Infinite Minigolf review - Hole in one of eerder een birdie?

zaterdag, 29 juli 2017 om 12:00
Zen Studios, de ontwikkelaar van Planet Minigolf, komt na zeven jaar met een nieuwe minigolf ervaring genaamd Infinite Minigolf. Benieuwd of de ontwikkelaar een hole in one weet te slaan met deze opvolger? Je leest het in de Infinite Minigolf review!
Minigolf, of zoals wij het in Nederland noemen midgetgolf, is een heerlijk “ontspannen” spel dat iedereen wel eens heeft gespeeld tijdens een vakantie op de camping of in een vakantiepark. Het spel is vrij simpel. Sla de bal met zo weinig mogelijk slagen in de ‘hole’ terwijl je verschillende obstakels ontwijkt.
Infinite minigolf review

Minigolf maar dan anders

Infinite Minigolf verschilt weinig van het originele spel op een aantal powerups en gems na. Het bepalen van de kracht van je slag wordt via de rechter analoge stick bepaald, door deze naar achter en naar voren te bewegen. Hoe harder je de analoge stick naar achter duwt, hoe harder jouw personage de bal slaat.
Het doel van Infinite Minigolf is om een zo hoog mogelijke score te krijgen, door in zo min mogelijk slagen de bal in de ‘hole’ te krijgen terwijl je gems verzamelt. De gems zijn te verzamelen in het paars en in het blauw. Een paarse gem is tweeduizend punten waard en een blauwe gem is vijftig punten waard.
Weet je alle blauwe gems te verzamelen op een baan? Dan krijg je daar nog eens tweeduizend punten bij. En aangezien het bij Infinite Minigolf draait om de hoogste scores, kan je extra punten verdienen door bijvoorbeeld powerups te gebruiken die je richting de hole helpen. Verschillende powerups zijn control (waarmee je de bal kunt besturen), magneet (waarmee de bal automatisch richting de hole wordt getrokken) of fly (waarmee de bal voor een korte tijd vliegt).
Infinite minigolf review

Oneindig veel mogelijkheden

Elke powerup heeft zo zijn voordelen en nadelen en dien je bij elke baan anders te gebruiken. Zen Studios heeft daar goed over nagedacht en al een flink aantal banen gemaakt die meteen te spelen zijn en naarmate je verder komt op een ander moeilijkheidsgraad nogmaals te spelen zijn. Zijn de banen te eenvoudig en sla je overal een hole in one? Dan is er altijd nog de mogelijkheid om zelf een baan te maken.
Een leuke bijkomstigheid hierbij is dat banen die gemaakt zijn, gedeeld worden met de hele Infinite Minigolf community. Dit betekent dat wanneer je een baan maakt op de Xbox One de baan speelbaar is op PlayStation 4, Nintendo Switch en Steam (en andersom ook). Het maken van een baan is dan ook niet heel erg ingewikkeld en zorgt ervoor dat je oneindig veel mogelijkheden hebt in het creëren. Helaas ontbreekt er tot dusver nog een tutorial om te begrijpen hoe je een baan maakt, dus het is even puzzelen.
Infinite minigolf review

Groter, makkelijker of moeilijker

Met de uitgebreide mogelijkheid om een baan te creëren is het wachten op ontelbare banen die gemaakt worden. Uiteraard past niet elke baan bij jou en is de ene baan moeilijker dan de ander. Zen Studios heeft aan jou gedacht door de course browser uit te werken met filters die jij kunt toepassen.
Wil je bijvoorbeeld een baan zonder powerups? Voeg dan de filter Pure toe. Naast pure heb je ook de filter big, waarmee lange banen naar voren komen, simple en hard waar makkelijk en moeilijke banen onder vallen.
Infinite minigolf review

Tiger Woods op de minigolfbaan

Infinite Minigolf doet met oneindig veel mogelijkheden zijn naam eer aan. Daarnaast is het mogelijk om op deze banen zowel online als offline tegen andere golfers te spelen. Zo kun je je innerlijke Tiger Woods skills tonen aan andere gamers, wat uiteindelijk weer voor meer speelplezier zorgt. Voeg daar nog leuke personages en items voor je karakter aan toe en je hebt een heerlijk vermakelijke game.
Wil je echt de innerlijke Tiger Woods in je loslaten? Dan heeft Zen Studios de Virtual Reality mode voor je klaarliggen die er helaas niet voor zorgt dat je vanuit het oogpunt van de golfer kijkt, maar vanuit birds eye view. Het is een leuke feature die de game iets vermakelijker maakt omdat je om je heen kan kijken, maar vergroot de beleving van de game niet heel erg.
De camera via Virtual Reality is wel weer een stuk aangenamer om de baan mee te besturen dan in de normale modus. Als Tiger Woods wil je natuurlijk ook zonder VR bril de baan volledig kunnen bestuderen op obstakels. Helaas geeft de camera totaal geen overzicht van de baan en is de camera niet van positie te veranderen, waardoor niet alle delen van de baan goed in beeld komen. Wanneer Zen Studios dit weet te verbeteren heb je een leuke game waarop bijna niks is aan te merken!
Infinite minigolf review

Infinite Minigolf review – Oneindig veel plezier

Infinite Minigolf is voor maar € 13,49 (voor niet PS Plus-leden € 14,99) een game waar je een flink aantal uren mee kunt vermaken. Dit komt mede door de vele mogelijkheden qua banen waardoor er altijd wel een nieuwe baan is om als professionele golfer te trotseren. Zowel online als offline kan je je vrienden of vijanden uitdagen om een balletje te slaan en om een nieuwe highscore te vestigen. En wanneer je geen leuke baan vindt om te spelen heb je altijd nog de mogelijkheid om je eigen baan te maken.
Het grootste gemis is een tutorial waarin je leert hoe je een baan moet maken en de camera die in de normale modus vaststaat, waardoor je niet alles van de baan ziet. Zen Studios heeft daarnaast wel gedacht aan de VR liefhebbers, door VR toe te voegen, maar kan hier nog meer uithalen door bijvoorbeeld met zichtmogelijkheden te spelen. Al met al is Infinite Minigolf een geweldige leuke game, die voor heel wat simpele vermaak uurtjes kunnen zorgen. En als je niet naar de camping gaat deze zomer is € 13,49 voor een oneindig aantal virtueel potjes “midgetgolf’ niet duur!