Inside Out op Blu-Ray - De leukste animatiefilm van 2015!

dinsdag, 17 november 2015 om 10:41
Toen Inside Out eerder dit jaar verscheen in de bioscoop kreeg het negen en tienen. Het was één grote gloriedans. En terecht. Want Pixar laat zien dat het nog altijd in staat is om mega goede films te maken. Lees nu de review van Inside Out op Blu-ray. De film is vanaf morgen verkrijgbaar.
De film vertelt het verhaal van het jonge meisje Riley dat plotseling van haar ouders te horen krijgt dat ze moet verhuizen. Zoals elk kind op jonge leeftijd is dit een drama, want een nieuwe stad betekent een nieuw leven en vooral het achterlaten van vrienden en vertrouwde elementen.
Wat Inside Out vervolgens aanbiedt is werkelijk geniaal: eigenlijk twee werelden ineen. Enerzijds wordt er inkijkje geboden in de realiteit: dus de wereld zoals die is en waarin Riley leeft met haar ouders. De tweede wereld is die 'binnenin' van deze mensen. Niet voor niets heet de film Inside Out (naar het Nederlands vertaald: binnenstebuiten). We krijgen namelijk - op hilarische wijze - alle gedachtegangen mee.

Menselijke emoties

Zodra je de extra's van de Blu-ray opstart valt meteen op dat er veel aandacht is besteed aan de research van emoties. De makers van de film hebben vooraf met allerlei specialisten gepraat om te bepalen met welke emoties mensen eigenlijk de hele tijd te maken hebben. In eerste instantie was het arsenaal aan die emoties flink uitgebreid, maar op de tekentafel is dit toch ingekrompen. Dit om alles overzichtelijker te houden voor de kijker. Plus: eigenlijk zijn er een paar emoties die de overhand hebben.
Dit zijn Blij, Verdriet, Afkeer, Angst en Woede. Deze 5 emoties worden in Inside Out voorzien van menselijk elan. Continu switcht de kijker van de werkelijkheid naar het hoofd van iemand. En in dit hoofd zien we vijf gekleurde karakters die elk voor een emotie staan. Het zijn zonder twijfel deze figuren die de show stelen. Allemaal hebben ze hun eigen kenmerkende kleur, gedrag en praatje. Blij (Joy) is bijvoorbeeld geel van vrolijkheid, heeft altijd haar handen in de lucht alsof ze 24/7 aan het juichen is en praat non-stop opgewekt.
Dit is een groot contrast met Verdriet die blauw is, wat mollig en een hele verdrietige zware stem heeft. Als je haar hoort praten word je al bijna depressief en wat dat betreft kunnen we niet anders dan grote complimenten geven aan stemactrice Phyllis Smith die haar ingesproken heeft. Alleen deze dame al verdient een prijs voor haar voice-over. Geniaal! Het is soms zo tragisch waardoor de film een overdreven komische noot krijgt. Ook de andere drie karakters zijn puik neergezet.
inside out op blu-ray

Grijze gebieden

Wat ook goed is om te zien, is dat de 5 emoties zelf ook weer emoties hebben. En dit is iets heel menselijks. Want je bent nooit non-stop blij of verdrietig of kwaad. Er zijn grijze gebieden. Pixar heeft duidelijk een intelligente film neergezet door ook aan dit soort facetten te denken. Zo zien we Verdrietig af en toe met een kleine bedrukte glimlach en is Blij sporadisch in staat haar schouders te laten hangen.
Mocht je de film al eens gezien hebben in de bioscoop, is het dermate interessant om nog eens op die diepere laag te letten als je de Blu-Ray aanschaft (wat we je van harte aanbevelen!). Niet voor niets noemde Pedro het in de bioscoopversie al een 'emotioneel meesterwerk' en dat is niet meer dan terecht.
Het is de humor die eraf spat en dat zorgt ervoor dat je Inside Out wel vaker dan één keer wil zien. Het is de ideale feel good movie. De Blu-ray bevat overigens nog meer komische elementen dan enkel de hoofdfilm. Want ook staat er een nog een korte animatiefilm op, getiteld Lava. Dit toffe filmpje werd al gedraaid in de bioscoop, voorafgaand aan Inside Out.
inside out op blu-ray

Lava

Waar je bij concerten een voorprogramma hebt om het publiek warm te maken voor de hoofd act, heb je Lava om mensen klaar te stomen voor Inside Out. Iets wat prima lukt. Want alleen al dat kleine filmpje zouden we beoordelen met een dikke 9.5! Kijken dus.
Verder bevat de Blu-ray nog een paar leuke extra's: zoals Rileys eerste date waarin de gedachten van de jongen die aanbelt, en die van de vader van Riley uiterst vermakelijk zijn. Wat minder is de extra's waarbij je ziet welke mensen aan de film gewerkt hebben; het is aardig, maar niet de meest leuke extra op de schijf. Tot slot kun je nog de film kijken met commentaar aan.
Toch mis je wat als je deze film koopt. Want je wilt een inkijkje in het maakproces, in de montage en misschien we extra scènes zien. Dit alles krijg je niet en dat is als je Inside Out net zo leuk vindt als ons een lichte teleurstelling. Nu moeten we wel erbij vermelden dat er een uitgebreidere versie in omloop is, maar die hebben wij dus niet kunnen testen voor deze recensie.
inside out op blu-ray

De meest geweldige animatiefilm van het moment

Bij Bol.com bestaat er een exclusieve editie, die veel meer extra's biedt, waaronder niet gebruikte scènes. Er bestaat geen twijfel over dat je Inside Out in de kast wilt hebben staan, want het is dé animatiefilm van 2015. We raden alleen wel aan om voor de meest uitgebreide versie te gaan, want dan heb je een totaalpakket.
Er is op het moment ook een Disney Infinity Inside Out speelset verkrijgbaar. In deze game kun je met de personages van de film spelen. Bovendien is de game zowel leuk voor kinderen als voor volwassenen! Voor een uitgebreid oordeel kun je de review even doorlezen.
Cijfer: 9.5