inFamous Review

door Limpie
vrijdag, 29 mei 2009 om 18:00
Een game voor de PlayStation 3 waar al lange tijd naar uitgekeken wordt, is inFamous. In de game is het de bedoeling dat je de status infamous of hero gaat bereiken. Maar is het wel leuk om een held of berucht te worden, of gaat deze game je toch zeer teleurstellen?
Een simpel pakketje bezorgen
In de meeste sandbox games die tegenwoordig worden uitgebracht, speel jij de slechterik die het criminele circuit wil overnemen. Het verhaal in inFamous begint gelukkig heel anders, want het concept zoals net omschreven is al grotendeels uitgemolken. Bij inFamous begint het verhaal dat jij, als doodnormale pakjesbezorger genaamd Cole, een pakje in het centrum van Empire City moet afleveren, maar op het moment dat je dit wilt doen gaat er iets mis.
Het pakketje ontploft namelijk en een enorme elektrische golf gaat over het gehele eiland waar jij je op dat moment bevindt. Een groot deel van het centrum is vernietigd en de meeste mensen die in de explosie stonden zijn dood. Toch overleef jij op de één of andere gekke manier. Je wordt zodra je kunt gaan spelen gebeld door een vriend die je vraagt om naar de brug toe te komen. Onderweg word je echter iedere keer op het moment dat je langs elektriciteitsbronnen loopt geëlektrocuteerd. Omdat je nog niet weet dat je vanaf nu krachten hebt, vind je het heel gek dat je het iedere keer weer overleeft.
inFamous Screenshot 111842 inFamous Screenshot 111838 inFamous Screenshot 111829
Het ontdekken van je krachten
Je komt er dan ook al heel snel achter dat de stroom niet door je lichaam heen gaat om je te vermoorden, maar meer omdat je lichaam de stroom aantrekt. Je hebt namelijk superkrachten gekregen door de explosie, waardoor je de mogelijkheid hebt om stroom te manipuleren.
In het begin zullen deze krachten nog zeer minimaal zijn, maar al snel groeien je krachten en kun je steeds meer. Krachten die je onder andere kunt gebruiken zijn het schieten van elektriciteit en het maken van krachtvelden om meerdere vijanden in één keer om te duwen.
Hoe je krachten ontwikkelen is echter van meer afhankelijk dan alleen de fase van het spel waar je je in bevindt. Je kunt er namelijk voor kiezen om het goede of het slechte pad op te gaan. Kies je ervoor om het goede pad op te gaan dan wordt de elektriciteit die je gebruikt blauw en worden de aanvallen preciezer. Kies je er echter voor om het slechte pad op te gaan dan wordt de kleur van je krachten rood en je aanvallen sterker. Beide kanten hebben dus zo hun voordelen. Je zult echter al snel het slechte pad op gaan, want wat is er nou leuker dan alles en iedereen kapot maken?
inFamous Screenshot 108521 inFamous Screenshot 111819 inFamous Screenshot 108525
Goed en kwaad
Het is dus mogelijk om zowel het goede als het kwade pad op te gaan. Dit betekent echter niet dat je, als je eenmaal voor een kant gekozen hebt, goed- of kwaadaardig bent geworden. Je kunt namelijk het hele spel door wisselen tussen beide kanten. Het is ook niet zo heel moeilijk om een bepaalde kant op te gaan, want dankzij je krachten kun je een hoop vernietigen en dus de kwade kant op gaan. Maar je kunt ook mensen opnieuw van energie voorzien en ze op die manier dus helen. Als je dit vaker doet en de omgeving verder met rust laat zo lang dat kan ga je de goede kant op.
Ook heeft alles wat je doet invloed op het spel. In de meeste sandbox games onthouden mensen het niet als je ze iets aandoet, maar dat is in inFamous wel anders. Op het moment dat je bijvoorbeeld iemands auto kapot hebt gemaakt zal hij dit later nog weten. Ook als je dan dus iets van hem nodig hebt. Tevens geldt dat als je een gebouw kapot maakt, het gebouw niet terugkomt. Mocht je dus ooit nog denken dat je politie nodig zult hebben, laat dan de politiebureaus heel.
Gezichtsloze vijanden
De vijanden die je in dit spel tegenkomt worden Reapers genoemd en hebben net als jij beschikking over speciale gaven. Ook zij maken gebruik van elektriciteit, maar dit zie je niet altijd even goed terug. In het begin zijn ze namelijk veel zwakker dan dat jij bent en zullen ze je simpelweg af proberen te schieten. Later in de game wordt dit daarentegen wel anders, want ze kunnen gebruik maken van een hoop krachten die het jou steeds lastiger gaan maken. Een voorbeeld van deze krachten is teleportatie.
De Reapers die je de hele tijd lastig vallen zijn eigenlijk criminelen die op het eiland waar je begint de baas waren. Doordat jij echter sterker bent geworden dan hen zit je ze dwars, omdat zij proberen de stad over te nemen, wat jij dus niet wilt. Jij hoeft dit gelukkig ook niet allemaal alleen te doen want je zult via de telefoon constant in verbinding staan met mensen die je kent. Het verhaal wordt deels ook persoonlijk op Cole betrokken, want de zus van je vriendin is omgekomen in de explosie. Ze neemt je het dus deels kwalijk dat haar zus niet meer leeft.
Het spel bestaat dus niet uit uit verschillende levels maar net als iedere sandbox game uit één grote wereld. De missies die je speelt zijn verdeeld in goede, slechte en neutrale missies, en zullen de kant waar je op dat moment aan staat dus meestal beinvloeden. Juist de neutrale missies bepalen echter of je uiteindelijk een held wordt of juist niet.
Er zijn in totaal zo'n 35 hoofdmissies beschikbaar maar dit is nog niet alles. Er zijn namelijk ook nog eens 100 nevenmissies speelbaar. Dit rekt de duur van het spel dan ook goed uit waardoor je in totaal al snel een uur of 25 bezig bent. Dit is juist fijn, want de meeste huidige games nemen maar een uur of tien van je tijd in beslag.
inFamous Screenshot 108519 inFamous Screenshot 108520 inFamous Screenshot 108518
Mooie ingame filmpjes met realistisch geluid
Vaak worden sandbox games vergeleken met Grand Theft Auto IV en scoren daardoor zeker op het geluid en het grafisch gebied minder. Dit is gelukkig bij inFamous helemaal niet het geval. De game kan zich namelijk goed meten met GTA4 op beide vlakken en zelfs nog meer. De lichteffecten in deze game zijn zeer mooi, wat wel moet want je zal, door de elektrische krachten die je hebt, vaak licht tevoorschijn toveren op plekken waar normaal geen daglicht komt.
Verder ziet de stad er zelf zeer realistisch uit. Er heerst weliswaar een donkere sfeer, maar hierdoor krijg je in ieder geval geen overdreven vrolijke kleuren op plekken waar ze niet horen. De mensen, de voertuigen en al het andere wat zich in de stad voort beweegt is mooi qua vorm en realistisch qua kleur. Ook de explosies die je ziet, zien er niet pixelig uit maar juist mooi en het is dan ook te zien dat Sucker Punch een half jaar aan de spectaculaire grafische effecten heeft gewerkt.
Als laatste is ook van het geluid te zeggen dat het zeer goed bij de game past. Van te voren waren er veel klachten over het feit dat het spel alleen maar in het Nederlands te spelen is, maar dit zal alles behalve storen. Daarnaast is er intussen een patch vrijgegeven, zodat het spel toch in het Engels te spelen is. De geluiden van de elektriciteit, maar ook die van al het andere klinken echt en kunnen zo direct uit een film komen. Een zeer groot pluspunt dus.
inFamous Screenshot 100349 inFamous Screenshot 100347 inFamous Screenshot 100354
Geen multiplayer, helaas
Het grootste nadeel aan deze game is misschien wel dat je klaar bent, als je het verhaal uitspeelt. Je speelt het spel met Cole namelijk één keer over het slechte pad en één keer over het goede pad. Dit is zonde, want een multiplayer, zoals we die in GTA4 zagen, had deze game niet misstaan. Toch ben je gelukkig al snel een aantal uren zoet en zeker als je de game zowel als goed als kwaad wilt spelen.
Uiteraard zijn er altijd wel kleine dingen aan te merken, maar al met al zijn dit er maar weinig in dit spel en ze zijn dan ook zeker niet noemenswaardig. Je moet hier namelijk voornamelijk denken aan een persoon die een keer door een auto loopt of het geluid dat een enkele keer net niet gelijk loopt met het beeld. Ook is het spel redelijk moeilijk als je het voor de eerste keer speelt, maar de meeste hardcore gamers zullen hier juist blij mee zijn en het als voordeel zien eindelijk weer een moeilijk spel in handen te hebben. Voor sommigen is dit uiteraard wel een nadeel.
Gelukkig valt er daarentegen niets aan te merken op de besturing. Het speelt namelijk zoals de meeste sandbox games en iedereen heeft het dus ook snel onder de knie. Je gaat de gehele stad te voet door, maar dit betetekent niet dat je niet snel bent. Doordat je op gebouwen kunt klimmen, over hindernissen kunt springen en later in het spel zelfs kunt zweven ben je soepeler en sneller dan dat je in de meeste andere spellen bent. Alleen het afschieten van elektrische kogels is wat wennen, omdat je dit alleen kunt doen als je richt. Maar ook hier valt verder goed mee te leven.
inFamous Screenshot 98438 inFamous Screenshot 86085 inFamous Screenshot 86084
Een bijna perfecte game
De game is door het uitdagende verhaal, de mooie graphics, de realistische geluiden en de vele mogelijkheden bijna perfect. Uiteraard zijn er altijd kleine punten die verbeterd kunnen worden, maar hier zul je zeker genoegen mee nemen. Een absolute must have dus voor iedereen die van gamen houdt.