Inazuma Eleven Strikers Review

donderdag, 01 november 2012 om 15:00
Voetbal is in Nederland razend populair. Electronic Arts FIFA verkoopt elk jaar dan ook als een trein in ons kikkerlandje. De kern van de game richt zich op het realisme en de vele opties die je kunt aanpassen. Wat als je die realisme nou in de prullenbak smijt en er een mangasausje over gooit. Dan krijg je een game zoals Inazuma Eleven Strikers.
De oorsprong
Voor degenen die wel eens televisie kijken, kan deze naam je bekend voorkomen. Inazuma Eleven is namelijk de naam van een kinderserie die ook in Nederland wordt uitgezonden. Mark Evans, de hoofdpersoon van de serie, probeert hierin een voetbalteam voor zijn school op te richten. Met dit team wordt daarna tegen talloze andere scholen gevoetbald en tussen die wedstrijden door gebeurt er natuurlijk ook genoeg.
Een kenmerk van de serie, zijn de vele speciale acties die de spelers in de serie kunnen. Vuurdraken, pinguïns, tornado’s, niets is te gek, en voor kinderen is het dan ook heerlijk om dit schouwspel te aanschouwen. Level 5, de bedenker van de serie, hebben de succesvolle show daarom ook de interactieve wereld ingestuurd. Voor de Nintendo DS en 3DS zijn dan ook al diverse games verschenen, die elk prima scoorden. De Wii beleeft nu zijn debuut met de voetbalgame Inazuma Eleven.
Gelijk, maar toch anders
De basis van de game verschilt niet veel met die van de andere voetbalgames op de markt. Zo zul je geen werelden verkennen, maar speelt alle actie zich op de groene speelmat af. Het camerapunt tijdens het spelen staat ook op dezelfde locatie, hoog langs de zijlijn. Je zult verder gewoon overspelen, maar daarna gooit Level 5 haar eigen sausje door de mix heen.
Want net als in de serie zul je namelijk aan de slag kunnen gaan met een fiks aantal speciale trucjes. Elke speler heeft zijn eigen bewegingen aangewezen gekregen en het is dan ook fascinerend om te zien wat je mannetje nou weer zal doen. Je hebt aparte trucs voor het schieten op het doel, het keepen en het verdedigen. Komt er een bal aan die omringd wordt door vuur? Gebruik een tegenactie en zet een muur van water neer. De bal wordt tegengehouden en jij kunt weer verder om een counter op te zetten.
Iets te makkelijk
Wat je hierdoor wel hebt, is dat de ervaring en het talent niet meer nodig is. Heb je in FIFA toch echt wel wat speeltijd en ervaring nodig om goed te counteren en trucs te gebruiken, in Inazuma Eleven Strikers doe je dit spreekwoordelijk met twee vingers in je neus. Je merkt tijdens het spelen dan ook wel dat deze game bedoeld is voor de iets jongere gamers, de kijkers van de serie.
Dit merk je ook in de opties die de game je aanbiedt. Geen ingewikkelde verhaallijnen en plottwisten, Inazuma Eleven Strikers laat je voetballen. Veel voetballen. Dit kun je naar hartelust doen in de Exhibition modus. Kies je team en je tegenstanders en voetbal erop los.
Wil je iets meer diepgang in je voetbalervaring, dan is het clubhuis wat meer voor jou. Hier kun je namelijk meedoen aan toernooien, waarmee je natuurlijk voor de beker gaat. Ook kun jij je eigen teams samenstellen en daar mee spelen. Scout spelers om zo het ultieme voetbalteam te vormen en iedereen een poepje te laten ruiken. Als laatste zijn er ook nog minigames die je kunt spelen. Echter stellen deze niet heel veel voor en hoeven dan ook niet uitgebreid aan bod te komen. Het is leuk voor een keer, maar daarna vervelen ze snel.
De lange termijn
Dit geldt op den duur ook voor de game zelf. Door het gebrek aan opties en aanpassingen, zul jij je na een tijdje toch gaan vervelen met de game. Hoewel er aardig wat teams zijn waaruit je kunt kiezen, mis je toch de vrijheid. FIFA is een heel andere game, maar blijft lang leuk doordat je zoveel kunt. Koop en verkoop spelers, doe mee aan honderden verschillende toernooien. Inazuma heeft dit deels, maar niet genoeg om op de lange termijn leuk te blijven. De trucs zijn op het begin super leuk om te zien en te gebruiken, maar na een tijdje heb je het allemaal wel gehad en verstoort het alleen maar de wedstrijd.
Daarom zul je een aantal vrienden moeten vragen. De game is namelijk offline met maximaal vier spelers te spelen. Op deze manier beleef je toch wel de meeste lol. Alleen zijn vuurschoten natuurlijk leuk, maar als jij je vriend keihard het doel in knalt, omdat jouw kracht sterker is. Man dan heb je de tijd van je leven. Een echte partgame is het dan ook.
Vermakelijke game
Alles samengevat. Inazuma Eleven Strikers biedt een voetbalervaring die je nog niet eerder hebt meegemaakt. De speciale acties zijn doldwaas en zien er spectaculair uit. Helaas mist de game toch wat diepgang en daardoor zal de wat oudere gamer Strikers niet weken gaan spelen. De iets jongere voetbalfanaat zal zich echter prima vermaken met de game. Vooral als je de serie ook hebt gezien is de game een feest van herkenning. Alle teams uit de serie zitten ook in de game en er is dan ook genoeg te beleven. Vooral als je meerdere controllers hebt en je vrienden erbij haalt. Dan haal je pas echt het uiterste uit deze vermakelijke, mangagame.