Innr Outdoor Flex Light Colour Review - Slimme verlichting voor een zachte prijs

zondag, 29 mei 2022 om 17:00
innr flex strip review 6f1653496061
Slimme verlichting heb je in alle soorten en maten. Ook voor in de tuin is er tegenwoordig flink wat lichtwerk om uit te kiezen. Zo ook tussen de Innr Outdoor Flex Light Colour. Deze lichtstrip is geschikt om zonder problemen buiten op te hangen en je tuin te verlichten. De review vertelt je of deze led-strip in jouw techcollectie thuishoort!

Slimme verlichting van eigen bodem

Een huis voorzien van slimme apparatuur wordt steeds meer gemeengoed en door die toenemende populariteit zijn er logischerwijs steeds meer merken die in deze gadgetbus stappen. Waar je vroeger voornamelijk Philips Hue als keuze had voor slimme lampen, is het aanbod vandaag de dag een stuk breder. Een van die nieuwe keuzes is een bedrijf van Nederlandse bodem: Innr.
Opgericht door twee ex-managers bij Philips met als doel: smart lighting betaalbaarder maken zonder af te doen aan kwaliteit. Sinds de oprichting van het bedrijf in 2012 heet Innr flink aan de weg getimmerd en biedt de fabrikant ondertussen een ruim assortiment aan slimme lampen en accessoires, voor zowel binnenshuis als daarbuiten.
Binnen die laatste categorie valt ook de Innr Outdoor Flex Light Colour, een egale lichtstrip die bestendig is tegen alle weersomstandigheden en dus mooi in bijvoorbeeld de tuin kan worden geplaatst. In deze review bespreken we of de strip van Innr overeind blijft staan ten opzichte van de concurrentie.
innr flex strip review 7f1653526339

Meer licht voor minder geld

Een betaalbaarder alternatief dus, dat belooft Innr. In het geval van de Outdoor Flex Light Colour lijkt die claim wel te kloppen. Het geteste model van 4 meter is momenteel voor een bedrag tussen de 70 en 80 euro te bestellen. Een heel stuk minder als je kijkt naar bijvoorbeeld een soortgelijke strip van Phlips. Een Hue Outdoor Lightstrip van dat merk zit voor 2 meter aan licht bijvoorbeeld al op bijna 100 euro en de 5 meter lange versie zelfs op 180 euro.
Met die prijsclaim zit het dus zeker goed, maar de hamvraag blijft dan: lever je daar als consument dan niet voor in? De eerste indruk zorgt er in ieder geval dat dat vermoeden wordt afgezwakt. De Innr Outdoor Flex Light Colour wordt geleverd in een mooi vormgegeven verpakking en zit stevig verpakt in een drietal kartonnen doosjes. Naast de strip zelf wordt er ook een lange stroomkabel met ingebouwde signaalversterker meegeleverd.
innr flex strip review 4f1653526359

Flexibele montage

Van stopcontact tot de eerste led heb je ongeveer 4,5 meter aan stroomkabel tot je beschikking. Dit kan eventueel zelfs nog verlengd worden met een apart verkrijgbare verlengkabel. De Innr Outdoor Flex Light Colour is dus er veelzijdig en dat is ook wel nodig als je een strip netjes in je tuin wilt verwerken. Ook het ophangen van de led-strip is geen probleem. In de doos zitten 12 handige klemmen die je met een schroef kan monteren op de gewenste plek. Een kwestie van schroeven en de strip in de klem schuiven.
Wie een perfect egale strip wil ophangen, zal wel moeten kijken naar bijvoorbeeld een led-profiel, want door de flexibiliteit van de led-strip wil de strip nog wel eens een beetje krommen tussen twee klemmen in. Een heads-up voor mensen met perfectiedrang die toch aan de slag willen met deze Innr strip.
Verdere installatie is gelukkig ook voor perfectionistische mensen heel makkelijk en zo geregeld. Zoals vrijwel alle Zigbee ondersteunde lampen dien je de Innr Outdoor Flex Light Colour te verbinden aan een hoofdstation of hub. Deze hub stuurt vervolgens signalen door naar de lamp voor bijvoorbeeld het in- en uitschakelen of het veranderen van kleur. Heb je reeds een hub hangen, bijvoorbeeld een Philips Hue Bridge, dan werkt deze Innr strip ook perfect met je bestaande apparatuur.
innr flex strip review 3f1653526384

Kies de juiste kleuren

Begin je net aan je smarthome avontuur, dan biedt Innr voor 40 euro ook zelf een kleine hub om je lampen op aan te sluiten. Bijkomend voordeel van die hub is dat hij, in tegenstelling tot de meeste stations van de concurrentie, via wi-fi is aan te sluiten op je netwerk. Geen gedoe met ethernetkabels in de tuin dus, een verademing bij het installeren van slimme lampen in de achtertuin zo bleek ook tijdens het testen.
Eenmaal aangesloten aan het stroomnet en aangemeld op de hub, kan het spelen met de verlichting beginnen. De Innr Outdoor Flex Light Colour is een RGBW strip, wat inhoudt dat er per groep gekleurde LED’s ook een witte LED op de strip zit die voor intens wit licht kan zorgen, waarbij de temperatuur van dat witte licht kan worden ingesteld tussen de 1800K en 6500K. Met een maximale helderheid van 1000 lumen kan de strip bovendien lekker fel aangezet worden, al geldt dit alleen voor de 4 meter variant.
De kortere twee meter strip heeft namelijk ‘slechts’ een maximale helderheid van 550 lumen, iets waar je zeker om moet denken bij de aanschaf van de Innr Outdoor Flex Light Colour. Het is ook op dit punt waar de grote concurrent Philips het wint. Het soortgelijke Hue model haalt namelijk een maximale helderheid van 1650 lumen en is dus een stuk feller.
innr flex strip review 2f1653526405

Innr Outdoor Flex Light Colour Review - Betaalbare prestaties

Gelukkig mis je in de praktijk maar weinig en de vier meter lange strip doet zijn werk meer dan prima. Overdag is het licht enigszins zichtbaar, maar de echte magie begint stiekem pas ’s avonds als het donker is. Dan kun je jouw tuin met de Innr Outdoor Flex Light Colour kleurrijk decoreren. Hoewel de strip niet op alle punten even krachtig en uitgebreid is als de concurrent, maakt Innr dat op het gebied van prijs helemaal goed.
Met concurrerende prijzen onder de 100 euro, zelfs voor het model van vier meter, weet Innr een groep mensen aan te spreken. Een groep mensen die wel slimme verlichting willen, maar daar niet de hoofdprijs voor willen betalen. Zoek jij een goede ‘bang for your buck’-oplossing voor jouw nieuwe verlichtingsklus? Dan mag de Innr Outdoor Flex Light Colour niet in jouw tuin ontbreken.