inFamous: Festival of Blood Review

woensdag, 09 november 2011 om 17:00
We zijn het afgelopen jaar echt doodgegooid met zombies in games. De ondoden zijn gewoon ontzettend populair de laatste tijd. Ontwikkelaar Sucker Punch benadert de term ‘ondode’ op een iets andere manier. Vampiers leven namelijk ook niet volgens menselijke begrippen. De wezens worden, net als zombies, gebeten, maar in plaats van dat ze doodgaan en terug tot leven komen, maakt de beet iemand onsterfelijk. Gelukkig zijn er wel een aantal manieren om een eind te maken aan een vampier en Cole McGrath weet precies welke dat zijn.
Vampiers zijn er in alle soorten en maten, van filmster tot vleermuis en van wiskundeleraar tot tieneridool. Wat we nog niet eerder hebben gezien is een vampier met elektrische superkrachten, maar dat is toch precies wat ontwikkelaar Sucker Punch ons biedt met inFamous: Festival of Blood. Festival of Blood is een uitbreiding op inFamous 2, maar deze game heb je niet nodig om Festival of Blood te spelen. Precies zoals de Undead Nightmare uitbreiding van Red Dead Redemption. Wij hebben met wat knoflook en een houten spaak uitgezocht of Festival of Blood het aanschaffen waard is.
Bloody Mary
Het is Coles maatje Zeke die dit extra avontuur mogelijk maakt. In het café probeert hij een mooie meid te versieren en daar verzint hij een leuk verhaaltje bij. Allemaal om indruk te maken en om duidelijk te maken dat hij, net als Cole, ook een held kan zijn. Het verhaal gaat over Bloody Mary, een stokoude vampier die vroeger heel wat heisa heeft veroorzaakt. Door een tekort aan vers bloed is ze inmiddels al ver vergaan. Huidige vampiers aanbidden het uitgedroogde lichaam van Bloody Mary. Ze hebben nog één hoop om haar terug tot leven te brengen: het bloed van een superheld, en met voorkeur dat van Cole McGrath.
Jammer genoeg begint de game niet positief voor Cole. De vampiers hebben hem te pakken gekregen en door zijn bloed ontwaakt Bloody Mary. Deze slaat meteen toe bij Cole en hoe meer van zijn bloed ze drinkt, hoe mooier en jonger ze wordt. Door de beet heeft ze beperkt controle over Cole. Bij zonsopgang wordt Cole definitief het slaafje van Bloody Mary. Cole heeft dus maar een paar uur om Mary te verslaan en zichzelf te redden. De daadwerkelijke lengte van de uitbreiding is ook een paar uur. Als je alleen het verhaal speelt, ben je na twee uur zeker klaar. Wil je er alles uithalen, kom je op ongeveer vijf uur in totaal uit. Voor een uitbreiding van net geen tien euro best netjes, maar het verhaal had van ons toch wat langer door mogen gaan.
Vampier voordelen
Cole is dus een vampier door de beet van Bloody Mary en dat brengt een aantal nieuwe extra’s met zich mee. Zo kan Cole veranderen in een zwerm vleermuizen om vliegensvlug ergens heen te vliegen. Cole was altijd al snel door gebruik te maken van zijn krachten, maar nu is hij nog veel vlugger. Vliegen kan Cole zolang hij nog genoeg bloed door zijn aderen heeft stromen. Heeft hij dit niet, dan zal hij het moeten aanvullen met het bloed van een inwoner van New Marais. Dit gaat heel gemakkelijk door de R1-knop in te drukken. Wat volgt is een animatie waarin Cole het ongelukkige slachtoffer leegzuigt. Er blijken helaas maar twee verschillende animaties te zijn hiervoor, ongeacht de plaatsing van Cole en het slachtoffer. Hierdoor zal een slachtoffer dikwijls vanuit het niets omgedraaid zijn. Opzich niet een heel groot probleem, maar omdat je de animaties ruim honderd keer te zien krijgt, gaat het toch opvallen.
Een ander voordeel dat het vampier zijn met zich meebrengt, is de ‘vampire sense’. Door dit te gebruiken kan Cole zien welke burgers al gebeten zijn en daarom vernietigd moeten worden. Ook allerlei verzamelitems lichten hierdoor fel op. Erg handig dus. Het heeft veel weg van de ‘Spidey sense’ van ’s werelds bekendste webslingeraar. Net als de ‘Spidey sense’ zal de ‘vampire sense’ gaan ‘tingling-en' wanneer Cole bij iets interessants in de buurt komt. Als je verder komt in de game zullen belangrijke dingen automatisch op je HUD worden weergegeven wanneer je ‘vampire sense’ gebruikt.
Egyptische verzamelitems
Op die manier kun je het eigenlijk niet laten om alle verzamelitems bijeen te harken. Het klinkt gemakkelijk, maar het is wel effectief. Er zijn twee dingen om te verzamelen: Canopen en hiërogliefen. De eerste zijn Egyptische grafvazen vol bloed om pas gebeten mensen over te halen bloed te drinken. Hoe meer van deze Cole weet te vernietigen, hoe meer bloed hij in zijn systeem kan opnemen, en hoe langer hij kan vliegen. De tweede zijn afbeeldingen die Mary heeft achtergelaten en die haar achtergrondverhaal duidelijk maken. Voor je alle items gevonden hebt, ben je wel weer een uurtje verder.
Sterkere vijanden
Behalve nieuwe kunstjes en items brengt de vampiersepidemie ook nieuwe vijanden met zich mee. Het eerste dat opvalt, is dat deze nieuwe vijanden veel gevaarlijker zijn dan de normale vijanden in de inFamous games. Ze zijn supersnel, kunnen teleporteren en hun wapens veroorzaken erg veel schade. De vrouwelijke vampiers bijvoorbeeld hangen aan een muur of boom en blijven constant met een machinegeweer op je schieten. Als je daar niet snel iets aan doet, sta je niet meer op uit je doodskist. Er is ook een vampier variant van de gigantisch molachtige vijand uit inFamous 2. De ‘New Born’, zoals hij heet, is erg sterk en erg dodelijk. Deze ‘New Borns’ versla je niet zomaar. Je moet er heel wat geweld op loslaten voor ze het loodje leggen.
Het stopt bij het eind
Wat jammer is, is dat Festival of Blood na het einde ook helemaal gedaan is. Het verhaal geeft je totaal geen reden om er nog een keer doorheen te lopen. Alle trophies zijn ook in één keer te halen. Een van de meest geprezen elementen van inFamous is gewoon niet aanwezig. Je kunt helemaal geen keuzes maken. Omdat Cole een vampier is, wordt maar meteen aangenomen dat alles wat hij doet kwaadaardig is. Oké, hij zuigt het bloed uit de lichamen van vele onschuldige buurtbewoners, maar we hadden toch graag de keus gehad om een goede vampier te spelen.
Wat je wel zou kunnen doen, is zelf missies maken waarin Cole een goedzak speelt. De user-generated content die in inFamous 2 werd geïntroduceerd zit ook in Festival of Blood. Deze uitbreiding voegt extra manieren toe om een verhaal toe te voegen aan je missie. Voor de rest is het systeem hetzelfde als eerst. Deze manier van missies maken is nooit echt aangeslagen in inFamous 2 en voor Festival of Blood lijkt het niet anders af te lopen. Toch zullen er altijd wel wat creatievelingen zijn die voor een mooi aanbod aan missies gaan zorgen.
Twilight is er niets bij
Zeke zuigt een indrukwekkend verhaaltje uit zijn duim. Verhaaltje, want met een lengte van twee uur is het echt te kort. Natuurlijk heb je dan alleen het verhaal uitgespeeld en zijn er nog wel een aantal dingen te doen. Items verzamelen, een beetje rondvliegen door New Marais of zelf missies maken. Helaas weet het de totale lengte niet erg ver op te rekken. We maken er een groot probleem van dat het zo snel weer voorbij is, want inFamous: Festival of Blood is eigenlijk te leuk om aan de kant te leggen. Met nieuwe vaardigheden en vijanden is het een goede opzichzelfstaande game. En zonder glitterende vampiers heeft de game natuurlijk al sowieso een stapje voor op andere vampiergerelateerde franchises.