest van de line-up, is op het gebied van de camera. Aan de achterkant van het vlaggenschip van Apple zit een drietal lenzen: een telelens, een groothoeklens en een ultragroothoeklens. Deze lenzen werken als een drieluik samen om je zo telkens de beste foto te geven. En dat doen ze ook echt. De sensor van de iPhone 12 Pro Max lenen is een stuk beter dan die van alle andere iPhones en het zoomen is verbeterd. Je kunt nu tot maximaal 5 keer optisch zoomen en vervolgens digitaal nog verder inzoomen. Opvallend is dat het toestel daarbij razendsnel het licht corrigeert en scherpstelt.
Wij gingen op pad om de camera van de iPhone 12 Pro Max te testen en merkten al snel dat dit heerlijk werkt. De meest magische omgevingen worden door de gevoelige plaat van de iPhone vastgelegd alsof het een koud kunstje is. De LiDAR-sensor in het toestel helpt hier enorm bij en mag toch wel de sterspeler van de iPhone 12 Pro Max camera genoemd worden.
promax foto1xf1605197061
promax foto5xf1605197069
promax foto10xf1605197080

Overdag én in de avond indrukwekkend

Hoe indrukwekkend de camera al bij daglicht is, des te indrukwekkender is deze als de avond valt en het licht ons voor een groot deel verlaat. Zodra je bij een concert staat of simpelweg in de avonduren een foto wil maken, moet je niet verbaast kijken als je daarna het beste kiekje van de groep hebt met dit toestel in je hand. Het is namelijk alsof het toestel op magische wijze vastlegt wat je ogen zien, zo nauwkeurig werkt de lens in de iPhone 12 Pro Max! Een klein punt van kritiek is dat je wel rekening moet houden met hele felle lichtbronnen, want die kunnen nog wel eens voor vreemde effecten in je foto zorgen.
Op het gebied van video is de iPhone 12 Pro Max ook dé telefoon die je wil hebben. De camera’s werken dusdanig samen dat je altijd het juiste licht hebt, al viel het ons wel op dat er soms een wat dof laagje over de foto sluiert. De telefoon laat je verder helemaal in 4K met HDR opnemen met 60 frames per seconde.
promax 2f1605197143

iPhone 12 Pro Max Review – met recht het vlaggenschip

Apple heeft met de iPhone 12 Pro Max een sterke aanvoerder in huis die het de concurrenten Samsung en Huawei moeilijk kan maken, vooral op het gebied van de camera. De opstap vanuit de iPhone 12 Pro is niet eens zo heel groot, maar brengt op een aantal vlakken verbeteringen met zich mee. Zo gaat de accu langer mee en schakelt het toestel bij zijn, al sterkere, camera’s ontzettend snel bij verandering in het licht.
Verder is het toestel er wel een waarvoor je in de buidel moet tasten en even 1259 euro neer moet tellen. En dan krijg je er geen lader of oordopjes bij van Apple. Wat je voor dat geld wel krijgt is een stijlvolle, degelijke én razendsnelle smartphone.