FUEL Review

zaterdag, 30 mei 2009 om 17:00
De afgelopen jaren hebben liefhebbers van off-road games verschillende goede titels kunnen verwelkomen. Zet FUEL deze lijn voort?
Met titels als MotorStorm en Pure zijn liefhebbers van het genre erg verwend. FUEL zal dus flink wat moeten bieden om zulke titels te verslaan. En al meteen als je de game voor het eerst opstart zul je erachter komen dat FUEL inderdaad heel wat te bieden heeft. Het spel bevat namelijk de grootste open wereld ooit, met bijna 14.000 vierkante kilometer om in rond te racen. Een aardige speeltuin dus om jouw ding in te doen. Om deze enorme afstanden te overbruggen kent het spel een grote keuze aan verschillende voertuigen. Zo kun je kiezen uit motorfietsen, quads, buggies, muscle cars en trucks. Uiteraard zijn er verschillende soorten van deze, en hebben ze zo hun voor- en nadelen. Zo zijn er motorfietsen die het vooral off-road erg goed doen, maar ook die alleen op de verharde wegen te gebruiken zijn.
FUEL Screenshot 111846 FUEL Screenshot 109192 FUEL Screenshot 80734
Brandstof verdienen
Zoals we van elke racegame gewend zijn, zijn niet alle voertuigen vanaf het begin te gebruiken. Om steeds snellere wagens te krijgen, zul je deze moeten kopen. Dat gaat met FUEL, wat dus gewoon brandstof is en gelijk het betaalmiddel in de game. Je verdient FUEL door races te winnen, en met winnen bedoelen we dan ook echt winnen. Waar je in andere spellen ook een kleine prijs krijgt als je tweede of derde wordt, is FUEL genadeloos. Je zult als eerste over de finishlijn moeten komen, anders mag je met lege handen naar huis.
De races zijn in te delen in verschillende soorten, zo zijn er normale wedstrijden waarin je laps moet rijden, checkpoint races en point-to-point races. Hiernaast zijn echter ook nog enkele speciale uitdagingen met wat originelere doelstellingen. Zo zul je tegen een helicopter racen, en deze moeten verslaan. Ook zijn er races waarin je de tegenstanders simpelweg moet aanrijden om ze te verslaan, en kent het spel uiteraard tijdraces, waarin je slechts enkele minuten hebt om van punt A naar punt B te komen.
Het mooie aan FUEL is dat je helemaal zelf bepaalt hoe je de races doet. Uiteraard kun je de handige GPS volgen, die met pijlen in het scherm aangeeft wat de route is, maar als je slim bent bestudeer je zelf de kaart en zoek je kortere routes. Soms kun je honderden meters afsnijden, als je even het risico neemt om door een bebost gebied te gaan, of gewoon de berg af te springen in plaats van te rijden. Hierdoor kun je een lekkere voorsprong opbouwen op je tegenstanders, die lang niet altijd dat risico durven te nemen. Als je namelijk op je plaat gaat, dan zul je kostbare tijd verliezen. Het spel plaatst je een stuk terug in de race, en kan de voorsprong van de andere racers dan flink oplopen.
FUEL Screenshot 113958 FUEL Screenshot 96433 FUEL Screenshot 113903
Soms tegenvallende AI
De AI van deze tegenstanders is niet altijd even goed. Ze zullen inderdaad soms kiezen voor een kortere route, maar regelmatig worden overduidelijke afsnijdroutes overgeslagen. Daardoor zul je enkele races met kilometers voorsprong kunnen winnen. Dit zijn echter uitzonderingen, want in andere races zul je alle zeilen bij moeten zetten om op de hoogste moeilijkheidsgraad te winnen. Wel vervelend is dat sommige AI-tegenstanders in het begin overduidelijk een lekkere boost van de game krijgen. Ze zullen, afhankelijk van de moeilijkheidsgraad, snel naar voren schieten om een voorsprong op te bouwen, zodat je in elke race begint met het inhalen van deze achterstand.
Het voelt als een wat goedkope truck aan om de uitdaging groter te maken, en kan soms wat irriteren. Echter houdt dit je wel altijd op het puntje van je stoel, aangezien je zo constant aan het inhalen bent, en niet snel voorop rijdt. Deze spanning wordt in sommige races vergroot door de natuurelementen. Je zult in zandstormen terecht komen, grote onweersbuien zien, en soms zelfs tornado’s. In die laatste races vliegen de obstakels in het rond, vallen lantaarnpalen om, worden auto’s door de lucht gesmeten en meer.
FUEL Screenshot 113981 FUEL Screenshot 113978 FUEL Screenshot 113907
Vrij rondrijden
De wereld in FUEL is opgedeeld in meerdere gedeeltes. In het begin zul je slechts toegang hebben tot een klein deel, maar hoe meer races je wint, hoe meer stukken je kunt betreden. Dit is een goed beloningssysteem, aangezien je hierdoor gedwongen wordt ook de hogere moeilijkheidsgraden te proberen. Je kunt anders namelijk niet genoeg punten halen om de nieuwe gebieden te betreden. Uiteraard kun je in elk gebied een aantal races doen, maar ook is het mogelijk om overal rond te rijden in de free ride modus. In deze modus zul je, zoals de naam al zegt, gewoon rondrijden zonder doelstelling. Je kiest zelf je voertuig uit en kunt de wereld ontdekken.
Om deze modus wat interessanter te maken, zijn er in free ride meerdere dingen om te doen. Zo kun je achter auto's aanracen, en als je deze aantikt krijg je een die wagen in je collectie. Of je probeert de vele Vista Points te bereiken, wat locaties met prachtige uitzichten zijn. Ook zijn er meerdere skins voor je wagens te vinden op bepaalde punten. Al die locaties worden netjes door je GPS in kaart gebracht als je een beetje in de buurt komt. Dat betekent dat je vanaf enkele honderden meters, of soms zelfs kilometers, al een punt ziet verschijnen op je kaart. Vervolgens kun je daarheen racen, en onderweg houd je jezelf bezig met het omver racen van olievaten. Door deze aan te tikken krijg je namelijk FUEL erbij, wat erg handig is. Je zult je er soms op betrappen kleine omwegen te nemen, omdat je verderop een stapeltje olievaten ziet staan die je toch even wilt hebben.
FUEL Screenshot 96431 FUEL Screenshot 66575 FUEL Screenshot 66569
Grafisch goed, maar mindere audio
Een grote wereld is uiteraard wel leuk, maar deze moet er ook goed uitzien, en ook nog eens gevarieerd genoeg zijn om niet snel te vervelen. Daarmee zit het in FUEL zeker goed. De game ziet er erg netjes uit, vooral in de bosrijke omgevingen. Naast bossen, zijn er ook nog woestijnen met enorme zandvlakten, savannes, moerasgebieden, hoge besneeuwde bergen, een verlaten stad en meer. Genoeg afwisseling dus, en elk van deze omgevingen zijn grafisch goed in beeld gebracht. Tegenvaller op graphics gebied zijn hier de crashes. Hoewel de voertuigen en racers er goed uitzien, zul je niet rondvliegende onderdelen zien na een flinke botsing. Er komt simpelweg een FUEL logo in beeld en je wordt weer teruggezet.
Ook de muziek in FUEL valt een beetje tegen. Deze bestaat vooral uit dezelfde deuntjes, en die zul je na een tijdje dan ook uit je hoofd kennen. Op de Xbox 360 is er dan de mogelijkheid om je eigen soundtrack te gebruiken, maar de PlayStation 3 mist deze optie. En dat is echt een gemis in deze game, dus als je een aparte geluidsinstallatie in dezelfde kamer hebt staan, zul je die al snel gebruiken tijdens het spelen.
FUEL Screenshot 113964 FUEL Screenshot 113963 FUEL Screenshot 113983
Online wat simpel
Uiteraard kent FUEL een multiplayer modus en kun je dus tegen de hele wereld racen. Dat is uiteraard een leuke extra, en er is geprobeerd het nog wat uitgebreider te maken. Zo kun je online free ride spelen, waarbij de zestien dichtstbijzijnde spelers bij jou in beeld komen. De online fucnties hadden echter nog een stuk uitgebreider kunnen worden, maar dat is helaas niet gedaan. FUEL kent namelijk een modus waarin je een eigen race kunt maken. Hierin zet je zelf de checkpoints neer, en vervolgens wordt de tijd gemeten waarin je deze racet. Het zou leuk geweest zijn als de opties van deze editor, die nu wel heel erg simpel gehouden is, waren uitgebreid, en je dan jouw races met de rest van de wereld kon delen. Helaas is deze kans laten liggen.
Heel veel plezier
Uiteindelijk is FUEL een titel die niet perfect is. De AI kent wat problemen, de muziek is niet erg sterk en online is het wat simpel gehouden. Echter weegt dit niet op tegen het vele plezier dat je zult hebben tijdens het spelen, de spanning die je voelt als je in de laatste kilometer van de race alsnog probeert te winnen door dwars door bossen een weg te vinden, of gewoon rustig de omgeving in je op neemt in free ride om een bepaald punt te bereiken. Daarmee maakt FUEL zich tot een racegame die simpelweg enorm leuk is om te spelen en waarnaar je terug blijft grijpen.